Plötsligt farligt suktande efter en ZX7R

Din har inga dammsugarslangar. :glömdet

Försvann 93 då det ersattes med luftintag på höger sida om ljuset.
Kolla svinginfästningen på min så ser du att det var en RR.

Skillnad mellan ZXR750 & ZXR750R

RR har följande:
Aluminiumtank
Kehin Flatslide
Tätstegad vxl låda med hög 1a
Annan gaffel / bättre justeringsmöjligheter
Vassare kammar
Justerbar svinginfästning
+ en del andra saker som jag glömt bort
 
Last edited:
Polarn hade en sån. Som jag tolkade han så var det en ganska värdelös hoj på allt utom vid körning fort rakt fram. Tung, klantig och svårstyrd. Utseendet vill jag bara :zpy på. Ser ut som en träskpadda.
 
Tycker helt klart det är en av dom coolaste sporthojarna genom tiderna, tyvärr minns jag att den redan -96 eller -97 blev kallad tung och trögstyrd i recensionerna vilket gjort att jag aldig köpt någon. Den funkar säkert bra att glida runt med men vill man köra mycket kurviga vägar/bana och bakhjul så finns det bättre hojar vad jag förstått.

Har haft 2st GSX-R 750 98-99 som gått grymt bra, men har ju inte alls samma råa utseende som kawan.
 
hhkx9.jpg

Muahhaaha!!!! Sjukt kul!!

Ja jag har haft en ZXR750 -93a och visst är dom lite tunga men som nån sa - motorn är rå på ett sätt inga moderna finlirinsprutmotorer är och chassit hängde med bra.

Dom lyckades ju banta ner zx7an runt 40 kilo i suberbikeutförande så om man har ork o tid o pengar ska det nog gå att bygga nått fränt.

Jeje, får se om det bara är en romantisk dröm eller om det blir nått till hösten.
 
ZX-7R är en av mina favoriter utseendemässigt, så snygg och så brutal. Har aldrig testat någon dock.

Jan Greven har bra koll på hur man får fart på dem.
www.grevensmcdelar.com
 
90-tals superbikes är skiten. Jag har en YZF750 som jag håller på att dekala lite på. Den blir rätt kool, hoppas jag. Bilder kommer any day. Kanske.
 
Väntar nu bara på att någon ska säga att 40.000 dollars är lite i överkant, och att man kan få ett vettigt ex för 25.000-30.000 kosingar, annars blir det en Yamaha YZF 750R för min del

Ja minst ca 10k för mycket tycker jag fanns en hel del för runt 30 för nån månad sedan.
 
ZX7'an är riktigt rå, både till utseende och i motor. Tycker den är lite annorlunda än andra hojar från samma generation, den faller in i svängarna, känns skittung till man börjar åka lite fort med den, med lite högre fart så känns den klart bättre. Rå gång i motorn, växellådan är väl på kawavis "inte helt perfekt", men den funkar väl iaf.
Tycker det klart är en hel del vill ha faktor, särskilt eftersom man får dem rätt billigt idag :)
 
Haha jag hade min ute på annons i höstas och fick en hel del intressenter men jag tyckte om den så mkt att jag plockade bort annonserna igen. Nu har jag dock bestämt mig för att testa roadracing i två år framöver och har tyvärr inte tid och plats kvar åt "ralf" (zx7ren, döpt av flickvännen). Så den kommer ut på annons nu igen om några veckor tror jag, ska bara göra klart stora servicen först.

Men visst är den läcker, helt klart... (dock är fälgarna svarta nu med grön fälgtejp)
 

Bifogat

  • IMG_0822.jpg
    IMG_0822.jpg
    118.8 KB · Visningar: 150
Äkta DUBBEL R "RR"


Endast en äkta dubbel R 1996, såldes en del såkallade Superbike Edition efter 1996 men dessa har inget med Homologiserings modellen ZX7RR! (1996 ZX7RR (N1)- The ZX7RR was only produced in '96):tummenupp Se nedan lite info som är ute, tror att detta är nära sanningen.:confused:

1991-92 ZXR-R (K1, K2):
Spec at a glance:
121bhp (crank)
190Kg dry weight

A Race version (superbike omologation special - "K" model) was also built, but in limited numbers. This was called ZXR750R (or ZX7R in the US). The race version had the same frame as the J models, but it sported 39mm Keihin Flatslide carburettors, full power engine, close ratio gearbox, alloy tank, fully adjustable suspension front and rear, single seat and was 5kg lighter than the J models. Both K1 and K2 have the same spec.
ZXR750R (K Model)

