Plasma-TV

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Nån som har koll på billiga plasma-tv ?

Nån sida på nätet, kanske utomlands ??

Får bli en sen julklapp te mig själv :banana

Tack för tipsen :tummenupp

Jag säger vänta till sommaren typ - de lär sjunka i pris som fan.
Sålde nyss min tv för att jag fick chansen(läses: palla inte ta med den i flytten)

Vänta man, det e bara en tv asså ;)

:hej

jag har hört att de billiga plasma skärmarna bara håller i ca 5 år. Har även en polares polare där big brother logan är fast "bränd" uppe i högra hörnet på sin plasma. Han ser nu mer alltid på bb varken han vill eller ej,

Jag vill bara höja ett varningensfinger för plasma men är ej själv insatt i ämnet. Antar att andra "mer insatta" kommer kommentera detta.

Nått som jag skulle vilja ha klarhet i är allt snack om trasiga pixlar... vad händer om en pixel går sönder?
har även hört att om nån sån går sönder så kan man inte byta ut den... låter ju lite B på en tv som kostar över 20 000 :va

Livslängden på en normal plasma är ca 30.000 timmar (vilket kan jämföras med en vanlig TVs ca 20.000 timmar).

Priserna kommer att sjunka i flera år framöver så den som vill komma billigt undan kan vänta till 2010 eller så :rolleyes:
(Även om inte priserna sjunker faktiskt efter en viss gräns så fyller tillverkarna skärmarna med andra saker: digitalmottagare, HDD osv).

Jag har haft plasmor i ett par år och aldrig haft några problem med inbränningar. Ser både på TV och film.
(Vet att Pioneer fick tillbaka en plasma från Big Brother huset som hade haft samma bild i 150 timmar. De körde en egen DVD på repeat som visade en röd, en grön och en blå bild. Efter 2 dagar var plasman som ny :) )

Ett tips till den som funderar på en plasma är att köpa en högupplöst, dvs minst 1024 x 768.
Annars sitter ni där med en skärm som inte kan visa HDTV.

Faktum är att de billigaste skärmarna har en horisontell upplösning på 480 linjer vilket är 96 färre än vad svenska TV-sändningar har (576).

Att det inte går att byta eller laga en enskild pixel beror på att de är så otroligt små.
Vi har sålt plasmor i ett par år och har inte haft en enda kund som kontaktat oss pga en trasig pixel.

Här har jag skrivit lite mer om plasma och framförallt om Pioneers senaste modeller: http://www.hembiobutiken.se/pioneer_g5.asp

sandstream skrev:
Livslängden på en normal plasma är ca 30.000 timmar (vilket kan jämföras med en vanlig TVs ca 20.000 timmar).

Priserna kommer att sjunka i flera år framöver så den som vill komma billigt undan kan vänta till 2010 eller så :rolleyes:
(Även om inte priserna sjunker faktiskt efter en viss gräns så fyller tillverkarna skärmarna med andra saker: digitalmottagare, HDD osv).

Jag har haft plasmor i ett par år och aldrig haft några problem med inbränningar. Ser både på TV och film.
(Vet att Pioneer fick tillbaka en plasma från Big Brother huset som hade haft samma bild i 150 timmar. De körde en egen DVD på repeat som visade en röd, en grön och en blå bild. Efter 2 dagar var plasman som ny :) )

Ett tips till den som funderar på en plasma är att köpa en högupplöst, dvs minst 1024 x 768.
Annars sitter ni där med en skärm som inte kan visa HDTV.

Faktum är att de billigaste skärmarna har en horisontell upplösning på 480 linjer vilket är 96 färre än vad svenska TV-sändningar har (576).

Att det inte går att byta eller laga en enskild pixel beror på att de är så otroligt små.
Vi har sålt plasmor i ett par år och har inte haft en enda kund som kontaktat oss pga en trasig pixel.

Här har jag skrivit lite mer om plasma och framförallt om Pioneers senaste modeller: http://www.hembiobutiken.se/pioneer_g5.asp
Det är tur du/ni finns alltså, vad jag har märkt personligen och vad jag har läst "recensioner från pricerunner" så tycker man att ALLA butiker ska vara som er både priser & kundtjänst. Skickade ett mail till sandstream typ 23:00 Nyårsdagen, fick svar typ 00:30. Inte dåligt. Keep up the good work

R1 Uffe skrev:
Det är tur du/ni finns alltså, vad jag har märkt personligen och vad jag har läst "recensioner från pricerunner" så tycker man att ALLA butiker ska vara som er både priser & kundtjänst. Skickade ett mail till sandstream typ 23:00 Nyårsdagen, fick svar typ 00:30. Inte dåligt. Keep up the good work
man får vad man betalar för ... kan helt klart vara värt det

Fyfan, du ska köpa dig fina grejer!

Blir det en i vardagsrummet och en i köket eller?

Var ska du göra av den gamla TVn?

Gå in på t.ex Hifi-Klubben o jämför en LCD och en PLasma... du kommer definitivt vilja ha en LCD... bättre bild och Dataskärm-input.. :yoparty

DaLorD skrev:
Gå in på t.ex Hifi-Klubben o jämför en LCD och en PLasma... du kommer definitivt vilja ha en LCD... bättre bild och Dataskärm-input.. :yoparty

Ta med en projektor i testet också. 50" räcker inte för seriöst filmtittande.

/Y

DaLorD skrev:
Det håller jag inte med om. Generellt är rekommendationen från de flesta i branschen att under 40 tum så är LCD bäst men över 40 så är plamsa bäst.

Problemet med LCD är responstiden som kan ge en släppande effekt på saker som rör sig över bilden och detta syns tydligare ju större bilden är.

