Pinsam receptionist på bilskola

Hur många ringer bilskolan och frågar vad de har för bil?
Ganska så många.

Klart det spelar roll! Som jag skrev tidigare, den första körskolan jag tog kontakt med hade tejpat kopplingen och hade andra lösningar med bland annat silvertejp för att hålla ihop skitet... Det handlar om säkerhet i det fallet samt körbarhet. Dessutom var den bilskolläraren knappast rätt person att utbilda mcförare, även om han hade tillstånd att göra så, hade han inte suttit på en hoj på säkert 15 år själv. Jag har i efterhand fått höra talas om flertalet personer som börjat på den trafikskolan och som sedan fått byta när de skullat ta mckort. Inte bara pga skicket på hojjen utan också eftersom han bara låter folk köra runt, runt, runt och håller kvar dem i oändlighet.
Tejpat kopplingen? Va? Hur? :va

En hoj på en trafikskola är sällan i nyskick rent kosmetiskt. Och är den det så är det en övergående fas. Hojarna skrapas och tappas åt både det ena och det andra hållet. Då finns det helt enkelt inte utrymme ekonomiskt för att ersätta varenda liten skadad del med nya originaldelar. Om man inte skulle vara beredd att betala 2000kr per enkellektion alltså.

Till exempel så kan en passagerarfotpinne kosta 600kr, en blinkers 500kr, och ett bromshandtag 600-800kr. Därför så kanske det blir så att man inte byter bromshandtag bara för att kulan längst ut har brutits loss eller att man limmar eller tejpar glaset som ramlat av från en blinkers.

Självklart inom ramarna för att hojen är i ett trafiksäkert och maskinellt fullt fungerande skick.

Om en hoj har ABS eller inte säger egentligen inte så värst mycket om åldern på hojen. Det kan ju likaväl vara så att trafikskolan tyckt att den gjort en bra deal när den köpt en 20 år gammal BMW K75 med ABS-bromsar som gått som snuthoj som att de har en sprillans ny hoj utan ABS.

Vill ni veta i vilket skick trafikskolans hoj är så kan ni ju fråga om ni får komma och kolla på den. Vill ni inte säga att det är därför ni vill kolla på den så kan ni ju säga att det är för att din flickvän känner sig osäker på om hon når ner till backen och skulle vilja provsitta den. :tummenupp

då vill jag passa på att hälsa och hoppas att du kan skratta åt att folk runt om i Sverige har sådant problem med att de inte kan ringa dig i Eslöv för att få reda på fabrikatet på er mc. :D

Ok, jag kanske är trött efter en dag med stekande sol och hojkörning... men jag fattar inte ett skit av ditt inlägg:va

Ganska så många.
Ok, sorgligt nog har du säkert rätt. Men samma felriktade fokus där, med tanke på de bilar man drömmer om att köra och faktiskt kommer att köra så spelar det inte så stor roll om skolan har en Alfa eller en Toyota.
Jag har aldrig efter min uppkörning kört en bil av den modellen igen.

Ok, jag kanske är trött efter en dag med stekande sol och hojkörning... men jag fattar inte ett skit av ditt inlägg:va
Tänkte på telefonisten, om din uppmaning om att skicka till skolan och så - så kunde jag hälsa till henne här :hej:hej

Last edited:
Tycker det är självklart att receptionisten ska veta vad för bilar/motorcyklar som finns på skolan..

Inte alltför sällan är ju vi som tar MC-kort lite intresserade av motorcyklar, och kanske bara rent nyfikna och sugna på att googla data :)

På skolan där jag går (Kalmar Trafikskola) har dom BMW F650 GS -09 två stycken, som övningshojar, och nån kawa -05 som lärarhoj.

När jag tog B-kort (genom gymnasiet) sa läraren att domhade som vana att byta bilar med 2-3 års mellanrum, för att inte eleverna ska behöva köra "gammalt skrot". Dessutom är bilen deras arbetsplats, så dom vill ju sitta bekvämt och säkert.

Är man receptionist så spelar kanske inte vad det är för hoj för roll eller om den har ABS, spelar det ens roll för den som ska ta kortet?

Men självklart vill man veta att körskolan inte har attackcyklar:

KalleHobbe.jpg
[/IMG]

...

Om ditt drömjobb är att svara i telefon på en körskola i Eslöv så har du kanske snart din chans?
...

