People Aren't Smart Enough for Democracy to Flourish, Scientists Say

Ja, med skillnaden att jag även om anarkokapitalismen är en fin idé enl. min värdegrund, så är jag väl medveten om att det inte är realistiskt.

Dwn medvetenheten saknas hos ovan nämnda.

Det skulle förvisso vara intressant att diskutera dina tankar om anarkokapitalismen, extremliberalismen osv men det kanske är att gå väl långt offtopic måhända...

Dock skulle jag gärna vilja höra vad du verkligen vet om "medvetenheten" hos MP ovh V som du talar om så kategoriskt och så bestämt så man måste anta att du verkligen har belägg för det !?!

Så - hjälp mig på traven...motivera och exemplifiera.

Tack!

Vänta nu, var det inte du som ville fortsätta att tjafsa via PM istället...
Men nej, jag avböjer tjafset och ignorerar istället, har bättre saker för mig.

...som vanligt har du problem med verklighetsuppfattningen; tycker du att ställa frågor är likställt med att tjafsa, råder jag dig att söka professionell hjälp.

du får gärna svara på min fråga först.

Jonas Sjöstedt ser rika som ett problem.
Och som exempel på vem som har rätt att tjäna mer pengar tar han upp bönder med lång arbetsdag. Som det inte skulle finnas hårt arbetande tjänstemän? :zpy

Det är precis det jag menar med att Åkesson är en skicklig politiker, ser man förbi åsikterna så är det svårt att säga något annat utan att förlöjliga sig själv. Hade SD varit där dom är idag utan en person som honom vid rodret? Jag tror inte det.

Sen så råkar jag via jobbet ha en viss insyn i den politiska vardagen, så till alla som tror att SD är utfrysta och blir mötta av skanderande vänsterpartister annat än på TV så måste jag tyvärr göra er besvikna.

Det är ju klart att det inte är som på TV, där handlar det inte om att de inte vill bemöta SD utan att det röda blocket inte ville klumpas ihop med SD då folk som "tittar" på debatten skulle uppfatta det som att SD är med i det blocket, gemene man är inte klipsk nog att särskilja på sånt tyvärr. Så jag förstår att de valde att inte vara med på det sätt som SVT ville bygga debatten men samtidigt så vart det debit på kontot ändå eftersom media sedan valde en annan vinkel på det hela.
Hade SVT istället valt att sätta alla partiledarna bakom varsit podium så tror (hoppas) jag att debatten hade blivit av... så den man skall sätta i skottgluggen är SVT i just det fallet om du frågar mig.

Men absolut Jimmie är en bra ledare och politiker, han vet precis hur han skall bemöta motståndet.
Men det som ligger SD i fatet tror jag är de stora avhoppen som drabbade dem direkt efter valet vilket jag även hoppas kommer bubbla upp till ytan igen när det är valdags, med andra ord tror jag att alla partier samt media har lite större artilleri sparat till SD men väljer att vänta med det eftersom snittväljaren är galet glömsk.

Och som exempel på vem som har rätt att tjäna mer pengar tar han upp bönder med lång arbetsdag. Som det inte skulle finnas hårt arbetande tjänstemän? :zpy

Fast han _skall_ väl se rika som ett problem, det hör liksom till partiprogrammet.

Huruvida Sjösdt ser rika människor som ett problem vet jag inte.... även om jag möjligen ur ett männskligt perspektiv skulle kunna hålla med om vissa resonemang som leder åt det hållet.

Man skulle kunna tänka sig att värdera en människas arbetsinsatts efter hur stora reela värden som har skapats - inte nödvändigtvis efter hur hårt hon har jobbat eller hur många timmar.....

I så fall kan det hända att man, ur ett mänskligt perspektiv, anser att det var mer värdefult/nyttigt att odla fram 25ton potatis än att på ett bankkontor skapa fiktiva-ickereella värden ur ingenting genom att låna ut pengar som inte existerar.

Det ser jag som en ganska extrem åsikt när man inte vill låta dem finnas där alls. Jag undrar hur bra Sverige hade mått om MP och V hade kommit till makten?

Visst är det en extrem åsikt precis som MP vill göra sig av med bilen, det hör till. De behöver yttra de här extrema åsikterna för att hävda sin plats i debatten och sen kommunicera kring det.

Huruvida Sjösdt ser rika människor som ett problem vet jag inte.... även om jag möjligen ur ett männskligt perspektiv skulle kunna hålla med om vissa resonemang som leder åt det hållet.

