Pilot road 3 "studsar" vid bromsning

Tack för svar om fjädring och retur. Jag kan ställa förspänningen på fjädern samt returen på dämparna på min något enkla gaffel. Håller på att testa nu så jag hoppas att det ska gå bra.

Låter som du bottnar gaffeln och som nämndes har du bytt fjädrar på verkstaden. Börja med förspänningen.

Ska man inte ta det lite vackert de första 20 milen eller så med nya däck så att de sätter sig ordentligt?

Lita inte på att verkstaden har monterat allt rätt. Plocka isär och dubbelkolla monteringen.

Ska man inte ta det lite vackert de första 20 milen eller så med nya däck så att de sätter sig ordentligt?

Så du menar att man ska såsa runt 80 varv på gälleråsen innan man kan mosa sAtAna efter man har krängt på nya ostar? ...det låter inte så rimligt.

Jag tolkar det du skriver som att du satt hårdare fjädrar i framgaffeln. Kan vara så illa att du måste följa upp med att uppgradera mer saker i gaffeln eller byta till en tjockare olja ifall justeringsmöjligheterna inte räcker för att dämpa kompression/retur.

Det lär ju knappast vara så att gaffeln bottnar om du bytt till en "bättre" fjäder, men det kollar du lätt med ett buntband runt ena gaffelbenet.

Tack för svar om fjädring och retur. Jag kan ställa förspänningen på fjädern samt returen på dämparna på min något enkla gaffel. Håller på att testa nu så jag hoppas att det ska gå bra.

Börja med att minska returen 1 klick, kör och provbromsa. upprepa tills det känns bra. Notera gärna hur många klick du ändrat på returen.
När jag hade ställt in returen för mycket så hann inte framgaffeln trycka tillbaks däcken för att däcket ska ha kontakt med backen och då fick jag sådana konstiga effekter som du råkat få.
Körde ändå med Dunlop slicks, däckvärmare och håller ett tempo på 1.15 runt Gälleråsen, så grepp hade jag och fattade ingenting först, vart bara fegare och fegare och bromsade senare och senare för varje varv. Vart till slut att man började bromsa från halva rakan och det är helvete för tidigt.

Du bytte till öhlinsfjädrar samtidigt som däck?

För mkt olja i gaffeln? annan olja? pillat på annan inställning på framgaffeln? om det är USD så kan man lätt få returen i annat läge på de flesta sukkor. Till och med få den i fel läge eller för långt ifrån.

Kolla så du kan skruva retur i botten. Får effekt av det. Lossa på returen helt och få effekt av det.

Alternativt du/däckfirman skadat skivor.

Fel på däcken ger jag bara 14% risk för. Finns fler troligare faktorer i mina öron utifrån det jag fått reda på.

om en verkstad har gjort jobbet så varför pratar du inte med de. jag tror någon skadat nån bromsskiva,,, studs i gaffel??? knappast.

Tack igen för alla nya svar.

De bytte till hårdare fjädrar (men inte överdrivet hårda) och samtidigt bytte olja (kommer inte ihåg tjockleken nu). Jag har en vanlig gaffel där jag kan justera fjäderförspänningen samt dämpningen.
De satte på stålomspunna slangar på frambromsen - resulterade i tidigare och kraftigare bromsning samt mer känsla.

Jag har skruvat lite fram och tillbaka på fjädringen och dämpningen utan att märkt nån större skillnad.

Jag ska försöka förklara lite bättre. Det jag känner är att i hastigheter över 70 km/h får jag vibrationer i handtagen. Vibrationerna har högre frekvens vid högre hastigheter och minskar under tiden som jag bromsar för att försvinna någonstans under 70 km/h. Jag känner inget pulserande i bromshandtaget och upplever det inte som att däcket rör sig konstigt.

Jag har pratat med verkstaden igen som nämnde att beläggen och skivorna kan vara ojämnt slitna, så jag ska försöka slipa ned beläggen lite och pröva igen.

Kan även passa på att testa fjädring och dämpning i dess ändlägen när jag håller på. Återkommer om hur det blir.

Så det vibrerar i 70+ även när du inte bromsar?

Som nämnt innan att däcken skall sätta sig. var själv och satte på pure's hos bike trollhättan och han påpekade att det var viktigt att köra bort silikonytan på däcket, ca 10 mil sa han och det var deras däcksnubbe. Kanske det gäller detta däcket specielt men jag hade den uppfattningen att det var så med gatudäck? Någon med inputs här? Sorry för lite OT men det var uppe flera gånger

Som nämnt innan att däcken skall sätta sig. var själv och satte på pure's hos bike trollhättan och han påpekade att det var viktigt att köra bort silikonytan på däcket, ca 10 mil sa han och det var deras däcksnubbe. Kanske det gäller detta däcket specielt men jag hade den uppfattningen att det var så med gatudäck? Någon med inputs här? Sorry för lite OT men det var uppe flera gånger

Det finns ingen silikonyta på däck. Formarna har INGET släppmedel, däremot så är dom blanka pga att formen är helt slät. Så innan dom ruggats upp lite så är det sämre fäste (viktigare att tänka på om det regnar) än då det är inkört, men det är inte frågan om många kilometer. Vill du slippa problemet löser du det med sandpapper eller kör lite i grus.

Last edited:
Gör rent bromsskivorna med lite bräkleen/biltema bromsrengöring/motsvarande.

Ibland blir man förvånad över hur mycket trevligare bromsarna blir med rena skivor.

Back