Pilot road 3 "studsar" vid bromsning

Har för mig att du jobba me däck!
Rekomenderar du dina kunder 20 lugna mil?????:confused:

Sen fattar man ju att kalla däck e halare än varma, men det gäller ju även nu dammet på asfalten på våren, kylan i underlaget....ja ju name it! Men ett par nya svålar en varm sommardag går det alldeles utmärkt o gasa satan med efter man kommit till andra rödljuset:tummenupp

Japp, jobbar med MC-däck och hjälper, bland annat, andra att välja rätt däck för sin hoj/körning.

Nej, JAG rekommenderar inte att man kör 20 mil.
JAG rekommenderar att man ruggar upp ytan lite lätt genom tex en kort sträcka grusväg direkt.
Eller på annat sätt tex sandpapper.(inte det grövsta som finns....)

Det är inte nödvändigt att rugga ytan då den slits ner väldigt fort bara däcket har fått lite värme.
Det brukar funka med 15minuters lugn körning för ett sporttouringdäck, så har man tempen.

Mitt svar till dig var mera på skillnaden mellan race och gatdäck.
Du har varit med en stund och har erfarenheten vad det gäller värme/grepp.
Men alla har inte den erfarenheten. Ibland är det bättre att vara övertydlig eller för försiktig i sina uttalanden så inte kunden åker omkull.

Vi använder denna frasen:
OBS! Undvik kraftigt gaspådrag och hård kurvtagning de första milen på Dina nya däck.
För en nybörjare så är detta bra råd och för en erfaren förare så är de inte överdrivna.
Men jag/vi säger inte 20 lugna mil till kunderna. (var det inte BIKE som sade det enligt tråden?)
 
Då är vi överens :)


Japp, jobbar med MC-däck och hjälper, bland annat, andra att välja rätt däck för sin hoj/körning.

Nej, JAG rekommenderar inte att man kör 20 mil.
JAG rekommenderar att man ruggar upp ytan lite lätt genom tex en kort sträcka grusväg direkt.
Eller på annat sätt tex sandpapper.(inte det grövsta som finns....)

Det är inte nödvändigt att rugga ytan då den slits ner väldigt fort bara däcket har fått lite värme.
Det brukar funka med 15minuters lugn körning för ett sporttouringdäck, så har man tempen.

Mitt svar till dig var mera på skillnaden mellan race och gatdäck.
Du har varit med en stund och har erfarenheten vad det gäller värme/grepp.
Men alla har inte den erfarenheten. Ibland är det bättre att vara övertydlig eller för försiktig i sina uttalanden så inte kunden åker omkull.

Vi använder denna frasen:
OBS! Undvik kraftigt gaspådrag och hård kurvtagning de första milen på Dina nya däck.
För en nybörjare så är detta bra råd och för en erfaren förare så är de inte överdrivna.
Men jag/vi säger inte 20 lugna mil till kunderna. (var det inte BIKE som sade det enligt tråden?)
 
Nu är problemet avlöst.
Det var skeva bromsskivor och dåligt inkörda belägg som orsakade vibrationerna. Skivor och belägg slipades av www.RGBrakes.se och oken rengjordes. Ena kolven gick endast att manövrera med hydrauliskt tryck så en rengöring var de verkligen i behov av. Efter ordentlig inkörning av belägg och skivor så funkar de nu kanon.

Tack till Motospeed i Västerås som hjälpte mig och RGBrakes som slipade samt tack till alla som varit behjälpliga i tråden.
 
Nu är problemet avlöst.
Det var skeva bromsskivor och dåligt inkörda belägg som orsakade vibrationerna. Skivor och belägg slipades av www.RGBrakes.se och oken rengjordes. Ena kolven gick endast att manövrera med hydrauliskt tryck så en rengöring var de verkligen i behov av. Efter ordentlig inkörning av belägg och skivor så funkar de nu kanon.

Tack till Motospeed i Västerås som hjälpte mig och RGBrakes som slipade samt tack till alla som varit behjälpliga i tråden.

Skönt att det löste sig!

En fråga bara, behöver man köra in sina nya bromsbelägg eller vad är det du menar? Aldrig någonsin hört talas om något liknande...
 
Skönt att det löste sig!

En fråga bara, behöver man köra in sina nya bromsbelägg eller vad är det du menar? Aldrig någonsin hört talas om något liknande...

Beror på vad det är för typ av belägg, vissa ska man köra lugnt med i början. Jag satt på SBS sinter belägg på min gixxer förra året, körde och bromsade som fan direkt. Tog skit och lät som in i helvete, slipade lite och så fungerade det igen var precis som en "glas" yta på belägget.
 
Beror på vad det är för typ av belägg, vissa ska man köra lugnt med i början. Jag satt på SBS sinter belägg på min gixxer förra året, körde och bromsade som fan direkt. Tog skit och lät som in i helvete, slipade lite och så fungerade det igen var precis som en "glas" yta på belägget.

Jasså där ser man! Härligt med kunniga folk :)
 
De säger ju att man ska göra 100? successivt hårdare inbromsningar med nya belägg så att man slipper glasytan... men det är antagligen överdrivet, som med att köra in nya däck i 20 mil:lol
 
Monterar alltid bort bromsskivor i samband med däckbyte,för att minimera strul,
Bra att det löste sig till slut:)
 
Brukar skava mina nya belägg mot asfalten ett par drag fram och tillbaka. Har aldrig upplevt att beläggen tagit dåligt då (Standardbelägg)
 
Efter att skivorna och beläggen kom tillbaka från slipningen så var det knappt nån friktion mellan skiva och belägg. Jag hade bromsverkan i 30 km/h men i 50 km/h så fortsatte hojen rakt fram. Det jag gjorde var att bromsa lugnt i låga hastigheter och avkylning av bromsarna efter varje inbromsning. Successivt ökade jag hastigheten tills jag hade bra bromsverkan i 100. Jag försäkrade mig även om att jag hade bromsverkan direkt efter att jag hade bromsat från höga hastigheter.

När jag körde in beläggen första gången (i höstas) så bromsade jag lugnt 2-3 gånger och sen hårt 2-3 gånger. utan nån avkylning.

Men nu är de finfint inkörda :)
 
Back
Top