Pirelli och Metzeler är samma företag, hur mycket skiljer däcken sig åt?!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tydligen så ägs Metzeler av Pirelli, vilket kanske inte är uppenbart om man bara läser marknadsföringsbroschyrer för respektive märke. Som jag fattar det så finns inte ens Metzeler som ett separat företag utan det är bara ett varumärke som sorterar under Pirelli Tyre S.p.A. Någonstans har jag t.o.m. läst att båda märkenas motorcykeldäck tillverkas i samma fabrik. Samtidigt marknadsförs Metzeler som en ”tysk däcktillverkare”… ?

Men, nu till min egentliga fråga. Hur stor skillnad är de på de här två märkena, för man får ju förutsätta att de inte har två separat utvecklingsavdelningar för mc-däck inom samma företag? Visst kan det skilja i profil, mönster, och proportioner på de olika gummi ”compoundsen” men det lär nog vara samma grundblandningar och konstruktion eller? Konstigt då att man har däck för exakt samma syfte som konkurrerar på marknaden (tex m9rr vs diablo rosso IV)?

jag frågar för att jag ska köpa nytt bakdäck till duccen. Förra gången gick jag från rosso II till m7rr och upplevde ganska stor skillnad i uppträdandet när däcken var nya (alltså att ett nytt m7rr kändes mer lättsvängt än hur rosso II var när det var nytt) även om det även då var ett företag med två varumärke. Om jag minns rätt så hade också m7rr på den tiden en lite spetsigare profil än rosso II, så inte orimligt. Vissa menar också att Metzeler-däcket är bättte i väta/kyla än Pirelli. Sen dess har det dock släppts ett par nya generationer och jag tror att man modifierat Rosso-däcken för att bli mer lättsvängda. Men, i praktiken är det kanske bara mönstret som skiljer sig mellan Metzeler och Pirelli och resten är placebo?
 
Last edited:
Tydligen så ägs Metzeler av Pirelli, vilket kanske inte är uppenbart om man bara läser marknadsföringsbroschyrer för respektive märke. Som jag fattar det så finns inte ens Metzeler som ett separat företag utan det är bara ett varumärke som sorterar under Pirelli Tyre S.p.A. Någonstans har jag t.o.m. läst att båda märkenas motorcykeldäck tillverkas i samma fabrik. Samtidigt marknadsförs Metzeler som en ”tysk däcktillverkare”… ?

Men, nu till min egentliga fråga. Hur stor skillnad är de på de här två märkena, för man får ju förutsätta att de inte har två separat utvecklingsavdelningar för mc-däck inom samma företag? Visst kan det skilja i profil, mönster, och proportioner på de olika gummi ”compoundsen” men det lär nog vara samma grundblandningar och konstruktion eller? Konstigt då att man har däck för exakt samma syfte som konkurrerar på marknaden (tex m9rr vs diablo rosso IV)?

jag frågar för att jag ska köpa nytt bakdäck till duccen. Förra gången gick jag från rosso II till m7rr och upplevde ganska stor skillnad i uppträdandet när däcken var nya (alltså att ett nytt m7rr kändes mer lättsvängt än hur rosso II var när det var nytt) även om det även då var ett företag med två varumärke. Om jag minns rätt så hade också m7rr på den tiden en lite spetsigare profil än rosso II, så inte orimligt. Vissa menar också att Metzeler-däcket är bättte i väta/kyla än Pirelli. Men i praktiken är det kanske bara mönstret som skiljer sig och resten är placebo?

Tja Volvo o polestar är ju en kinesisk Geely, volvon är en tråkig gunghäst som ingen borde bli glad av att köra, polestar känns spänstigare o mera Performance.

Dom flesta företag är sammägda med liknande eller delägda, allt för att kunna dela på dom stora kostnaderna, sedan trimmas det fram det uppträdandet just det specifika märket vill framstå att ha.

Vem blev inte småförvånad när Skoda rs släpptes o visade VW bak ändan.
 
Pratade med Bohm de sista året han körde och enligt honom, som varvade mellan pirelli-metzeler så är det ingen större skillnad på de bara man köper samma generation.
Det året funkade metzeler bättre på gelleråsen och pirelli bättre på sviesta, har nog med att det var nyasfalterat på åsen då.
Pirelli käkades upp för mig medans metzeler fick mycket bättre slitage på åsen och tvärtom på sviesta så någon skillnad i stomme/gummiblandning var det då iaf.

När jag började så sa greven, som hade pirelli/metzeler då, att pirelli var ett år före men för den stora massan inklusive mig så räckte metzeler som var lite billigare men detta ska inte gälla längre utan de är väldigt likvärdiga om man jämför ur samma generation.
 
Pirelli är inte dumma. De vill naturligtvis göra som BMW, Held och Schubert som alltid verkar vinna Motorrads tester. Enklast gjort genom att registrera ett företag i DÅJTTSCHH-LANT och sedan sälja gamla grejer genom detta.
 
Pratade med Bohm de sista året han körde och enligt honom, som varvade mellan pirelli-metzeler så är det ingen större skillnad på de bara man köper samma generation.
Det året funkade metzeler bättre på gelleråsen och pirelli bättre på sviesta, har nog med att det var nyasfalterat på åsen då.
Pirelli käkades upp för mig medans metzeler fick mycket bättre slitage på åsen och tvärtom på sviesta så någon skillnad i stomme/gummiblandning var det då iaf.

