Pickup-besatt.

Tappade du bort snusdosan i bilen eller? :hihi

Vet hur det är. Vick just nedslag på några bromsör så jag tänkte i helgen passa på att lyfta av flaket, slipa bort all rost från ramen, lacka och dra nya rör runt om. KAN bli att jag patchar lite rost på karossen också så då blir det väl en lack snart med... :gnissla

Typ så, någon har røkt i bilen i någong gång, allt ryker nu och så kan jag passa på att ljuddæmpa lite och foliera/måla allt tråkigt beige till svart. Men det var inte alls planen från børjan..

Funderar på att höja Tjevan 3" i vår och kränga på 33" däck. Påverkas komforten nånting då?

Blir att göra fjädringshöjning. Karosshöjning verkade så jäkla meckigt att få dit och jag gillar inte direkt utseendet som blir heller.

Min ær torsionshøjd 3" fram och 3" med klossar bak. Komforten går från 100 till obefintlig nær du gør detta.
Et kitt kostar ca 100USD och då ingår nya "torsion keys" plus klossar.

Problemet ær att man i stort sett bara stræcker ut hele upphængningen før att få en høgre bil.
Detta medfør att dina støtdæmpare befinner sig i max utstræckt læge och inte i sweetspot.
Dærav komforten..

Men byter du dæmpare i samma veva ska det bli helt ok, det ær mitt næsta projekt efter att ha fått ihop inredningen igen..
 
Torsionshöja är värdelöst, vinklar på drivknutar blir sämre, den blir stötigare och utfjädringen blir kortare ifall du inte byter dämpare. Sen behöver du inga nycklar för att skruva upp torsionen ifall den inte är sopslut men det är bara att krypa under och kolla om ställskruvarna är i botten.
Jag skruvade upp min cheva 1-1,5" fram för att den skulle stå plant och inte skava med 33" fram vid max styrutslag.

Ska du höja chevor med delad framvagn måste du sänka hela framvagnen med ett riktigt kitt och det går väl loss på minst 15 lax och brukar höja 4-6".


Problemet ær att man i stort sett bara stræcker ut hele upphængningen før att få en høgre bil.
Detta medfør att dina støtdæmpare befinner sig i max utstræckt læge och inte i sweetspot.
Dærav komforten..

Men byter du dæmpare i samma veva ska det bli helt ok, det ær mitt næsta projekt efter att ha fått ihop inredningen igen..

Blir även stötigare då du vinklar ned hjulupphängningen fram så utväxligen så att säga blir annorlunda och dämpningen blir därmed hårdare, värdelöst.
 
Last edited:
Torsionshöja är värdelöst, vinklar på drivknutar blir sämre, den blir stötigare och utfjädringen blir kortare ifall du inte byter dämpare. Sen behöver du inga nycklar för att skruva upp torsionen ifall den inte är sopslut men det är bara att krypa under och kolla om ställskruvarna är i botten.
Jag skruvade upp min cheva 1-1,5" fram för att den skulle stå plant och inte skava med 33" fram vid max styrutslag.

Ska du höja chevor med delad framvagn måste du sänka hela framvagnen med ett riktigt kitt och det går väl loss på minst 15 lax och brukar höja 4-6".




Blir även stötigare då du vinklar ned hjulupphängningen fram så utväxligen så att säga blir annorlunda och dämpningen blir därmed hårdare, värdelöst.


Tack för infon.
Då blir det nog ingen höjning till våren, väntar nog ett år till i så fall så man hinner fundera riktigt om det är värt pengarna.


Därför du ska köra dodge med stela axlar fram och bak.

Dom har ingen suv som är i storlek med Suburban...
 
Ford har...

View attachment 413450

Själv har man lyckats få bort samtliga bultar till flaket under kvällen utan att behöva kapa någon :banana
I morrn åker flaket av I tells ya!

Jo, vi var och kollade på en Excursion med V10, men den var så jäkla sliten. Gött ljud i den iaf! Utbudet på Exursion i Sverige är rätt litet. Men dom är sjukt fräna.
Sen tyckte vi att Burben var bekvämare och utbudet mycket större, så därför bidde det en sådan.
 
Jo, vi var och kollade på en Excursion med V10, men den var så jäkla sliten. Gött ljud i den iaf! Utbudet på Exursion i Sverige är rätt litet. Men dom är sjukt fräna.
Sen tyckte vi att Burben var bekvämare och utbudet mycket större, så därför bidde det en sådan.

Har du en fin burb så go får it! Har sett ett par beggade höjningssatser för run 10lök.
Finns väl två olika framvagnar på de där samma som sitter på pickisarna k1500 och k2500 eller k2500HD och k3500. De senare är 8 bultade vet jag, hur man annars ser skillnaden kan jag inte säga.

Ska du på med 33" så räcker det annars med 2-3" karosshöjning och du höjer ju inte tyngdpunkten lika mycket.
 
Idag hjälpte jag kompisen att köra hem ett vedlass från skogen.

ImageUploadedByTapatalk1416669000.883660.jpg
Inget överhäng inte!
 
Uppdatering flaklyft...

Flaket åkte av utan större problem. Ramen var förvånansvärt fin och flaket hade knappt någon rost alls under. Endast lite i skärmkanterna men det visste jag innan.

IMG_1621.jpgIMG_1623.jpg

Väl renspolad låg jag i versktan en stund med rotorblästern och sen åkte världens bästa rostlösare på. Äppelcidervinäger... Efter bara ett par minuter kikade renstålet fram.

IMG_1624.jpgIMG_1625.jpg

Väntar nu bara på min inkommande leverans av Eastwood rubberized rust encapsulator samt bromsrör runt om. Sen är det flakpå igen.
 
Fint som snus Teo! Galet snygg den där långfården:yoparty kan ingen tillverka en sådan åt mig i 75% skala...:rodnar

Jag gjorde själv ett flaklyft på min talibanare i somras, resultatet blev mycket bättre+ att det var avsevärt lättare att tvätta/behandla pickisen
20140901_200109_PerfectlyClear.jpg
 
Last edited:
Bra Teo!

Jækligt snyggt jobbat! Skønt att jag inte varit ensam med att grovmecka i helgen..
2014-11-22 16.35.18.jpg2014-11-23 12.10.00.jpg
Framaxel sjælv væger mer æn vad en væxelåda gør på en vanlig personbil...
 

Bifogat

  • 2014-11-22 16.35.18.jpg
    2014-11-22 16.35.18.jpg
    1.1 MB · Visningar: 100
Nice bilder teo, kul projekt!

Chevan min har fått åka och hämta lite virke på brädgårn,


Och sedan bogserat en bil som inte ville starta.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top