Plötsligt farligt suktande efter en ZX7R

En stor fördel med dessa hojar gämfört med de senaste värstingarna är att försäkringspremien oftast blir löjligt billig i gämförelse.:tummenupp

Nu vet jag inte vad en värsting kostar att försäkra men oavsett vilket så är en ZX7R långt från "billig" att försäkra. Jag ringde runt bland försäkringsbolagen så sent som förra året då jag var SÅÅÅÅÅÅ nära att köpa en ZX7R -96 Fire Cracker Red. Ahhhhhh sååååå snygg! Fin, välvårdad och knappa 4000 mil för fjuttiga 35000 kr. Ett fynd! Men döm om min förvåning när alla bolagen ville ha dryga 10000 kronor för en trafikförsäkring på en +10 år gammal hoj. Jag är 3-barnsförälder, kör volvokombi, bor i radhus och jobbar som banktjänsteman. Knappast någon ganster precis. Men vad gör det när man är 36 år och bor i Stockholm? Då hamnar man i samma låda som alla andra högriskobjekt och måste dessutom vara med och dela på kakan av alla FB och då blir det sådär. Jag får fortsätta drömma istället.
 
Nu vet jag inte vad en värsting kostar att försäkra men oavsett vilket så är en ZX7R långt från "billig" att försäkra. Jag ringde runt bland försäkringsbolagen så sent som förra året då jag var SÅÅÅÅÅÅ nära att köpa en ZX7R -96 Fire Cracker Red. Ahhhhhh sååååå snygg! Fin, välvårdad och knappa 4000 mil för fjuttiga 35000 kr. Ett fynd! Men döm om min förvåning när alla bolagen ville ha dryga 10000 kronor för en trafikförsäkring på en +10 år gammal hoj. Jag är 3-barnsförälder, kör volvokombi, bor i radhus och jobbar som banktjänsteman. Knappast någon ganster precis. Men vad gör det när man är 36 år och bor i Stockholm? Då hamnar man i samma låda som alla andra högriskobjekt och måste dessutom vara med och dela på kakan av alla FB och då blir det sådär. Jag får fortsätta drömma istället.



Detta bolag som jag gjort beräkningen på tar dubbelt så mycket för helförsäkringen som mitt nuvarande bolag på min hoj.

Försäkring Helår Trafik KAWASAKI ZX-7R - 1996 dyrt bolag 1973kr
Försäkring Helår Halvförsäkring KAWASAKI ZX-7R - 1996 dyrt bolag 2353kr
Försäkring Helår Helförsäkring KAWASAKI ZX-7R - 1996 dyrt bolag 3798kr

Försäkring Helår Trafik Suzuki GSXR1000 -05 dyrt bolag 6665kr
Försäkring Helår Halvförsäkring Suzuki GSXR1000 -05 dyrt bolag 8474kr
Försäkring Helår Helförsäkring Suzuki GSXR1000 -05 dyrt bolag 20139kr

Givetvis kör jag väldigt försiktigt och bor i urskorgen:D
 
Last edited:
När jag importerade min ZXR750 från tyskland så blev det nått knas. På de tyska papprerna stod två effektuppgifter, dels 98hk (som är standardstrypt effekt i tysklad) samt 122 som är fulleffekt. Hojen hade 122 men fick ändå 98 på de svenska papprerna och hamnade därmed i FK6 och var riktigt billig att försäkra. 3000 kronor halvåret för en 24åring i GBG tror jag.
 
Jag fick 11.700kr helförsäkring/helår på min ZX-7R -00 och bor i stan.
Trafikdelen låg på 4.000kr typ. Halv runt 7-8.000kr.

Don Q: Har du köpt Maffans röda R1 eller? Jag provade den i somras, gick ju fint :)
 
Fråga:
Har du alla dina 4 hojar påställda och försäkrade för gata? :)

Nix. Alla är avställda.
När eller ens OM jag finner en anledning till att köra så ställer jag på den jag vill. Kommer hem trött på skiten igen så ställer jag av hojen och väntar till nästa säsong.
Teoretiskt hade alla kunnat vara påställda och försäkrade för gata samtidigt, liksom bilarna hade. Fast värre slöseri med pengar får man ju leta efter.