Engine 4-stroke, DOHC in-line four, 16-valves, 749 CC
Fuelling Keihin 39mm FCR (Flatslide) carburettors
Claimed Power (Crank) 121bhp
Gearbox 6 speed - Close Ratio, Slipper Clutch
Frame Aluminium perimeter
Rake/Trail 24.5 degrees/95mm
Wheelbase 1420mm
Dry Weight 190kg
Front Suspension 41mm USD Forks. Adj Preload, Rebound (13 way), Compression (8 way)
Rear Suspension Uni Track monoshock. Adj Ride Height, Preload, Rebound (4 way), Compression (25 way)
Wheel Travel Front: 120mm, Rear: 135mm
Tyres Front: 120/70ZR17 /Std Pressure 33psi, Rear: 180/55ZR17 /Std Pressure 36psi
Brakes Front: Dual 320mm disks with 4 piston calipers (Tokiko). Rear: Single 230mm disk with 2 piston (opposing) caliper

Data from Performance Bikes magazine (July '92)

Top Speed Speed Upright SS 1/4 & speed Bhp @ rpm Mpg avg
158.5 151.5 11.48@119.0 110@11,000 41






1993-94 ZXR-R (M1, M2) there was no "R" in 95:
Spec at a glance:
121bhp (crank)
200Kg dry weight


The race version ("M" model) specification was as for the previous K model with the addition of Ram-air and an adjustable swingarm pivot (adjustment is done through the use of Kawasaki Racekit parts).
The M model got the J/K model's super stiff rear suspension linkage instead of the softer (and better) one mounted on the L models. Both M1 and M2 have the same spec.


ZXR750R (M Model)

Engine 4-stroke, DOHC in-line four, 16-valves, 749 CC
Fuelling Keihin 39mm FCR (Flatslide) carburettors / Ram Air System (Single Intake)
Claimed Power (Crank) 121bhp
Gearbox 6 speed - Close Ratio, Slipper Clutch
Frame Aluminium perimeter / Adjustable Swingarm Pivot
Rake/Trail 25 degrees/99mm
Wheelbase 1430mm
Dry Weight 200kg
Front Suspension 41mm USD Forks. Adj Preload, Rebound (13 way), Compression (8 way)
Rear Suspension Uni Track monoshock. Adj Ride Height, Preload, Rebound (4 way), Compression (25 way)
Wheel Travel Front: 120mm, Rear: 135mm
Tyres Front: 120/70ZR17 /Std Pressure 33psi, Rear: 180/55ZR17 /Std Pressure 36psi
Brakes Front: Dual 320mm disks with 4 piston calipers (Tokiko). Rear: Single 230mm disk with 2 piston (opposing) caliper

Data from Performance Bikes magazine (Sept '93)

Top Speed Speed Upright Bhp @ rpm Mpg avg
163.0 150.5 104.7@11,000 37.3


1996 ZX7RR (N1)- The ZX7RR was only produced in '96:
Spec at a glance:
121bhp (crank)
203Kg dry weight

The race version ("N" model) had a similar spec to the previous M models (although the alloy tank was now replaced by a steel one), but it now also boasted an adjustable steering head angle (with additional Kawasaki Racekit parts). The flatslide carbs went from 39mm to 41mm. The suspension was of higher spec and more adjustable than the standard ZX7R and the braking was taken care of by a pair of 6 pot Nissins.

ZX7RR (N Model)

Engine 4-stroke, DOHC in-line four, 16-valves, 748 CC
Fuelling Keihin 41mm FCR (Flatslide) carburettors / Ram Air System (Double Intake)
Claimed Power (Crank) 121bhp
Gearbox 6 speed - Close Ratio, Slipper Clutch
Frame Aluminium perimeter / Adjustable Swingarm Pivot / Adjustable Steering Head Angle
Rake 23.5-26.0 degrees
Wheelbase 1420mm
Dry Weight 200kg
Front Suspension 43mm USD Forks. Adj Preload, Rebound (13 way), Compression (17 way)
Rear Suspension Uni Track monoshock. Adj Ride Height, Preload, Rebound (22 way), Compression (22 way)
Wheel Travel Front: 120mm, Rear: 135mm
Tyres Front: 120/70ZR17 /Std Pressure 33psi, Rear: 190/50ZR17 /Std Pressure 36psi
Brakes Front: Dual 320mm disks with 6 piston calipers (Nissin). Rear: Single 230mm disk with 2 piston (opposing) caliper
 
Hej på dig

Jag måste ju vara ännu fullare än dig på väg till medvedslöshet..

jag skall skaffa mig en kawa gpz 900r från 89. jag bara längta efter denna hoj.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top