Peter Svensson satte nytt världsrekord i Top Fuel

De har bara en "växel"/utväxling. Mellan motor och bakaxel sitter en stor flerskivig torrkoppling, trycket över kopplingen ökar under tiden bilen rör sig nerför strippen.
Sedan har de väl hjälp av hjulen också antar jag. Först är de breda som satan och vartefter varvtalet och behovet av friktion minskar så blir de smalare och har större diameter av centrifugalkraften.
 
Grattis Peter till det officiella rekordet! Riktigt kul att en svensk piskar amerikanarna på strippen!!
 
Fattar inte att dom inte tuppar av pga G-krafterna som uppstår...!? helt sjuuukt.
Hur många G utsätts dom för som mest ?
 
Fattar inte att dom inte tuppar av pga G-krafterna som uppstår...!? helt sjuuukt.
Hur många G utsätts dom för som mest ?

Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top