Alla plasmor jag känner till finns med ingång för dator (VGA och DVI).

@R1 Uffe: Kul att du är nöjd med supporten! :tummenupp

Yozzi skrev:
Ta med en projektor i testet också. 50" räcker inte för seriöst filmtittande./Y
För film är en projektor oslagbar när det gäller bildstorleken.
Min plasma (50 tum) känns fjuttig när jag drar upp duken (ca 100 tum) efter en film.
Man får nästan kisa med ögonen för att se texten :hihi

brinckis skrev:
jag har hört att de billiga plasma skärmarna bara håller i ca 5 år. Har även en polares polare där big brother logan är fast "bränd" uppe i högra hörnet på sin plasma. Han ser nu mer alltid på bb varken han vill eller ej,

Jag vill bara höja ett varningensfinger för plasma men är ej själv insatt i ämnet. Antar att andra "mer insatta" kommer kommentera detta.

min Philips 32" CRT TV höll 1,5 år innan Philips konstaterade att det inte går att laga skiten, så 5 år är inte så pjåkigt i alla fall.

sandstream skrev:
För film är en projektor oslagbar när det gäller bildstorleken.
Min plasma (50 tum) känns fjuttig när jag drar upp duken (ca 100 tum) efter en film.
Man får nästan kisa med ögonen för att se texten :hihi

Tycker personligen att man får betydligt bättre bild för samma (eller mindre) pengar också. I synnerhet om man jämför med plasma som inte är särskilt bra under 40-50.000kr.

Dock är det mer smutt med en platt skärm!

/Y

sandstream skrev:
Det håller jag inte med om. Generellt är rekommendationen från de flesta i branschen att under 40 tum så är LCD bäst men över 40 så är plamsa bäst.

Problemet med LCD är responstiden som kan ge en släppande effekt på saker som rör sig över bilden och detta syns tydligare ju större bilden är.

Alla plasmor jag känner till finns med ingång för dator (VGA och DVI).

@R1 Uffe: Kul att du är nöjd med supporten! :tummenupp

Aj.... jag glömde självklart att skriva storlek m.m...

Det finns en anledning till att många butiker väljer att bara sälja LCD upp till 37"...

Men när jag kollat på LCD kontra Plasma så tycker jag mig se att plasman är lite "blekare" än LCD´n ...

Sen är det väl så att en plasma skärm har små kristaller med någon slags "gas" i som ger färg i olika förhållanden medans LCD´n har flytande kristall-elektroder som skiftar... summan av detta ska va att en plasma har en kortare livslängd än en LCD och bleknar fort... Kolla t.ex. på reklam-plasmas på t.ex arlanda...

Jag vet inte om detta roktigt stämmer men har för mig att det var något sånt som en snubbe berättade på en mässa...

Taksam för svar då jag själv e lite sugen på att byta upp mig... (fast jag måste säga att en bildrörs tv är ganska oslagbar... eller??)

Titta gärna på denna o säg vad ni tycker.... ett alternativ jag e sugen på..:
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Loewe/Xelossl32.htm

Last edited:
eisbaer skrev:
Sandstream:

Nyfiken, ni säljer ju LG's nya plasma som enligt artikeln ni länkar till ( http://www.bigscreen.se/tester/ovriga/LG_RZ42PY10x.htm ) ska vara riktigt bra och prisvärd. Kan du ge några personliga åsikter om den jämfört med Pioneers?
Det skulle vara intressant att höra Perra, när ni ändå har bestämt er att sälja dessa så kan dom väl inte vara helt uppe i det blå.........eller

eisbaer skrev:
Sandstream:

Nyfiken, ni säljer ju LG's nya plasma som enligt artikeln ni länkar till ( http://www.bigscreen.se/tester/ovriga/LG_RZ42PY10x.htm ) ska vara riktigt bra och prisvärd. Kan du ge några personliga åsikter om den jämfört med Pioneers?
Christer som driver Bigscreen.se jobbade under ett par år med att skriva i princip alla bildtester på tidningen HemmaBio så han har bra koll.

Jag har inte jämfört LG och Pioneer side-by-side men vart klart imponerad av bilden från PY10x (har sett den ett par gånger).
Det är enligt mig en av de mest prisvärda skärmarna på marknaden.
Vill man spara några spänn så är 12x samma skärm men med lite sämre färger och svärta (har ett annat glas).

Angående plasmatekniken så fungerar den så att en cell (pixel) laddas med olika styrkor för att bild plasma som ger ifrån sig ett ultraviolett ljus som i sin tur "tänder" fosfor i färgerna rött, grönt och blått.

När det gäller livslängden så har mycket hänt de senaste åren och jag skulle tro att dagens plasmor har en betydligt längre livslängd än de som kom för ett par år sedan.

Om vi ponerar att livslängden är ca 30.000 timmar så räcker det till 5 timmars TV-tittande varje dag i drygt 16 år. Det borde vara tillräckligt för de flesta.

Yozzi skrev:
Tycker personligen att man får betydligt bättre bild för samma (eller mindre) pengar också. I synnerhet om man jämför med plasma som inte är särskilt bra under 40-50.000kr.
Dock är det mer smutt med en platt skärm!
Det beror ju lite på vad man preferenser för vad som är en bra bild.

För att få en bra bild på en projektor behövs enligt mig en bra DVD-spelare då alla typer av fel i bilden syns så mycket bättre på en 100 tums duk än på en vanlig 32" TV.
Sen måste man kunna mörklägga rummet helt för att få perfekt bild (en av anledningarna till att skärmarna är att föredra för TV).

De flesta som besöker mig och kollar film blir dock väldigt imponerade av bilden, oavsett vilken projektor jag har hemma, och det beror nog på att de inte är vana att se film med så stor bild :hihi

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D