planerade bankörningar

i_fieL_good skrev:
Är grymt sugen på att prova att köra bana. Kan någon kortfattat förklara vad som gäller? Något man måste tänka på? Vad kostar det? Kan man bara komma med sin hoj precis som den är?
En eftermiddag kostar runt 350 kr... och man kan komma med sin hoj precis som den är, tänk bara på att ha lite kvar på bakhjulet!

Ett sak som däremot är viktig är din föräkring, på bana gäller inte If och trygghansas trafikförsäkring, alla andras gäller tror jag! Så det är alltid en risk om du kör "ofärsäkrat"

i_fieL_good skrev:
Är grymt sugen på att prova att köra bana. Kan någon kortfattat förklara vad som gäller? Något man måste tänka på? Vad kostar det? Kan man bara komma med sin hoj precis som den är?
Falken på onsdag kvällskörning 17 till 20 300kr när de gäller försäkring på Falken så är de körning på egenrisk för säkerhets skull ha olycksfallsförsäkring hojen kan vara precis som den är (åk dit roligt som fan å lärorikt :tummenupp ) vi kanske blir några som ska ner på onsdag kolla om när vi åker i denna tråd :)

i_fieL_good skrev:

Bankörningskurser arrangerade av SMC gäller försäkringen på från de 7 största (läs vanligaste bolagen) inkl. IF.

TIPS:
Vinkla in backspeglarna eller tejpa över dem och hastighetsmätaren. Uppgifter om fart och vad som händer bakom dig är fullständigt ointressant och et kan bli mycket farligt om du börjar ta hänsyn tuill vad som händer BAKOM dig.

Ett annat tips är att dricka mycket vatten för att bibehålla din koncentration på högsta möjliga nivå.

Ett annat tips är att alltid börja i lugnt tempo (tempo som du själv upplever lugnt) för att efter hand (kanske på sista körpasset) köra så fort som du finner nöjsamt/roligt (adrenalingivande). Det tar nämligen ett tag att få upp tempot i tankeverksamheten så hjärnan hinner med.

Till sist:
- Kör i ditt eget tempo och låt inte andra påverka dig i val av hastighet!

Många pratar ofta om försäkringsbiten i samband med bankörning men i nästa andetag kör man som ... på gatan. Vad är skillnaden? Kör som på gatan när ni kör på bana så är det väl inga problem, eller?

Vad jag är ute efter är att det är föraren själv som avgör vilken hastighet han/hon väljer och är det nu så att man skall testa gränserna, vilket man definitivt bör göra på bana, så gör då det långsamt och metodoiskt så är risken för en krasch minimal.

Har man mer bråttom att lära sig så blir det naturligtvis dyrare. Man väljer själv!

Jag rekommenderar det dock skarpt för det är oerhört givande och förbaskat kul!

Lycka till!
Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Bankörningskurser arrangerade av SMC gäller försäkringen på från de 7 största (läs vanligaste bolagen) inkl. IF.
// Niklas

Men inte TryggHansa?? :va Det skulle ju vara typisk att jag råkar ha dom då.... :brinnerup

7 största/vanligaste bolagen (försäkrar 99% av hojbeståndet i Sverige enl. Johan Hellström på SMC):

Trygg Hansa
if...
Folksam
Länsförsäkringar
Salus Ansvar
Tennant
Bilsport & Mc

Är det så att man delas in i tre olika grupper fortfarande? (snabb, medel, sakta) :confused:

Det var ett par år sedan man körde bana....och nu på onsdag skall det bli kanonväder enl. SMHI så man kanske skulle passa på...... :tummenupp

Rasorblade skrev:
Är det så att man delas in i tre olika grupper fortfarande? (snabb, medel, sakta) :confused:

Det var ett par år sedan man körde bana....och nu på onsdag skall det bli kanonväder enl. SMHI så man kanske skulle passa på...... :tummenupp

