Pickup-besatt.

Den är som en explorer med flak. Skit i den. Ska man köpa en småpickis kan man lika gärna köpa en hilyx eller en folka Taro som är samma bil fast oftast billigare. Jag skulle köpt -94 F250´n på blocket för 49. Lite mer i inköp men löjligt billig att äga och håller livet ut.

Jo nej, nej, den är att jämföra med hilux/taro/l200 och andra jappsar, inte fullsize jänkarna. Den är således inge tuff. Men anser fortfarande att de kan vara prisvärda arbetshästar om man letar sig en liten pickis. Hilux/l200/king cab är oftast betydligt blodigare för motsvarande bil, och min erfarenhet säger att en ford/mazda i rätt utförande absolut inte är sämre än dessa.
Dock vettefan om jag hade brytt mig om pappersarbetet på just den där faktiskt...
 
Har iaf en mycket dålig bild på senaste lasset. :p

DSC_0181.jpg

Känns fortfarande inte som att drivlinan får jobba vidare mycket dock. :/
 
Negative. Storturbovin är det bästa som finns. Själv kör jag runt med ett konstans hånleende just för att turbon alltid laddar lite.

I dag fick jag dra loss en grusbil som hade 15 ton 0-32 på flaket ur ett lerhål. Turbon skrek som fan men jag vågade inte filma för lastbilschaffisen så lite besviken ut.

Kör själv lastbil nu för tiden och älskar turbovinet.
Kör ner sidorutan i uppförsbackar ibland bara för att höra vinet från turbon.
:tummenupp
 
Jo nej, nej, den är att jämföra med hilux/taro/l200 och andra jappsar, inte fullsize jänkarna. Den är således inge tuff. Men anser fortfarande att de kan vara prisvärda arbetshästar om man letar sig en liten pickis. Hilux/l200/king cab är oftast betydligt blodigare för motsvarande bil, och min erfarenhet säger att en ford/mazda i rätt utförande absolut inte är sämre än dessa.
Dock vettefan om jag hade brytt mig om pappersarbetet på just den där faktiskt...

Som du säger är just den där årsmoden samma som mazdapickisen vilket förvånande nog är något possitivt. King cab är inget att satsa på någonsin ever.
 
Kör själv lastbil nu för tiden och älskar turbovinet.
Kör ner sidorutan i uppförsbackar ibland bara för att höra vinet från turbon.
:tummenupp

Drog polarens Sutphen 38 på trailer genom södra länken för ett par år sedan. båt + trailer låg runt en 7 ton och i långa backen i tunneln hade jag höger ruta nere och njöt som en connoisseur av visslet I tells ya!
 
FH12.jpg
Den glider jag runt i, oftast med hytter till volvo lastmaskiner.
 
Som du säger är just den där årsmoden samma som mazdapickisen vilket förvånande nog är något possitivt. King cab är inget att satsa på någonsin ever.

Jag har precis sålt bort min kära pickis och tänkte precis fara och kolla på en kingcab:confused: vad är det som är fel med den?
 
Jag har precis sålt bort min kära pickis och tänkte precis fara och kolla på en kingcab:confused: vad är det som är fel med den?

Dom är väl kända för att rosta så pass mycket att endast färgen håller ihop dom + att dom senare hade väl en motor som skar ihop?... Men jag vet inte tillräckligt mycket om dom för att vara pålitligt kritisk. Är den rostfri så är det väl inga problem. En japspickis LiXåM..
 
Last edited:
Dom är väl kända för att rosta så pass mycket att endast färgen håller ihop dom. Men jag vet inte tillräckligt mycket om dom för att vara pålitligt kritisk. Är den rostfri så är det väl inga problem. En japspickis LiXåM..

Ok, prima, jag trodde det var något mekaniskt bekymmer. rostproblemet är jag medveten om! Exemplaret jag ska enligt säljaren vara helt rostfritt så man får se... jävligt opassligt för mig att alla c-reggade truckar ska va så galet stora i formatet, det skulle vara lönsamt rent ekonomiskt med en c-reggad, men jag får ju inte fullsize truckarna svängda i skogarna jag rör mig i.
 
Jag har precis sålt bort min kära pickis och tänkte precis fara och kolla på en kingcab:confused: vad är det som är fel med den?

Modellerna från runt '98 till '05-ish (inte säker på exakta årsmodeller) hade ju det problemet att stora turbodieseln, vilken annars är motorn man vill ha, hade problem med smörjningen och några återkallades, många rasade.
Det brukar egentligen bara visa sig om det slarvats med underhåll genom åren, men det är ju svårt att veta på en gammal bil, och när det visar sig brukar det vara vevlagerknack > generalras.

Det sagt så har jag en kollega som haft flera stycken, och de har funkat jävligt bra trots att han är allt annat än försiktig med grejjorna. Han är mycket nöjd med sin nuvarande cirkus '02. Bara lacken och plastskärmarna som gått åt i skogen.
 
Funderar på en Dodge Ram 2500 4WD 1994-2002.
Vad bör man se upp med?

Den finns med 360 cuin (5,9L) Magnumspis. Fel och brister?

Micke
 
howdy! är det nån som har koll på excursion? hade ju vart fin med en diesel men att hitta en 7,3 med hyffsade mil verkar kört och så dök denna upp med v10, hur e den maskin? http://www.blocket.se/blekinge/Ford_Excursion_6_8_v10_limited_edition_50125237.htm?ca=15&w=3
säkert törstig men den blir inte så mycket kört mest ta till att ta upp båten å nån öldrickarsväng med polarna.Dock ska det ju alltid funka.
Nu kommer Teo att vilja rulla mig i skit för att jag säger detta, men.
Skall det bara "alltid funka" är nog amerikanare lite fel val. Häftiga bilar och jag gillar dem, men det är inte några evighetsmaskiner precis.
De är jävligt lätta att skruva på, och usa-ford har i det närmaste löjligt billiga delar, vad jag sett på cheva osv är de inte heller dyra. Så att fixa det som trilskas brukar vara en smal sak, med det brukar ofta finnas nått att göra.
Känns lite som entusiastbilar för den som gillar att pilla lite. Inget fel på det, men som sagt evighetsmaskiner är de icke.
 
Sådär nu är bågen klar! Orkade inte med att lämna iväg på lackning så det blev hemmapulad färg.
Passade även på att kasta på lite arbetsbelysning bakåt.
bild(19).jpgbild(20).jpgbild(18).jpg
 
Nu kommer Teo att vilja rulla mig i skit för att jag säger detta, men.
Skall det bara "alltid funka" är nog amerikanare lite fel val. Häftiga bilar och jag gillar dem, men det är inte några evighetsmaskiner precis.
De är jävligt lätta att skruva på, och usa-ford har i det närmaste löjligt billiga delar, vad jag sett på cheva osv är de inte heller dyra. Så att fixa det som trilskas brukar vara en smal sak, med det brukar ofta finnas nått att göra.
Känns lite som entusiastbilar för den som gillar att pilla lite. Inget fel på det, men som sagt evighetsmaskiner är de icke.

Det beror ju helt på vilken bil man köper. Det är skillnad på en F350 och en Explorer. Din F150 har till exempel betydligt klenare styrleder, spindelleder, drivknutar, hjullager, växellåda än vad en F350 har trots att bilen inte i förhållande till detta väger procentuellt mindre i vikt vilket självklart innebär en betydligt större belastning på dessa komponenter. Sedan finns det bra och mindre bra motorer/årgångar på dessa och jag hävdar å det grövsta att du inte kan hitta en mer långlivad bil än en 94,5-2003 F350 med 7,3 eller en första och andra generations motsvarande Cummins Ram.


Dessa motorer är byggda för att hålla betydligt längre än resten av bilen då de plockats in av tvenne respektive entreprenadmaskinstillverkare. Fords International 6,9 IDI gick bl.a i rullande landsväg med full belastning, max varvtal under flera veckors tid oavbrutet i kulvertar under fordfabriken under utäcklingen back in the days...


HD-bilarna är ju egentligen inte tänkta i första hand som bruksbilar och 1500-bilarna så klart överrepresenterade men det är ju "bara" flakversioner av Bronco/Tahoe/Van mfl men är man intresserad av en stryktålig bil ska man sikta på underdimensionerad motor/överdimensionerad låda/axlar/chassislitdelar...

Jag bytte för ett par år sedan samtliga knutar/leder (slitddelar) i framaxeln efter bilens första dryga 30.000 mil och fick då tillfälle att inspektera drivaxlar, diffar, mm och allt ser i princip nytt ut och senaste kommentaren på bilprovningen både på bromsar (som jag inte rört sedan jag köpte bilen för drygt 10 år sedan) samt chassi var "det där var det bästa jag sett" -Rånnie Besiktinigsman.

Ska man sen jämföra gods i ramen mot t.ex. en Hilux (som Top Gear-nördarna åberopar som sin slitvargsrepresentant) så är den säkert tre gånger så tjock och har betydligt bättre stål i sig. F150/GM/Dodge 1500 har dock lite klenare ramben...

Självklart finns det ett hav av otäcka jänkare men ditt resonemang är lite taskigt styrkt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top