Körde hoj runt 80-100mil 2007. Funderar på den där Europaturen med båge man funderade på när man tog kortet, men det funderas fortfarande. :va
 
Jag har min 7:a försäkrad i länsförsäkringar. Helår/helförs. 2800kr.
Bor inte i storstan:D men nästan. Ja just ja +40 var det också.
 
och ja betalar 14500:- i trafikförsäkring o bor på landet.. men till våren ska ja leta upp nått billigare bolag, känns ju som att man slänger pengarna i sjön
 
Nu vet jag inte vad en värsting kostar att försäkra men oavsett vilket så är en ZX7R långt från "billig" att försäkra. Jag ringde runt bland försäkringsbolagen så sent som förra året då jag var SÅÅÅÅÅÅ nära att köpa en ZX7R -96 Fire Cracker Red. Ahhhhhh sååååå snygg! Fin, välvårdad och knappa 4000 mil för fjuttiga 35000 kr. Ett fynd! Men döm om min förvåning när alla bolagen ville ha dryga 10000 kronor för en trafikförsäkring på en +10 år gammal hoj. Jag är 3-barnsförälder, kör volvokombi, bor i radhus och jobbar som banktjänsteman. Knappast någon ganster precis. Men vad gör det när man är 36 år och bor i Stockholm? Då hamnar man i samma låda som alla andra högriskobjekt och måste dessutom vara med och dela på kakan av alla FB och då blir det sådär. Jag får fortsätta drömma istället.


jag fick en liten chock när jag frågade om en honda cbr 1000 -05 jag skulle få betala 5000kr halv/helår.... på folksam
 
kan tipsa om en zxr750r för ca 68000:-
 
Har du dom bara som samlarobjekt då eller har du kanske tröttnat och inte vill göra dig av med ögonstenarna? :tungan

Har dom för att det är de jag velat ha från början och inga andra - tills jag i år såg :Bugar 1098Ren på mässan.
Sån ska jag med ha och kollar lite sätt att få den för under 300tusen iaf.

R7 hade med varit kul att ha liksom RC30, RC45 och div. sånna cyklar men det e främst kaworna jag velat ha. De andra hade jag kunnat tänka mig köpa endast för att ha, inte köra alltså.
 
Det blev en zx7r -96 som första båge för mig.

Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?

Eller är det bara att acceptera, jag kanske bara ska vänja mig vid körställningen?
Är ju en viss skillnad mot körskolans ZR-7 :)
 
"Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?"

Ta en titt på däcken först, om de är hyfsat fyrkantiga behöver man nästan bryta ner hojen i varje kurva för att ändra riktning.
 
Det blev en zx7r -96 som första båge för mig.

Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?

Eller är det bara att acceptera, jag kanske bara ska vänja mig vid körställningen?
Är ju en viss skillnad mot körskolans ZR-7 :)

Hört talas om motstyrning???:tuttar
 
Det blev en zx7r -96 som första båge för mig.

Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?

Eller är det bara att acceptera, jag kanske bara ska vänja mig vid körställningen?
Är ju en viss skillnad mot körskolans ZR-7 :)


Front/Compression
4 clicks out from fully in

Rebound
4 clicks out from fully in

Preload/sag
6 rings showing/45 – 50mm of static sag

Rear/Compression
12 clicks out from fully in

Din hoj blir något lättare o svänga med koncentrera dig på bakdelen först. Återkom med info om hur det går.
 
"Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?"

Ta en titt på däcken först, om de är hyfsat fyrkantiga behöver man nästan bryta ner hojen i varje kurva för att ändra riktning.

Nej fyrkantiga är dom inte, däremot fattades det ett kilos tryck de första milen. nu är trycket Ok och det börjar känans lite bättre faktiskt.


Hört talas om motstyrning???:tuttar

nope? :va
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top