Pinsam receptionist på bilskola

Määhh!! Första kontakten tar man via telefon, sen åker man ut till körskolan om telefonkontakten varit ok.
Ska man ta MC-kort i sthlm så ligger de körskolor som har övningsbanor i förorten, liite mer spännande liv har jag än att sitta på pendeltåget och åka på studiebesök för att sen upptäcka nåt jag kunde fått uppgift om redan i telefon. =)

De allra flesta som tar körkort är dessutom unga, kanske 16-20 år. Då är det inte alltid lätt att veta allt det man fattar när man haft körkortet i 10 år, som att det kvittar vilken hoj du övningskör.
Eslöv har bara en station tror jag, de har ingen pendel.
Så dumt om man dömer ut en körskola pga telefonisten, det är av ringa vikt i sammanhanget.
Jag trodde inte att folk under 20 tog mc-kort längre? De flesta är äldre i den statistik jag läst om. Men just om man är 16-20 så ska man vända sig till en mc-skola - de ska veta vad som är viktigt, vet de inte det så är det kanske inte det. Det finns väl anledningar till varför f-premierna beror på förarens ålder och år med mc-kort?

Rätt lätt att vända på problemet istället för att bli sur och klagande - för vad hjälper det? Ställ frågor typ:
"Kan du vara snäll att ta reda på sitthöjden, för jag jag är så kort att jag inte räcker ned. Kanske kan du svara via mail till mig?"
Eller om man är allergisk mot riskokare osv. Tror man kommer fram bättre och snabbare så med sitt körkort. Även om man snabbt får medhåll av sina forumvänner så har man inte kommit närmare behörigheten.

Last edited:
I ditt fall hade jag besökt körskolan och provsuttit hojen och själv tagit reda på allt man behöver veta istället för att skylla på någon telefonist som inte är mc-intresserad. Säkert kunde telefonisten hjälpa till med att boka en sådan tid.
Körkortsutbildningen är inte postorder, gör det grundligt och köp inte via telefon.

Men sluta nu!
Då man ringer till en körskola ska receptionisten kunna ge svar på grundläggande frågor så som höjd på motorcykel och vad det är för märke och modell. Det måste ju vara ofta återkommande frågor. Skolan kan vara hur bra som helst, men har dom en kass/oinformerad receptionist så ger det ett dåligt första intryck som gör att folk väljer andra skolor. Precis så var det med mig.

Jag fattar inte varför du försvarar kassa receptionister så mycket. Det är väl bättre om de är trevliga och kunniga?

Jag fattar inte varför du försvarar kassa receptionister så mycket. Det är väl bättre om de är trevliga och kunniga?
Jag anser att du läser in något jag inte skrivit. Jag har inte försvarat någon kass receptionist och jag har aldrig uttryckt att jag inte tycker det är bra med trevligt och kunnigt folk.
Vem var otrevlig förresten?

Jag tycker det är en struntsak om en receptionist inte vet fabrikatet på en hoj, och om det nu är viktigt för någon annan (av för mig oförklarliga skäl) så se först till en själv än till någon annan hur man går tillväga för att lösa problemet. Istället för att skriva hem på sporthoj om denna stora oförrätt så kan man själv ta reda på det.
Är det Swenssons skola? Tror det skulle ta mig ca 4 min av arbete att få reda på vilken hoj de kör, skriva ett mail och läsa svaret.
I-landsproblem och allmänt gnäll bara.

Angående sitthöjd är rätt relativt också, att säga 795mm är för mig ungefär som att säga att en hjälm är strlk 56 - i inget av fallen säger det mig om hur bra det passar mig - tror inte det hjälper en nybörjare i behov av en körskola heller.

Last edited:
Hon kanske hade ett ont öga mot körläraren så hon ville att företaget skulle kursa!=) Som receptionist behöver man inte vara intresse intresserad och kunna allt om hon nyss börjat men förutsätter väl att man åtminstone skriver upp en lista på grundläggande frågor,priser och dyligt...
Ungefär som att ringa till ett hotel en torsdag och fråga rec vad dom har för rum och tar för en natt med svar "-ingen aning hörrudu,återkom på mådag då hotelchefen är här" =D

Som sagt man vänder sig till annan körskola.

Jag har liknande erfarneheter och till er som hävdar att receptionistens bemötande inte spelar någon roll skall jag berätta.

Jag kom nyinflyttad till Staffanstorp sent i januari, 45 mil hemifrån. Jag hade bestämt att ta kortet, det bästa verkade vara i Malmö. Problemet var bara vilken av en hel drös med körskolor man skulle välja. Jag hade i princip aldrig varit malmö så visste precis ingenting om någon. Det enda jag kunde göra som var försvarbart tidsekonomiskt var alltså att leta lite på internet, kolla hemsidor och göra en bedömning utifrån det och tillslut ringa till körskolan. Jag gjorde alltså mitt val främst på det bemötande jag fick från telefonisten på körskolan. Att sen telefonisten inte behöver avspegla körläraren och utbildningen är jag medveten om men chansen är stor att de följs åt.

Jag håller med om att det är chefens ansvar att se till så att hans receptionister har den kunskap de behöver men jag hävdar bestämt, som någon tidigare sa att det bör ligga i den enskilda receptionistens intresse att lära sig sådana saker då det bör vara en återkommande fråga. Har man lite intresse för sitt jobb och är service minded så är det inga konstigheter. Bara för att det är ett lågavlönat och tråkigt jobb är det knappast okey att inte göra ett bra jobb?

Angående ni som hävdar att hoj inte spelar någon roll. För mig gjorde det det och är säker på att det gör det för många andra också. Jag körde hellre en ny BMW F800R än någon gammal kawasaki från sent 80-tal. Vissa kanske skulle föredra en offroad eller föredra vad som helst, så att det skulle spela in på ens val av körskola tycker jag inte är något konstigt alls.

Last edited:
Back