Pickup-besatt.

Webaston står och värmer Långforden och det är en underbar morgon. Snart bär det av mot Hedemora där en polare ska tjöpa gammeldodge med cummins I tells ya! Helgen kommer gå i pickispillets tecken.
 
Den utan flak är en design"skiss" den finns alltså bara i fantasin än så länge.
I övrigtt så suger Amarok precis lika mycket som japan pickisarna, är man fullvuxen så slutar sittdynan på halva låret och baksätet blir oanvändbart för allt annat än att förvara prylar som man inte vill ha på flaket.
Intressant att de nästan helt tagit över pickismarknaden då, kan de ha nått med den obefintliga kvaiten på jänken nummera? eller att man får betala det dubbla för dem?
 
Intressant att de nästan helt tagit över pickismarknaden då, kan de ha nått med den obefintliga kvaiten på jänken nummera? eller att man får betala det dubbla för dem?

Jänkare är dyrare och svårare att köpa om man bor utanför storstäderna, snickare och plåtisar vill bara knalla in till handlaren och handla sin bil.
Dessutom så finns det ju ingen generalagent för chevrolet, dodge eller fords amerikanska program i Sverige då finns det inte något servicenät m.m.

Kvaitén skiljer sig på jänkare och japan pickisar men vill man dra tungt och sitta normalt så kan jag leva med att det är lita plastigare inredning än i andra pickuper.
VW transporter är den enda flakbilen som jag skulle kunna tänka mig att köpa av dom icke amerikanska.

När japanerna skryter om sina starka dieslar på 160-170hk så lämnar en ny cheva nästan 400hk och det går att få automat det gör det inta alltid på japanerna och inte ännu på amarok.
Jag hade höga förväntningar på amarok när det började pratas om den men tyvärr så blev det en halvmessyr, dom skulle baserat den på touaregen istället. Touaregen får dra 3500kg amarok får dra 2700...
 
Intressant att de nästan helt tagit över pickismarknaden då, kan de ha nått med den obefintliga kvaiten på jänken nummera? eller att man får betala det dubbla för dem?

"Intressant att de nästan helt tagit över pickismarknaden då"

Fords F-serie är fortfarande den mest sålda pickisen i världen vilket den har varit i 28 år...

Vad för obefintlig kvalitet? Samtliga maskiner i dagens jänkepickisar (och gårdagens) kommer spinna år efter att japs/europickisarna återvunnits till redbullburkar.
Ett bra chassi/drivlina behöver inte smetas in i luxuös inredning för att förföra föraren. Det är bara bristfälligt ihopsatta skitbilar med deformationszoner som behöver ha exklusiva material i ratten för att lura föraren att han/hon tjöpt en kvaletativ pjäs. vad är viktigast, en kvalitativ ratt eller en rejäl framaxel?

Eller skulle en skitdiesel på 1,9 liter i ett självbärande galvaniserat skal, fullsmetat med elektronik som skrotas efter 20.000 mil vara mer kvalitativt än en välbeprövad cumminssexa som även sitter i huddig, mfl, monterad i en stålram och vars första "maskinservice" ligger på ca 50.000 mil?:va
 
Sen får man ju även räkna med den faktorn att man faktiskt inte vill köra samma pickis i mer än max 3-4 år så det kvittar ju om japanen dör vid 20 000mil eller inte.
I slutänden är det ju ekonomin som räknas allt som oftast, därför man köper japansk pickis allt som oftast.
Nu talar jag om den vanligaste pickisföraren, dvs han som använder bilen i sitt arbete och bilen är skriven på firman.
Den här tråden handlar väl mer om folk som köper pickis med hjärtat istället, lite som en Ducce-tråd :D
 
Sen får man ju även räkna med den faktorn att man faktiskt inte vill köra samma pickis i mer än max 3-4 år så det kvittar ju om japanen dör vid 20 000mil eller inte.
I slutänden är det ju ekonomin som räknas allt som oftast, därför man köper japansk pickis allt som oftast.
Nu talar jag om den vanligaste pickisföraren, dvs han som använder bilen i sitt arbete och bilen är skriven på firman.
Den här tråden handlar väl mer om folk som köper pickis med hjärtat istället, lite som en Ducce-tråd :D

Kanske det men ser folk det som kvalitet att en bil har en gnisselfri inredning framför att hela bilfan är borta långt innan det är dags att byta undre spindelleder på en jänkepickis?:va

Långforden kommer jag aldrig sälja. Visst att det ligger hjärta i ägandet men det är utan tvekan den bil som är billigast att äga av alla jag haft. Delar kostar inte ett piss och behövs sällan bytas. Sen drar den inte mycket mer än vilken japsdieselpickis som helst. Päronens Land Rover drar mer än Longforden med sin trötta 1,9 liter.
 
