Pickup-besatt.

Murphy lag!:brinnerup Lämnade in trucken igår för service och nya glödstift, får tbx den på Måndag i bästa fall....och så vaknar man idag till 15 cm snö:huvet:mad:


Hur gammal/ny är den?

Jag frågade sbp om en cheva duramax -03 och dom visste inte om det skulle gå förrän jag hade beställt alla intyg om bromsar buller m.m. och kört in den för en besiktning.

Intygen skulle gå på ungefär 7000kr och det var jag inte så sugen att chansa på, då köper jag hellre trisslotter!

Sant, My bad, tänkte inte på helfordonsgodkända fordon. Min var äldre än -00 så den var bara att brumma in med.
 
Tackar för era svar dock är hatt/banjo inget alternativ då jag bara har manliga kusiner.
Men det verkar ju som om Dodgen är det kloka valet och nu när Komatsu äger Cummins så borde dom väl vara mindre Amerikanskt/Engelskt byggda

Om vi tänker oss att hämta en i Tyskland, är det valfritt B/C reg i Sverige, förutsatt att den klarar 3,5ton?:va
 
När ska vi ha vårens första truckfest? Vi kan väl trucka till någon ort med bra countryvägar och sen gå ut på lokala krogen, dricka öl och snacka drivaxlar.

Any time any day, måste bara hitta en lämplig ort.


Någon som kan tipsa om några bra lastramper?
Behöver ju lite längd på dom för att få en human vinkel.
 
Bushido, går din bil som den ska nu eller?

Har inte hunnit se över den, men den började ju som sagt starta på något automagiskt vis... Vågar dock inte ta ut den förrän jag åtminstone tittat på det, av rädsla för att något liknande ska hända och jag blir fast på något lite mindre välplanerat ställe. Måste bara invänta lite bättre väder, inget kul att meka ute i låg temp, underkylt regn och halv orkan...:(

När ska vi ha vårens första truckfest? Vi kan väl trucka till någon ort med bra countryvägar och sen gå ut på lokala krogen, dricka öl och snacka drivaxlar.

Jag är på vilken dag som:tummenupp Ska bara få min bil att gå ordentligt... Fast vi kanske ändå ska invänta varmare temperaturer så att man kan övernatta på flaket?:va
 
Last edited:
Idag har det åkts pickis för hela slanten.
Ut på sjön,vattenskidlina och snowboard efter. Tok kul.
 

Bifogat

  • DSCN0216.jpg
    DSCN0216.jpg
    216.8 KB · Visningar: 187
I brist på väder har börjat bygga mitt nya avgasrör:) Det blir en svetsad historia i rostfritt, 4" kommer nog mullra fint...:banana Vänligen gnäll inte på mina svetsfogar, jag har bara en uråldrig pinnsvets som det knappt går att ställa in strömstyrkan på...:gnissla Så ibland (ofta) bränner det igenom, och för att röret inte ska läcka som ett såll får man bygga upp runtom med pinnfog och sluta hålet. Därav alla stora grova fogar och bulor i skarvarna...:gnissla

Originalet i bakgrunden. Tycker ändå "passformen" är ganska sjyst med tanke på att varenda vinkel är ögonmätt:)
 

Bifogat

  • IMAG0045.jpg
    IMAG0045.jpg
    86 KB · Visningar: 168
I brist på väder har börjat bygga mitt nya avgasrör:) Det blir en svetsad historia i rostfritt, 4" kommer nog mullra fint...:banana Vänligen gnäll inte på mina svetsfogar, jag har bara en uråldrig pinnsvets som det knappt går att ställa in strömstyrkan på...:gnissla Så ibland (ofta) bränner det igenom, och för att röret inte ska läcka som ett såll får man bygga upp runtom med pinnfog och sluta hålet. Därav alla stora grova fogar och bulor i skarvarna...:gnissla