När jag började så sa greven, som hade pirelli/metzeler då, att pirelli var ett år före men för den stora massan inklusive mig så räckte metzeler som var lite billigare men detta ska inte gälla längre utan de är väldigt likvärdiga om man jämför ur samma generation.
Bra svar, tack! De två olika varumärkena är alltså mest en marknadsföringsgrej med andra ord. Förmodligen då som Alatalo är inne på för att kunna sälja ”tyska” däck till tyskar.

Har för övrigt letat efter ett seriöst test av sporthojsdäck för gatbruk men hittar mest en massa sammanställningar av typen ”här är ett budgetdäck, här är ett lite dyrare däck och här är ett värstingdäck. Alla är bra på sitt sätt”. Skulle vilja ha ett test likt de brittiska performance bikes brukade göra, när de tog en kontemporär sporthoj, åkte till en bana med en hög däck och lät ett gäng förare testa de olika däcken på samma hoj. Men det kanske är för mycket begärt anno 2023 när sociala medier har urholkat tidningsbranschen?
 
Pirelli är inte dumma. De vill naturligtvis göra som BMW, Held och Schubert som alltid verkar vinna Motorrads tester. Enklast gjort genom att registrera ett företag i DÅJTTSCHH-LANT och sedan sälja gamla grejer genom detta.
Ja, lite så det känns. Men är det ens så gamla grejer som säljs som Metzeler? Rosso IV och M9RR är väl hyfsat jämförbara (har dock aldrig sett dessa däck testas mot varandra, av förklarliga skäl får man tro).
 
Pirelli är inte dumma. De vill naturligtvis göra som BMW, Held och Schubert som alltid verkar vinna Motorrads tester. Enklast gjort genom att registrera ett företag i DÅJTTSCHH-LANT och sedan sälja gamla grejer genom detta.

Tja, eller så gör de helt enkelt ganska bra prylar.

Michelin brukar vinna, franskt… :)
 
Nädu, däremot ägde Michelin bilmärket Citroën mellan åren 1934 och 1975 (var det väl).
Ville ju bara skrämmas lite alla vet ju att franska saker är skit, Föresten särbons Peugott 206 har passerat 23000 mil nu utan annat än service o 2 bakhjulslager a 135 spänn st tycker det är riktigt dåligt att krångla så mycket?
 
Ville ju bara skrämmas lite alla vet ju att franska saker är skit, Föresten särbons Peugott 206 har passerat 23000 mil nu utan annat än service o 2 bakhjulslager a 135 spänn st tycker det är riktigt dåligt att krångla så mycket?

Jag körde själv Peugeot i många år i stort sett felfritt. En gubbe på jobbet köpte en ny tror modellen hette 307 den var på verkstaden 14 gånger första året
 
Nu måste jag erkänna att min erfarenhet av det franska, särskilt bilar, inte är stor. :rodnar

Däremot har jag kört tusentals mil med både M9RR och Roadtec01 och enligt denna video så stämmer mina erfarenheter.

Vill man köra långt och länge, ofta i både kyla och väta, är det Roadtec01 som gäller medans den som kör fort och vill ha bra väghållning på torr bana kör Supercorsa SP.

Att som däckstillverkare ha samma däck med olika namn verkar onödigt men tydligen är de också olika, inte bara till namnet.

1687716385556.png
1687716425694.png

 
Nu måste jag erkänna att min erfarenhet av det franska, särskilt bilar, inte är stor. :rodnar

Däremot har jag kört tusentals mil med både M9RR och Roadtec01 och enligt denna video så stämmer mina erfarenheter.

Vill man köra långt och länge, ofta i både kyla och väta, är det Roadtec01 som gäller medans den som kör fort och vill ha bra väghållning på torr bana kör Supercorsa SP.

Att som däckstillverkare ha samma däck med olika namn verkar onödigt men tydligen är de också olika, inte bara till namnet.

View attachment 485912
View attachment 485913


Lysande, tack!

Vill man vara elak så kan man konstatera att det tyska däcksmärket (från den italienska tillverkaren) vinner testet och att det är en tysk tidning som gör testet. m9rr är lite bättre än rosso IV på några punkter förutom på de punkter där de är lika bra. Nyfiken på metodiken de använt i testet men de kanske de förklarar i det tyska klippet (min tyska haltar lite)?
 
Lysande, tack!

Vill man vara elak så kan man konstatera att det tyska däcksmärket (från den italienska tillverkaren) vinner testet och att det är en tysk tidning som gör testet. m9rr är lite bättre än rosso IV på några punkter förutom på de punkter där de är lika bra. Nyfiken på metodiken de använt i testet men de kanske de förklarar i det tyska klippet (min tyska haltar lite)?

Vilket däck som vinner testet med mest poäng är inte det viktiga. :7peta

Det viktiga är vilka egenskaper du vill ha av däcket. :fakta

Kolla var 10-poängarna och de höga poängen är.
Vill du kunna köra i kyla långt och länge eller fort men inte lika många mil med bättre grepp?
Behöver du däck som snabbt får grepp även under 15 grader Celsius?

Är du aldrig i närheten av en bana är M9RR "bättre" men på bana gör det inget att Rosso 4 tar längre tid på sig att komma upp i värme.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top