Brukar Bli två grupper på falken sist jag va nere så delade dom bara av helt så där med blandat det va ju inge vidare :kocko men annars så är det ju Långsam och snabb

Gottis skrev:
Brukar Bli två grupper på falken sist jag va nere så delade dom bara av helt så där med blandat det va ju inge vidare :kocko men annars så är det ju Långsam och snabb

OK! :tummenupp

Men är det fortfarande så att de "långsammare" väljer spår och de snabbare som kommer ikapp ser till att de får rum?? :confused:

Rasorblade skrev:

Men är det fortfarande så att de "långsammare" väljer spår och de snabbare som kommer ikapp ser till att de får rum?? :confused:

Ja om dom nu väljer rätt spår ja själv försöker jag alltigt köra om på rakorna men har ju lite CC handikap så man får ta där de är plats men är ju alltigt att föredra utsidan så man inte skrämmer ihjäl den man kör om...blev ruggit skrämd på A-torp förra helgen när Ironman drog mig ruggit snyggt i en kurva där :3freak

Gottis skrev:
Ja om dom nu väljer rätt spår ja själv försöker jag alltigt köra om på rakorna men har ju lite CC handikap så man får ta där de är plats men är ju alltigt att föredra utsidan så man inte skrämmer ihjäl den man kör om...blev ruggit skrämd på A-torp förra helgen när Ironman drog mig ruggit snyggt i en kurva där :3freak

OK !
Tack!!
:Bugar :Bugar

Rasorblade skrev:

På bana gäller att den som är först in i böjen väljer spår och den som kommer bakom skall se till att ha goda marginaler för en ev. omkörning.

Orsaken till att backspeglarna bör tas bort eller tejpas över/vikas in är just för att man INTE skall ta hänsyn till tex. spårval för bakomvarande! Dvs. detta innebär att man väljer "sitt" spår och håller fast vid det oavsett om bakomvarande vill köra om eller ej.

Fördelen med detta är att bakomvarande då ser vilket spår som är "upptaget" och har då lättare att planera sin körning efter det.

Om framförvarande dock skulle få för sig att mitt i ingången eller i böjen byta spår då blir det allt för intressant för att jag vill vara med! Dvs. risk för sammanstötning är uppenbar! :4skrika

Har de inga genomgångar innan banpassen på Falkenberg på onsdagar?

Mvh!
// Niklas
P.S Tack för förtydligandet Marcus, jag kom inte ihåg vilka bolagsnamn som gällde!

Avarage skrev:
Har de inga genomgångar innan banpassen på Falkenberg på onsdagar?

Jodå, ovanstående brukar tas upp, men sen är det inte alltid det snappas upp av åhörarna, så man får vara beredd och ha marginaler när man kör om.

Det verkar ju bli bra väder till Falken imorgon, och jag som har lovat gå på en studentuppvaktning...beslutsångest! :huvet

Rasorblade skrev:
Blir det gemensam färd ned?! :confused:
Skulle gärna vilja hänga på i så fall!! :Bugar
Jag slutar vid 16.00 men jag ska försöka komma loss så jag är färdig vid 15 redan, men vi får se hur det går med det.

I så fall kanske vi kan åka från GP vid 16.00?? alltså ÅKA kl 16, inget väntande, så dom som vill ses där innan dess.

Miss_Orchidee skrev:
Jag slutar vid 16.00 men jag ska försöka komma loss så jag är färdig vid 15 redan, men vi får se hur det går med det.

I så fall kanske vi kan åka från GP vid 16.00?? alltså ÅKA kl 16, inget väntande, så dom som vill ses där innan dess.

Hör av dig, jag står startklar 15.30 ungefär....

Jag slutar jobbet 15:30 måste då åka och byta däcket och sen nita min kedja, lär inte hinna :(
Fan får ta det nästa gång. Igen....

Miss_Orchidee skrev:
kan du inte smita lite tidigare :rolleyes:
Nej det är inget större chans.. Kan väl ta ledigt typ, men käns som det kvittar, får se om jag hinner!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman