Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Ganska så många.Hur många ringer bilskolan och frågar vad de har för bil?
Tejpat kopplingen? Va? Hur?Klart det spelar roll! Som jag skrev tidigare, den första körskolan jag tog kontakt med hade tejpat kopplingen och hade andra lösningar med bland annat silvertejp för att hålla ihop skitet... Det handlar om säkerhet i det fallet samt körbarhet. Dessutom var den bilskolläraren knappast rätt person att utbilda mcförare, även om han hade tillstånd att göra så, hade han inte suttit på en hoj på säkert 15 år själv. Jag har i efterhand fått höra talas om flertalet personer som börjat på den trafikskolan och som sedan fått byta när de skullat ta mckort. Inte bara pga skicket på hojjen utan också eftersom han bara låter folk köra runt, runt, runt och håller kvar dem i oändlighet.

En hoj på en trafikskola är sällan i nyskick rent kosmetiskt. Och är den det så är det en övergående fas. Hojarna skrapas och tappas åt både det ena och det andra hållet. Då finns det helt enkelt inte utrymme ekonomiskt för att ersätta varenda liten skadad del med nya originaldelar. Om man inte skulle vara beredd att betala 2000kr per enkellektion alltså.
Till exempel så kan en passagerarfotpinne kosta 600kr, en blinkers 500kr, och ett bromshandtag 600-800kr. Därför så kanske det blir så att man inte byter bromshandtag bara för att kulan längst ut har brutits loss eller att man limmar eller tejpar glaset som ramlat av från en blinkers.
Självklart inom ramarna för att hojen är i ett trafiksäkert och maskinellt fullt fungerande skick.
Om en hoj har ABS eller inte säger egentligen inte så värst mycket om åldern på hojen. Det kan ju likaväl vara så att trafikskolan tyckt att den gjort en bra deal när den köpt en 20 år gammal BMW K75 med ABS-bromsar som gått som snuthoj som att de har en sprillans ny hoj utan ABS.
Vill ni veta i vilket skick trafikskolans hoj är så kan ni ju fråga om ni får komma och kolla på den. Vill ni inte säga att det är därför ni vill kolla på den så kan ni ju säga att det är för att din flickvän känner sig osäker på om hon når ner till backen och skulle vilja provsitta den.