Pickup-besatt.

Har en risig S10 att köra hojarna på som jag skulle vilja sänka för att underlätta lastning men hur sänker man bladfjädrar :confused:
 
Har en risig S10 att köra hojarna på som jag skulle vilja sänka för att underlätta lastning men hur sänker man bladfjädrar :confused:

Har du axeln ovanför bladfjädrarna så kan du köra budgetmodell och sätta klossar mellan fjäder och infästning.
Annars finns det ju kit med lägre byggande fjädrar, tex 3 istället för 4 osv.

Edit/ Plocka bort ett blad eller två är ju också ett alternativ men brukar inte funka så bra...
Köp längre ihopvikbar ramp istället och sen kör du upp hojarna och höjer skiten istället :D
 
Last edited:
Den ferden är tvärfin. Ingen turbo bara men den är stark ändå. Den KAN vara en IDI-turbomaskin men det låter jag vara osagt. tråkigt att jag inte har kvar 4" höjsatsen till en sådan jag hade...

Har inte sett en 1,5 hytt-350 innan -97 men senare modellen finns ju.

ok, förutsatte att "tidiga" modellen också fanns som 350 och 1½. men förklarar ju varför jag inte sett nån.... :gnissla

Hur mycket "klenare" är F250 mot F350 vad gäller axlar mm. Dvs stryktålighet och möjlighet att hantera vikt mm. Har C-kort, och gillar rubusta grejer... Därav att jag kollat efter 350:n
 
Har en risig S10 att köra hojarna på som jag skulle vilja sänka för att underlätta lastning men hur sänker man bladfjädrar :confused:

Är den fyrhjusdriven så kan det bli lite klurigt att sänka fram, finns inga grejer att köpa, är den bakhjulsdriven så är det bara att blocka mellan axel och bladfjäder samt t.ex. byta spindlar fram.

Har en -01 4WD S10 men eftersom jag bara kör Enduro/offroad hojar så är höjden inget problem.
 
ok, förutsatte att "tidiga" modellen också fanns som 350 och 1½. men förklarar ju varför jag inte sett nån.... :gnissla

Hur mycket "klenare" är F250 mot F350 vad gäller axlar mm. Dvs stryktålighet och möjlighet att hantera vikt mm. Har C-kort, och gillar rubusta grejer... Därav att jag kollat efter 350:n

F250 är helt klart en robust bil. Dana 44HD eller Dana 50 fram och en Sterling 10,1/4" bak. Samma motor, låda, fördelarlåda som F350. Det är lastvikten som är lägre men det gör bilen bekvämare. Min studsar satan på dessa kälskottsvägar...
 
Ser riktigt skönt ut! Vi får helt enkelt ta och styra upp en pickisträff under våren. Någon som vet ett ställe med fina countryvägar man kan ge sig ut på?

Sen kan vi stanna och sitta på lämmarna, grilla och någon kan starta en motorsåg eller något.

Jag kan ställa upp med 125 hektar smålandsk skogsmark, 4-5 motorsågar samt tvenne traktorer för bärgning när det är lera till backspeglarna :yoparty
(Skattefri diesel finnes också :fuska)
 
U bet. Jag har jagat förgäves efter en cowboyhatt men inte hittat någon som lever upp till mina astronomiskt höga krav.

Jag har köpt ett par rejäla boots från staterna, de bär dyka upp vilken dag som helst. Skall kompletteras med hatt och countrymusik, sen blir det bara att tuta och köra!

för övrigt startade bilen utan problem idag:confused: Vred om nyckeln, var tyst i någon sekund (betedde sig som sist alltså), men sen helt plötsligt hoppade starten in och bilen startade:confused: Vad är det med min bil egentligen, först vill den inte och sen fixar den sig automagiskt?:va
 
Jag har köpt ett par rejäla boots från staterna, de bär dyka upp vilken dag som helst. Skall kompletteras med hatt och countrymusik, sen blir det bara att tuta och köra!

för övrigt startade bilen utan problem idag:confused: Vred om nyckeln, var tyst i någon sekund (betedde sig som sist alltså), men sen helt plötsligt hoppade starten in och bilen startade:confused: Vad är det med min bil egentligen, först vill den inte och sen fixar den sig automagiskt?:va

Självlagande bilar, helt fantastiskt!?
Var det kallt när den vägrade eller hur var det den uppfört sig?
Tänker att det låter lite som att solenoiden spökar...
Hört att chevastarterna är känsliga för värme, någon hade varit tvungen att skärma av startmotorn för att få den att hålla nåt längre tag och det på en diesel....
 
