Peterpains nya turbobygge

sådär jag nu har kylen till intercolern kommit så det blev att frisera bakskärmen för att passa fästena så det kommer att bli fint när bakdelen kommer tillbaka på nästa kort.
sen hade jag gjort ett nytt fäste till kamkedjan av den gamla biten men den kunde tydligen gå sönder så jag gjorde en i rf istället så et blev så här efter lite filande o svets.
sen kom det lite fina klämmor till röret från turbon till plenumet

ha det004.jpg005.jpg006.jpg007.jpg008.jpg009.jpg011.jpg012.jpg
 
Funkar helt förträffligt att ha kylet där

Inte snyggast men en utav dom bästa placeringarna
 
hej
intercoolerkylsrensaremoj det är en sådan som ska byggas hehe:tummenupp

jag har ju sågat sönder toppkåpan för att ha kylare där framme och nu har jag letat efter en ny istället men det verkar dåligt med sådana begagnade.så kanske jag ska ha dom kvar där fram oxå.kanske blir det som lök på moset men det såg ju jävligt ballt ut.jaja jag får kolla på det när motorn kommer tillbaka till ramen i helgen

igår började jag med att göra en platta att sätta på kam överfallen för att ha en indikatorklocka där för att tajma kammarna.hittade nollpunkten och sen var det dags för att sätta klockan på lyftaren men där slutade mina kunskaper som man kan utantill så idag blir det att fortsätta,läste lite på internet om lyfthöjden där står det 0.40 men fattar inte vad det betyder alls,tror att det ska vara 1 mm där ska man mäta

hörs sen
 
First I fitted a plate to the top of the cam housings and used the cam cover screws to hold in place. The plate is to provide a sturdy base for the magnetic stand. Next I fitted the SPI dial gauge with an extension rod to to the base. I then completed the following steps to degree the cams:
Fitted the dial gauge on plate near the intake cam.
Adjusted the indicator so that the extension rod rests on the cam bucket and did not touch the casing or the cam.
Rotated the engine until the end lobe on the intake cam was on maximum lift.
Adjusted the dial gauge so that it read a level of 0 with the cam at full lift.
Rotated the engine a couple of times and watched the gauge wind up and then settle back down to a reading of 0.
To check the lobe centre I always rotated the engine in the running direction.
First I rotated the engine until the gauge read 0.040' off maximum lift and then recorded the reading from the degree wheel.
Next I continued to rotate the engine past 0 and then to 0.040' past the maximum lift and again recorded the reading from the degree wheel.
To calculate the lobe centre I need to add the two readings and then divide by 2 to get the lobe centre reading.
So for example, readings of 141 and 68 added together and divided by 2 makes 104.5 degrees
To adjust the setting I loosened the intake cam sprocket and rotated the cam a small amount, then re-tightened and re tested.
I repeated steps 7 to 11 until I managed to get a lobe centre reading of 104 degrees on the inlet. The final readings were 140 and 68 which made 104 degrees.
To set the exhaust cam I repeated the same steps as 1 to 12 now on the exhaust cam. I again recorded the readings. On the exhaust cam I finally managed to get a reading of 106 degrees. The final readings were 66 and 146 which made 106 degrees.
Finally when everything was set correctly I thread locked the cam wheel bolts.
 
008.jpg009.jpghej

blev lite trött på kamtimingen så jag gjorde om mätarna istället så mycket enklare

nu blir det garaget igen ska försöka få till det med avgaskammen idag,igår gjorde jag så här
nollade veven så att den står mot noll på gradskivan sen flyttade jag indikatorklockan till insugsventilen på ettans cylinder.
drog runt motorn tills den visade lyft 1 mm läste av på gradskivan sen fortsatte tills lyftet vände och ny mätning 1 mm då till slut blev det 105 gradet till slut,men avgasen hjorde sama o fick 147 tror jag så nu blir det till att fiffl så jag får 105 där oxå

ha det så länge

010.jpg005.jpg006.jpg
 
Grymt att du höjde graderingen också, du skulle lackat som nålarna till snorgröna också. :tummenupp Blir det speedohealer sen också?, så att den visar rätt i hög fart?....jag kör min på -10%, överkorrigerar lite i normalare farter, men ack så mycket bättre i högre. (orginal drevning)
 
go morgon
jag har köpt en sån där speedohealer oxå så det blir roligt att se hur den fungerar i verkligheten,har du originaldrevning på din.

så här blev kammarna till slut,mätte fullt lyft o nollade klockan där sen drog jag runt motorn ett antal varv för att kolla nollan,sen mätte jag 1 mm innan fullt lyft o kollade graderna sen gick jag förbi noll läget igen o sen 1mm igen mot stängningen o läste klockan då.
kollade andra som på internet ställt sina kammar o fick samma siffror så nu är det klart med 105 grader ungefär

nu ska motorn tillbaka i ramen så att det går att göra laddrör,ic,avgassystem,kabelhärva till linken mm mm

ha det så kommer det mera ikväll

001.jpg002.jpg003.jpg006.jpg008.jpg
 
så var det ju inte riktigt med monteringen allt blev fel.kammarna fel timingen fel på dom ställbara dreven
drömde om skiten i flera nätter i rad och har tänkt på hur fan man gör egentligen.har bollat lite med andersson om detta och jag känner mig så jävla korkad för idag efter att jag monterat tillbaka motorn igen så visar det sig att troligen et är gradskivan det är fel på den
den visar inte som den ska utan visar 180 grader och inte i 90 graders visning så det blir att ta ur motorn igen imorgon för 3 gången

ha en go tisdag

008.jpg001.jpg002.jpg008.jpg009.jpg008.jpg
 
om en gradskiva är graderad i 4 gånger 90 zoner eller 2 180 zoner och man räknar formeln för kamtiming

tex 26+56+180=262 dividerat 2 är 131 -26 är 105 eller som jag gjort
157+126+180=463 dividerat med 2 är231 -126 är 105

hjälp:fakta
 
blir att ta ner motorn en 3 gång men men
tack för tipset
 
Back
Top