Tom@Work
Stängt sedan 22-05-01
Har för mig att du jobba me däck!
Rekomenderar du dina kunder 20 lugna mil?????
Sen fattar man ju att kalla däck e halare än varma, men det gäller ju även nu dammet på asfalten på våren, kylan i underlaget....ja ju name it! Men ett par nya svålar en varm sommardag går det alldeles utmärkt o gasa satan med efter man kommit till andra rödljuset![]()
Japp, jobbar med MC-däck och hjälper, bland annat, andra att välja rätt däck för sin hoj/körning.
Nej, JAG rekommenderar inte att man kör 20 mil.
JAG rekommenderar att man ruggar upp ytan lite lätt genom tex en kort sträcka grusväg direkt.
Eller på annat sätt tex sandpapper.(inte det grövsta som finns....)
Det är inte nödvändigt att rugga ytan då den slits ner väldigt fort bara däcket har fått lite värme.
Det brukar funka med 15minuters lugn körning för ett sporttouringdäck, så har man tempen.
Mitt svar till dig var mera på skillnaden mellan race och gatdäck.
Du har varit med en stund och har erfarenheten vad det gäller värme/grepp.
Men alla har inte den erfarenheten. Ibland är det bättre att vara övertydlig eller för försiktig i sina uttalanden så inte kunden åker omkull.
Vi använder denna frasen:
OBS! Undvik kraftigt gaspådrag och hård kurvtagning de första milen på Dina nya däck.
För en nybörjare så är detta bra råd och för en erfaren förare så är de inte överdrivna.
Men jag/vi säger inte 20 lugna mil till kunderna. (var det inte BIKE som sade det enligt tråden?)