Originalet i bakgrunden. Tycker ändå "passformen" är ganska sjyst med tanke på att varenda vinkel är ögonmätt:)

Sådär kan du ju inte göra :gnissla
 
Sådär kan du ju inte göra :gnissla

'fö'nte då fö'?:D

Det ska fortsätta hela vägen, rakt 4" från turbon:) Ska inte skarva på 4" rör halvvägs ner på originalkröken om det är det du är orolig för:D
 
I brist på väder har börjat bygga mitt nya avgasrör:) Det blir en svetsad historia i rostfritt, 4" kommer nog mullra fint...:banana Vänligen gnäll inte på mina svetsfogar, jag har bara en uråldrig pinnsvets som det knappt går att ställa in strömstyrkan på...:gnissla Så ibland (ofta) bränner det igenom, och för att röret inte ska läcka som ett såll får man bygga upp runtom med pinnfog och sluta hålet. Därav alla stora grova fogar och bulor i skarvarna...:gnissla

Originalet i bakgrunden. Tycker ändå "passformen" är ganska sjyst med tanke på att varenda vinkel är ögonmätt:)

Nu kan jag absolut ingenting om avgas bygge, men begränsas inte flödet av så skarpa kanter...?

Kan F.Ö meddela att jag var på väg till en pickis, en Cheva Silverado, mkt fin, med 350 spis och 4L60 låda. På väg dit ringde jag och skulle bara påminna om att jag kom, då sa han att där var en annan och kollade på den, och han köpte den. SKIT!
 
I brist på väder har börjat bygga mitt nya avgasrör:) Det blir en svetsad historia i rostfritt, 4" kommer nog mullra fint...:banana Vänligen gnäll inte på mina svetsfogar, jag har bara en uråldrig pinnsvets som det knappt går att ställa in strömstyrkan på...:gnissla Så ibland (ofta) bränner det igenom, och för att röret inte ska läcka som ett såll får man bygga upp runtom med pinnfog och sluta hålet. Därav alla stora grova fogar och bulor i skarvarna...:gnissla

Originalet i bakgrunden. Tycker ändå "passformen" är ganska sjyst med tanke på att varenda vinkel är ögonmätt:)

:skrämd

4" känns LITE overkill?
Varför inte köpa lite riktiga böjar?
Har du rostfria pinnar?
 
Nu kan jag absolut ingenting om avgas bygge, men begränsas inte flödet av så skarpa kanter...?

Skulle inte tro att det spelar någon som helst roll med ett fyra tums rör, tvärsnittsarean är ju nästan fyra gånger så stor som originalet... Det lär väl knappast flöda sämre då?:va

:skrämd

4" känns LITE overkill?
Varför inte köpa lite riktiga böjar?
Har du rostfria pinnar?

Kollar man runt är 4" raka rör inte helt ovanligt på cheva stordiesel...
http://www.youtube.com/watch?v=_N68oqSxUpI
Kommer nog släppa igenom både turbovisslet och mullret bra mycket bättre än originalet:)

För att det är för dyrt:)
Yes box, fogarna blir bitvis riktigt fina och genomsmältan är bra. Men det är tunna rör, och snitten blir ju inte helt hundra när det ska passas ihop igen. Så där det är lite mer mellanrum än annars är det lätt att kanterna smälts ner och blåses bort, vilket resulterar i stora hål. Då får man sim sagt bygga upp runtom för att få det tätt, så det är därför det ser lite sisådär ut. Men tätt blir det och håller gör det:)
 
Last edited:
Skulle inte tro att det spelar någon som helst roll med ett fyra tums rör, tvärsnittsarean är ju nästan fyra gånger så stor som originalet... Det lär väl knappast flöda sämre då?:va

Nänä, inte sämre än org. men kanske sämre än om du skulle ha böjar ist? Men det är säker oväsentligt!
 
Nänä, inte sämre än org. men kanske sämre än om du skulle ha böjar ist? Men det är säker oväsentligt!