Receptionist på körskola i Eslöv är kanske inte drömjobbet, men å andra sidan, om man ens lyckas få ett jobb i Eslöv så kanske det är bra att leverera på jobbet? =)

Last edited:
När jag tog B-kort (genom gymnasiet) sa läraren att dom hade som vana att byta bilar med 2-3 års mellanrum, för att inte eleverna ska behöva köra "gammalt skrot". Dessutom är bilen deras arbetsplats, så dom vill ju sitta bekvämt och säkert.
Dessutom så byts trafikskolebilar ut efter ett par år för att man vill ha garantier och annat trevligt som det innebär att ha en ny bil.

är väl skitviktigt att veta vad dom har för hoj!??

Kan inte påstå att det är chefens fel om kondmottagaren är för trög för att gå ut o kolla vad det står på tanken när frågan har kommit upp många ggr tidigare :glömdet

När jag tog kort var det en annan skola på banan samtidigt, kom med en hög skabbiga offroads där saker som lampor inte funkade på uppkörningen:tummenupp o ledarskapet på den skolan funkade nog inget vidare heller då jag var en av väldigt få som klarade sig den dagen o förrättaren klämde ut kommentaren till skaran loosers när han lämnade stället att det var den sämsta uppkörning han varit på haha

Kan inte påstå att det är chefens fel om kondmottagaren är för trög för att gå ut o kolla vad det står på tanken när frågan har kommit upp många ggr tidigare :glömdet

Lite bättre introduktion på arbetsplasen hade löst problemet. Normalt är det just chefen som ser till att det blir gjort och styr upp verksamheten så den fungerar enligt företagets önskemål.

Hmm...frågan är ju oxå om hon är ordinaire receptionist eller kanske tillfälligt inhyrd av tex en bemanningsfirma?!

Sen kan jag tycka att det är chefens skyldighet å se till att dom anställda har relevant information för att kunna göra ett bra jobb. De känns som att i de här fallet så skulle han nog kunna gett henne ett A4:a med dom viktigaste frågorna som brukar dyka upp. Han om nån ska väl kunna sin egen bransch.

Och i hennes fall hade jag nog svarat; -Du, jag vet inget om detta. Men jag ska ta reda på svaren och återkomma till dig.

För vem? Du får behörighet på allt i från Moto Guzzi till Suzuki om du tar lappen. Jag har själv ägt motorcyklar av tre olika fabrikat, men kört på ytterliggare 11 olika fabrikat - med samma behörighet.
Men OM hojen nu är så viktig så kanske man ska ta sig dit och kolla med egna ögon?

För vem? Du får behörighet på allt i från Moto Guzzi till Suzuki om du tar lappen. Jag har själv ägt motorcyklar av tre olika fabrikat, men kört på ytterliggare 11 olika fabrikat - med samma behörighet.
Men OM hojen nu är så viktig så kanske man ska ta sig dit och kolla med egna ögon?
Det är helt oviktigt vilken hoj dom har, håller med...

Men, är man intresserad kan man ju vara nyfiken på vad för hojar det är, och jag tycker inte det är för mycket begärt att skolan ska visa lite intresse och i alla fall kunna svara på vad för fabrikat och modell det är på hojarna...
Att veta alla fakta och data är däremot att begära för mycket.

För mig skulle det vara helt ointressant att veta, men visst, om någon ringer och frågar så skulle hon om hon inte kunde svara direkt, be att få återkomma med svaret.

Samma sak med folk som ska ta bilkörkortet, vad fan spelar det för roll vilken bil dom håller med, man ska ju ändå lära sig behärska alla sorters fordon som får framföras med B.

Det är ju ändå väldigt få som köper en lika ny bil som körskolan har som första bil.

Mina ungar har kört alla bilar dom har kommit över när dom har övningskört, men nu var det någon som påpekade att dom inte får köra lättlastbilar längre, det är ju lite surt eftersom dottern formligen älskar att köra pickis.

Det lär också vara förbjudet att dra släpvagn när man övningskör för B, något jag tycker borde vara obligatoriskt att prova, då man samma dag som man har fått kortet får dra släpvagn.

