Pipor som låter till min hoj?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om ett högt ljud är följden av ett rejält kraftuttag och då låter måttligt på låga effekter så är det ok.
Men så mycket buller som möjligt för sakens skull är lika tramsigt som epabarnen med högtalare på utsidan av bilen.
Folk i allmänhet stör sig på mc ändå utan att man retas mer än nödvändigt.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, vad är det nu igen, 50hk på papperet ur nästan 900 kubik? Och räckvidd på ca 15 mil? :hihi

Nå, HD kan ju låta trevligt när de inte låter för mycket. En personlig favorit är Road Glide med originalsystem. Lite som en sextiotalsjänkare, dvs trevligt för öronen men inte för mycket.

Annars blir det som att ta bort avgassystemet på en moppe... låter JÄTTEMYCKET men ingen blir liksom impad ändå, om nu det var meningen. Vilken annan mening kan det förresten finnas att låta mycket?
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
”ta bort avgassystemet”? Hela avgassystemet? DET har jag aldrig hört talas om…
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det som ger en motor ett trevligt ljud är inte avgasröret. Det är kompression och duration som är parametrarna att jobba med.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
"Snyggt ljud" eller bara högt?

Loud pipes is a substitute for lack of power!! * :hihi

* at legal speed.....
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Skulle vara intressant med en (anonym) enkät i forumet - hur gamla är vi egentligen? Tror att förhållandet tillväxt/stofiler ligger med tyngdpunkt på stofilerna - lite beroende på var man sätter gränsen, 45 kanske? Men är man stofil så vill man ändå inte räknas in i den gruppen...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Åhh...får mig att tänka på serien Kapten Stofil av Jocke Lindengren.
View attachment 493791

Nu var det ett tag sedan men jag har druckit några öl tillsammans med Joakim. Att jag gillade doften av hans pipa men inte själv ville börja röka själv störde inte honom. Man får tycka olika utan det måste vara ett problem.
Av hänsyn till känsliga forummedlemmar med bestämda åsikter nämner jag naturligtvis inte något om motorcyklar... :krama
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Skulle vara intressant med en (anonym) enkät i forumet - hur gamla är vi egentligen? Tror att förhållandet tillväxt/stofiler ligger med tyngdpunkt på stofilerna - lite beroende på var man sätter gränsen, 45 kanske? Men är man stofil så vill man ändå inte räknas in i den gruppen...

Jag fyller 50 detta året. Ska jag gissa så tror jag de flesta som är någorlunda regelbundet inloggade och som skriver inlägg är 35-60 års ålder
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tack SwePace! Hade tänkt just V & H men undrar om det går att installera med ljudreduktion. Alltså en knapptryckning mellan högt och megahögt ljud :)!
Hej JohannaK
Hur går ditt resonemang, har du fått några nya uppslag via våra förslag till alternativt val om VasseHasse kanske är i den övre prisskalan ?
 

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Varit i väg några dagar men STORT TACK för alla svar! Har fått en hel del att fundera på!

Vill ju inte störa någon med ljud av elakhet men tycker ändå min hoj är lite väl i tystaste laget :). V&H here I come!

Tack igen, allihop!
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Håller med om att inte gå på det som låter högst utan karaktären. Jag gillar högt ljudtryck men ändå mjukt och behagligt. Har sett och hört några med HD som har det där underbara ljudet med tryck i.
Lagom är bäst.
Tycker Arnolds HD Fatboy i Terminator 2 låter alldeles lagom.

Om det är det riktiga ljudet vet jag inte men den låter bra.
Man hör ju motorn till skillnad från en japansk custom jag körde som körskolehoj, den lät absolut ingenting med originalsystem.

 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top