Jag har köpt ett par rejäla boots från staterna, de bär dyka upp vilken dag som helst. Skall kompletteras med hatt och countrymusik, sen blir det bara att tuta och köra!

för övrigt startade bilen utan problem idag:confused: Vred om nyckeln, var tyst i någon sekund (betedde sig som sist alltså), men sen helt plötsligt hoppade starten in och bilen startade:confused: Vad är det med min bil egentligen, först vill den inte och sen fixar den sig automagiskt?:va

Tändningslåset kanske?
 
Jag hade samma problem på min bruks v12:a härom dagen. Bara att jorda mellan block och minuspol. Ska plocka bort startmotorn eftersom det troligen ärgat.
 
F250 är helt klart en robust bil. Dana 44HD eller Dana 50 fram och en Sterling 10,1/4" bak. Samma motor, låda, fördelarlåda som F350. Det är lastvikten som är lägre men det gör bilen bekvämare. Min studsar satan på dessa kälskottsvägar...

He he ja, jag studsar satan här med i min cheva 3500, 1 ton på flaket är lagom om man vill ha "comfort".

Jag vill gärna ha 350 pga last och dragvikten, den i annonsen får "bara" dra 2000. Jag vill kunna dra 3500 lagligt som med chevan. (det får ju till och med en cherokee så man kan tycka att f250 skulle få det oxå, men icke)

138kw är motorn på. Hur mycket mer är det i Turbon?
 
för övrigt startade bilen utan problem idag:confused: Vred om nyckeln, var tyst i någon sekund (betedde sig som sist alltså), men sen helt plötsligt hoppade starten in och bilen startade:confused: Vad är det med min bil egentligen, först vill den inte och sen fixar den sig automagiskt?:va

Om du hör ett klick från startmotorn men inget mer händer när du försöker starta så är det troligen startmotor/solenoid som är kass, om det däremot inte klickar så är det tändningslås/startspärr.
Just att den "kommer" efter att du hållit nyckeln en liten stund tyder på dålig kontakt i tändningslåset.
Be någon mäta med en voltmeter på den tunna kabeln vid startmotorn samtidigt som du försöker starta, får du ingen spänning där så är det lås/startspärr.
 
He he ja, jag studsar satan här med i min cheva 3500, 1 ton på flaket är lagom om man vill ha "comfort".

Jag vill gärna ha 350 pga last och dragvikten, den i annonsen får "bara" dra 2000. Jag vill kunna dra 3500 lagligt som med chevan. (det får ju till och med en cherokee så man kan tycka att f250 skulle få det oxå, men icke)

138kw är motorn på. Hur mycket mer är det i Turbon?

Det är 160 kw i powerstrokaren fram till -97. Att den bara får dra 2000 är ju för att den är inreggad av någon gök på bilprovningen. Den kan man dra bra mycket mer med men jag vet ju inte hur de ser på alla regler de där jepparna.

Jag kan ställa upp med 125 hektar smålandsk skogsmark, 4-5 motorsågar samt tvenne traktorer för bärgning när det är lera till backspeglarna :yoparty
(Skattefri diesel finnes också :fuska)

Det är ju strålande!:)
 
Last edited:
Det är 160 kw i powerstrokaren fram till -97. Att den bara får dra 2000 är ju för att den är inreggad av någon gök på bilprovningen. Den kan man dra bra mycket mer med men jag vet ju inte hur de ser på alla regler de där jepparna.

Ja, att den KAN det vet jag, men skönt att kunna göra det lagligt oxå...

Jag hade en USA importerad SUV ett tag, den fick dra över 4 ton i USA.(minns ej exakt). När jag regga här hemma blev det 1500kg...:huvet Tittar efter ny släpa och funderar lite på nåt i stil med denna och med så seriöst ekipage så vill jag gärna att det är lagligt. (har mycket skit att släpa på)

Annars får man köra på gooseneck, då stiger ju lastvikten.(men känns nästan som over kill)
 
Dragviktsproblemet beror på att sbp inte godkänner typplåtar på amerikanska dragkamper ock kofångare utan höftar en lagom vikt. Jag hade en kofångare som i USA är typad till 5 ton men i Sverige fick jag bara dra 1500kg. Ska man dra mycket och tungt så ska man nog montera ett nytt drag i Sverige.
 
Dragviktsproblemet beror på att sbp inte godkänner typplåtar på amerikanska dragkamper ock kofångare utan höftar en lagom vikt. Jag hade en kofångare som i USA är typad till 5 ton men i Sverige fick jag bara dra 1500kg. Ska man dra mycket och tungt så ska man nog montera ett nytt drag i Sverige.

Ja, ofta är det så, men inte i fallet med min SUV.
I det fallet monterade jag ett nytt "europadrag" men bilen var inte typad för högre dragvikter inom EU. Hade jag haft "USA-drag" hade den fått dra 750kg här hemma. (och som sagt, samma drag i USA över 4 ton)
 
Back
Top