Nu skiter ju jag ganska fett i vad som är tillåtet att övningsköra med och inte utan låter ungarna prova det dom vill (inklusive lätt lastbil med släp), det är ju ändå jag som straffas om polisen inte köper "jasså det visste jag inte" (vilket jag slår vad om att dom gör 99 gånger av hundra)
Annars förmodar jag att jag får böter.

För mig var det viktigt. Jag har korta ben och ville veta att de hade hojar som även jag skulle kunna klara av. Jag har aldrig ens provkört en moped, den enda hojägare jag kände hade en hoj stor som en lastbil (tyckte jag), och jag var skräckslagen. Eller lite nervös iallafall.

Men skit samma vad alla på SH tycker, körskolan i Eslöv tycker iallafall inte att det är viktigt att ha koll på vilka hojar de har. PunGt slut!!11

För mig var det viktigt. Jag har korta ben och ville veta att de hade hojar som även jag skulle kunna klara av. Jag har aldrig ens provkört en moped, den enda hojägare jag kände hade en hoj stor som en lastbil (tyckte jag), och jag var skräckslagen. Eller lite nervös iallafall.

Men skit samma vad alla på SH tycker, körskolan i Eslöv tycker iallafall inte att det är viktigt att ha koll på vilka hojar de har. PunGt slut!!11

Ställdes någonsin frågan om hojarna dom hade var låga?

DET kan jag hålla med om är en relevant fråga för dom som är under meddellängd.

Samtidigt förutsätter jag en viss intelligens hos den som driver en körskola, dom vet att folk är olika långa

I ditt fall hade jag besökt körskolan och provsuttit hojen och själv tagit reda på allt man behöver veta istället för att skylla på någon telefonist som inte är mc-intresserad. Säkert kunde telefonisten hjälpa till med att boka en sådan tid.
Körkortsutbildningen är inte postorder, gör det grundligt och köp inte via telefon.

Då har vi samma problem. :) MEN, skillnaden var att skolan frågade mig hur lång jag var och hur långa ben jag hade. Så dom var säkra på att jag nådde ner, och hänvisade till säkerhet.
Eller ja, kanske inte samma problem, då jag har långa ben men är kort och skolan har en princip att dom tar inte emot någon som är under 165. Nu blev jag godkänd ändå, just pg a långa ben. Men dom hade stenkoll och bokade upp en hoj som skulle passa osv. De är just så man vill bli bemött.

I ditt fall hade jag besökt körskolan och provsuttit hojen och själv tagit reda på allt man behöver veta istället för att skylla på någon telefonist som inte är mc-intresserad. Säkert kunde telefonisten hjälpa till med att boka en sådan tid.
Körkortsutbildningen är inte postorder, gör det grundligt och köp inte via telefon.

Määhh!! Första kontakten tar man via telefon, sen åker man ut till körskolan om telefonkontakten varit ok.
Ska man ta MC-kort i sthlm så ligger de körskolor som har övningsbanor i förorten, liite mer spännande liv har jag än att sitta på pendeltåget och åka på studiebesök för att sen upptäcka nåt jag kunde fått uppgift om redan i telefon. =)

De allra flesta som tar körkort är dessutom unga, kanske 16-20 år. Då är det inte alltid lätt att veta allt det man fattar när man haft körkortet i 10 år, som att det kvittar vilken hoj du övningskör.

Innan jag började övningsköra på körskola gick jag runt till några olika ställen i Göteborg och kollade läget. Jag gick bland annat in på Järntorgets trafikskola. Då jag kommer till receptionen så sitter receptionisten i telefon, så jag står och tittar i lite broschyrer under tiden.

Hon fortsätter att prata och tiden börjar gå. Jag sätter mig på en stol en bit bort och väntar. Efter ett tag hör jag vad hon pratar om; en 50-årsfest som hon tydligen skulle fixa porslin till eller nåt. Då blev jag riktigt förbannad. Har nog varit där i ca 10 min. Sen går jag fram till disken och blåstirrar henne rakt i ansiktet. Först då börjar hon fatta att hon kanske ska avsluta sitt privata samtal och ta hand om sina kunder istället. Då hon väl lägger på luren så är jag så irriterad att jag bara ställer några korta frågor om priser och sen drar jag. Inga körlektioner där inte.

:D
[YOUTUBE-ID]S5o8DFfYHS4[/YOUTUBE-ID]

Upprinnelsen till utskällningen var nå´t liknande du råkade ut för, i fall du inte har sett filmen. :)

Back