Kanske det men ser folk det som kvalitet att en bil har en gnisselfri inredning framför att hela bilfan är borta långt innan det är dags att byta undre spindelleder på en jänkepickis?:va

Långforden kommer jag aldrig sälja. Visst att det ligger hjärta i ägandet men det är utan tvekan den bil som är billigast att äga av alla jag haft. Delar kostar inte ett piss och behövs sällan bytas. Sen drar den inte mycket mer än vilken japsdieselpickis som helst. Päronens Land Rover drar mer än Longforden med sin trötta 1,9 liter.


Allså, ni kan snacka hur mycket som helst att det är bra bilar men jag är väldigt skeptisk. Nya bilar handlar mer om värdeminskning än servicekostnader och soppaförbrukning. Och där ligger inte en enorm pickup från usa så bra till.
Och på gamla harvar så är det helt omöjligt i mitt huvud att en pickup som drar lika mycket som en van ska vara mer ekonomisk än en något annat. Kör man 2K mil om året och den drar 1L mer bensin per mil är det ca 14000K. Det är mycket delar det.
Vad kostar ett par nya sulor tex? Skatt?
Arbetskostnaden är nästan densamma oavsett bilmärke om man inte går till märkesverkstad.

Så jag tycker att det kan vara coola bilar, men jag har kräkts lite i munnen varje gång jag sett insidan på dom.
IMHO mer något man äger pga hjärta än att man tycker det finns logiska argument för det.
 
Hur ekonomiska är era sporthojar jämfört med en moped då?
Det är ungefär samma sak som att jämföra en amerikansk pickis med en japansk pickis eller en personbil.

Teo: hur gick det men dodgen? Bilder?
 
Allså, ni kan snacka hur mycket som helst att det är bra bilar men jag är väldigt skeptisk. Nya bilar handlar mer om värdeminskning än servicekostnader och soppaförbrukning. Och där ligger inte en enorm pickup från usa så bra till.
Och på gamla harvar så är det helt omöjligt i mitt huvud att en pickup som drar lika mycket som en van ska vara mer ekonomisk än en något annat. Kör man 2K mil om året och den drar 1L mer bensin per mil är det ca 14000K. Det är mycket delar det.
Vad kostar ett par nya sulor tex? Skatt?
Arbetskostnaden är nästan densamma oavsett bilmärke om man inte går till märkesverkstad.
Min drar 1,27 liter diesel/milen enligt senaste mätningen. totalrenoverade framaxeln med nya knutkors, undre spindelleder, yttre och inre lager+lagerbanor på bägge sidor samt damskydd och packboxar för 4.500:- nyss.
Som jag sa så är det den bilen som är i särklass billigast att äga av de jag haft.
 
Du kanske har råd med flera dyra fordon men vi som inte har det kan väl få diskutera lite ekonomiska aspekter?

Självklart, har aldrig ägt någon annan pickis än den jag har nu så jag har inget att säga om hur ekonomiska dom är jämfört med en japanare.


Men med en amerikaner så får man bättre lastkapacitet, bättre komfort större och starkare motor osv osv.

Saker man hade klarat sej utan men gör bilägandet så mycket roligare.

Men i slutändan handlar det nog om känslan om jag ska vara ärlig.
Jag har iaf svårt att se hur jag skulle kunna hitta en bil i samma prisklass med samma driftkostnader som jag skulle vara lika nöjd med.

Läggerupp ett par bilder ifrån dagens omväg på väg hem ifrån jobbet idag.
 

Bifogat

  • IMG_0724.jpg
    IMG_0724.jpg
    261.5 KB · Visningar: 188
  • IMG_0722.jpg
    IMG_0722.jpg
    260 KB · Visningar: 147
Back
Top