R1 Uffe
Trafiklärare Till Yrket
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
sandstream skrev:Det beror ju lite på vad man preferenser för vad som är en bra bild.
För att få en bra bild på en projektor behövs enligt mig en bra DVD-spelare då alla typer av fel i bilden syns så mycket bättre på en 100 tums duk än på en vanlig 32" TV.
Sen måste man kunna mörklägga rummet helt för att få perfekt bild (en av anledningarna till att skärmarna är att föredra för TV).
De flesta som besöker mig och kollar film blir dock väldigt imponerade av bilden, oavsett vilken projektor jag har hemma, och det beror nog på att de inte är vana att se film med så stor bild![]()
sandstream skrev:Christer som driver Bigscreen.se jobbade under ett par år med att skriva i princip alla bildtester på tidningen HemmaBio så han har bra koll.
Jag har inte jämfört LG och Pioneer side-by-side men vart klart imponerad av bilden från PY10x (har sett den ett par gånger).
Det är enligt mig en av de mest prisvärda skärmarna på marknaden.
Vill man spara några spänn så är 12x samma skärm men med lite sämre färger och svärta (har ett annat glas).
Angående plasmatekniken så fungerar den så att en cell (pixel) laddas med olika styrkor för att bild plasma som ger ifrån sig ett ultraviolett ljus som i sin tur "tänder" fosfor i färgerna rött, grönt och blått.
När det gäller livslängden så har mycket hänt de senaste åren och jag skulle tro att dagens plasmor har en betydligt längre livslängd än de som kom för ett par år sedan.
Om vi ponerar att livslängden är ca 30.000 timmar så räcker det till 5 timmars TV-tittande varje dag i drygt 16 år. Det borde vara tillräckligt för de flesta.