Det är väl kanske möjligt, emn så stort som röret är tror jag att skillnaden är minimal ärligt talat. Sen är ju inte målet med bygget att få ett vidare större flöde egentligen, målet är muller och turbovissel:tuttar
 
Skulle inte tro att det spelar någon som helst roll med ett fyra tums rör, tvärsnittsarean är ju nästan fyra gånger så stor som originalet... Det lär väl knappast flöda sämre då?:va



Kollar man runt är 4" raka rör inte helt ovanligt på cheva stordiesel...
http://www.youtube.com/watch?v=_N68oqSxUpI
Kommer nog släppa igenom både turbovisslet och mullret bra mycket bättre än originalet:)

För att det är för dyrt:)
Yes box, fogarna blir bitvis riktigt fina och genomsmältan är bra. Men det är tunna rör, och snitten blir ju inte helt hundra när det ska passas ihop igen. Så där det är lite mer mellanrum än annars är det lätt att kanterna smälts ner och blåses bort, vilket resulterar i stora hål. Då får man sim sagt bygga upp runtom för att få det tätt, så det är därför det ser lite sisådär ut. Men tätt blir det och håller gör det:)


Större är inte automagiskt bättre.

Bara för att andra gör så är det inte rätt :)
 
Större är inte automagiskt bättre.

Bara för att andra gör så är det inte rätt :)

Vad grundar du det på?:D

Sant, men vad är det du menar skulle vara fel då?:)

Angående kanterna så tror jag för övrigt att det till och med kan vara bra, kanske slår sönder en del störande ljud och sådär... Vad vet jag.
 
Jag blir sugen på en riktigt pickup när jag ser alla bilder :mad:

Vad suger en sådan i sig utanför stan?
(Cheva diesel 6,2 l 4x4 automat)

1.2 milen mer eller mindre oavsett körstil skulle jag tro.

Jag tror dessutom att jag lyckats lokalisera felet med min truck. Tidigare idag så startade hon återigen inte, så det var in under och leta. Hittade en sladd till startmotorn som satt lite löst, vickade/tryckte den bättre på plats och sen startade hon. Problemet är bara att sladdhelvetet sitter så tight till att jag omöjligt kan komma åt den ordentligt. Så vitt jag kan se så sitter den med en kabelsko och en liten mutter, men jag kan inte komma åt med hylsnyckeln bra nog för att dra åt det ordentligt... Vet inte ens vad det är för storlek på muttern (om det nu är en mutter, svårt att se), har testat mängder av hylsor men ingen går på och sitter ordentligt... Har testat både tums och metriska hylsor...:va Några tips? Skita i den lilla oåtkomliga jäveln och sätta dit ny jordkabel (lär vara just det, en liten tunn sak rakt in i starten) på random plats i startmotorns hölje?:va
 
1.2 milen mer eller mindre oavsett körstil skulle jag tro.

Jag tror dessutom att jag lyckats lokalisera felet med min truck. Tidigare idag så startade hon återigen inte, så det var in under och leta. Hittade en sladd till startmotorn som satt lite löst, vickade/tryckte den bättre på plats och sen startade hon. Problemet är bara att sladdhelvetet sitter så tight till att jag omöjligt kan komma åt den ordentligt. Så vitt jag kan se så sitter den med en kabelsko och en liten mutter, men jag kan inte komma åt med hylsnyckeln bra nog för att dra åt det ordentligt... Vet inte ens vad det är för storlek på muttern (om det nu är en mutter, svårt att se), har testat mängder av hylsor men ingen går på och sitter ordentligt... Har testat både tums och metriska hylsor...:va Några tips? Skita i den lilla oåtkomliga jäveln och sätta dit ny jordkabel (lär vara just det, en liten tunn sak rakt in i starten) på random plats i startmotorns hölje?:va

Sa ju att det var det!
Fixa det som det ska va istället för o fula till de.
 
Back
Top