i_fieL_good skrev:
Är grymt sugen på att prova att köra bana. Kan någon kortfattat förklara vad som gäller? Något man måste tänka på? Vad kostar det? Kan man bara komma med sin hoj precis som den är?
Bankörningskurser arrangerade av SMC gäller försäkringen på från de 7 största (läs vanligaste bolagen) inkl. IF.
TIPS:
Vinkla in backspeglarna eller tejpa över dem och hastighetsmätaren. Uppgifter om fart och vad som händer bakom dig är fullständigt ointressant och et kan bli mycket farligt om du börjar ta hänsyn tuill vad som händer BAKOM dig.
Ett annat tips är att dricka mycket vatten för att bibehålla din koncentration på högsta möjliga nivå.
Ett annat tips är att alltid börja i lugnt tempo (tempo som du själv upplever lugnt) för att efter hand (kanske på sista körpasset) köra så fort som du finner nöjsamt/roligt (adrenalingivande). Det tar nämligen ett tag att få upp tempot i tankeverksamheten så hjärnan hinner med.
Till sist:
- Kör i ditt eget tempo och låt inte andra påverka dig i val av hastighet!
Många pratar ofta om försäkringsbiten i samband med bankörning men i nästa andetag kör man som ... på gatan. Vad är skillnaden? Kör som på gatan när ni kör på bana så är det väl inga problem, eller?
Vad jag är ute efter är att det är föraren själv som avgör vilken hastighet han/hon väljer och är det nu så att man skall testa gränserna, vilket man definitivt bör göra på bana, så gör då det långsamt och metodoiskt så är risken för en krasch minimal.
Har man mer bråttom att lära sig så blir det naturligtvis dyrare. Man väljer själv!
Jag rekommenderar det dock skarpt för det är oerhört givande och förbaskat kul!
Lycka till!
Mvh!
// Niklas