Peter Svensson satte nytt världsrekord i Top Fuel

De har bara en "växel"/utväxling. Mellan motor och bakaxel sitter en stor flerskivig torrkoppling, trycket över kopplingen ökar under tiden bilen rör sig nerför strippen.
Sedan har de väl hjälp av hjulen också antar jag. Först är de breda som satan och vartefter varvtalet och behovet av friktion minskar så blir de smalare och har större diameter av centrifugalkraften.
 
Grattis Peter till det officiella rekordet! Riktigt kul att en svensk piskar amerikanarna på strippen!!
 
Fattar inte att dom inte tuppar av pga G-krafterna som uppstår...!? helt sjuuukt.
Hur många G utsätts dom för som mest ?
 
Fattar inte att dom inte tuppar av pga G-krafterna som uppstår...!? helt sjuuukt.
Hur många G utsätts dom för som mest ?

Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G
 
Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Back
Top