Pipor som låter till min hoj?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är ganska tålig föe ljud och en på jobbet har en H-D forty nine nånting med ett 2-1 V&H, jag tycker den låter på gränsen till mycket men annars låter den fett och bra, vet inte om det finns dB-killer till det systemet som skulle göra det mer lagom. Som sagt så är nog det jag tycker "lagom" hyfsat högt. Fick i alla fall TIG-svetsa ihop värmeskyddet åt honom då det vibrerat sönder.

Känner igen mig då det gäller ljud och samtliga mina hojar är nog olagliga om dom skulle mätas på rätt sätt. Tre av fyra kan köras tyst om man bara håller igen men Hondan tycler jag låter nog så högt oavsett varvtal, eller egentligen inte för mig men många andra kan nog betrakta den som störande.
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Mitt råd efter att ha gjort missen att lägga en massa pengar på ett SC Project system till min KTM 890 Adventure R är att köra en längre sträcka med en hoj utrustad med ett rör som låter mycket. Kanske du har en kompis som har? Jag tog bort DB killern på mitt och man pallade inte köra med den så. Körde 25km sedan fick pluggen åka in igen. Det man vill åt är dovt muller inte högt ljud. Så prova olika rör, finns även många test på youtube även om det nu inte låter som på riktig så ger det en fingervisning om hur det blir.
sedan är det inte så kul när folk blir sura, när man startar hojen o grannen gnäller för spädbarnen vaknar kl 19 på kvällen osv…
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack SwePace! Hade tänkt just V & H men undrar om det går att installera med ljudreduktion. Alltså en knapptryckning mellan högt och megahögt ljud :)!
Finns ett par märken som har justerbar dämpning, exempelvis Jekill&Hyde eller Kesstech. De är dock rätt dyra, knappt halva hojens värde... :näsblod


Sen finns MCJ som är lite billigare, men de ställs om manuellt med hjälp av ett vred istället för en knapp på styret:
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lagom är bäst.
Helt rätt, men vad som är lagom tycker vi olika om. :krama
Nu tror jag inte TS är lika intresserad av om några tycker att en motorcykel inte får låta mer än en avslagen dammsugare eller vad vi andra tycker är lagom.


Hoppas TS hittar pipor som TS tycker låter bra!

För övrig har jag gammal analog teknik att reglera ljudet på mina motorcyklar. Ett handtag på styret som inte bara reglerar ljudet utan även hastigheten! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För övrig har jag gammal analog teknik att reglera ljudet på mina motorcyklar. Ett handtag på styret som inte bara reglerar ljudet utan även hastigheten! :tummenupp

Funkar tyvärr inte på HD dom bluddrar och smäller ändå

Däremot funkar det på motorcyklar som låter högt som en följd av att dom är trimmade för att lämna mycket effekt
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top