Man skulle kunna tänka sig att värdera en människas arbetsinsatts efter hur stora reela värden som har skapats - inte nödvändigtvis efter hur hårt hon har jobbat eller hur många timmar.....

I så fall kan det hända att man, ur ett mänskligt perspektiv, anser att det var mer värdefult/nyttigt att odla fram 25ton potatis än att på ett bankkontor skapa fiktiva-ickereella värden ur ingenting genom att låna ut pengar som inte existerar.

Fast hur värderas det om den där bankmannen skapar "fiktiva-ickereella värden" för att låna ut pengar till bonden som odlar fram de där 25tonen potatis? Borde inte han då tjäna mer än bonden enligt det tankesättet?
Då får du fram en härlig kedja av datateknikern som ser till att bankmannen faktiskt kan skapa det där fiktiva-ickereella värdet... och bilmeken som ser till att både it-teknikern och bankmannen kan komma till jobbet... ja, du ser. ;)

Visst är det en extrem åsikt precis som MP vill göra sig av med bilen, det hör till. De behöver yttra de här extrema åsikterna för att hävda sin plats i debatten och sen kommunicera kring det.

Vilka belägg har du för att MP vill " göra sig av med bilen" ? - att man vill "göra sig av med " de utsläpp som starkt kan kopplas till bilar som drivs på så sätt som de vi är bekanta med idag är en sak. Att göra sig av med fordonet i sig kan vara en annan.....

[/QUOTE]
Fast hur värderas det om den där bankmannen skapar "fiktiva-ickereella värden" för att låna ut pengar till bonden som odlar fram de där 25tonen potatis? Borde inte han då tjäna mer än bonden enligt det tankesättet?
Då får du fram en härlig kedja av datateknikern som ser till att bankmannen faktiskt kan skapa det där fiktiva-ickereella värdet... och bilmeken som ser till att både it-teknikern och bankmannen kan komma till jobbet... ja, du ser. ;)[/QUOTE]

Jag ser kedjan - och ville egentligen mest belysa att det kan förekomma olika sätt att värdera saker och ting.
Vad jag inte förstår av ditt resonemang är varför nödvändigtvis bankmannen skulle vara den som tjänar mest i ditt exempel ? - bara för att det är så vi är vana att det funkar ? eller av någon annan anledning....
Det kanske rent av är den Uzbekiska flyktingkvinnan som plikttroget städar bankens toa varje dag ,utan att klaga över hur dåligt smälta oxfileér luktar, som borde ha mest betalt egentligen....

Eller varför inte de som ta hand om alla inblandade arbetares barn på dagarna så att de kan utföra sina arbeten....?

Eller kanske de som syr ihop bondens hand när han fastnat i någon maskin eller psykologen som hjälper bankmannen när han/hon gått in i väggen ...?

Eller.......

Eller....
Eller......

Ja - du ser!

Vad ni tjafsar. Saker värderas på samma sätt som det alltid gjorts, tillgång o efterfrågan!

En bonde är lättare att ersätta än en finansanalytiker = bonden tjänar mindre.

Enkelt

Vilka belägg har du för att MP vill " göra sig av med bilen" ? - att man vill "göra sig av med " de utsläpp som starkt kan kopplas till bilar som drivs på så sätt som de vi är bekanta med idag är en sak. Att göra sig av med fordonet i sig kan vara en annan.....

Ja, det stämmer. De vill göra sig av med förbränningsmotorn snarare än själva bilen... de vill också göra sig av med kärnkraft... och kolkraft... så hur skall vi transportera oss sen då?
Poängen är att MP skall vara emot allt som är miljönegativt på samma sätt som VP skall vara emot allt som har med kapitalismen att göra... de är ytterlighetspartier.

Jag ser kedjan - och ville egentligen mest belysa att det kan förekomma olika sätt att värdera saker och ting.
Vad jag inte förstår av ditt resonemang är varför nödvändigtvis bankmannen skulle vara den som tjänar mest i ditt exempel ? - bara för att det är så vi är vana att det funkar ? eller av någon annan anledning....

Fast i min kedja så hamnade väl bilmekanikern högre än banktjänstemannen... han var ju faktiskt bara tredje högst i "min kedja".
Poängen är att det i verkligheten inte går att ersätta någon utefter nyttan/värdet på det viset, det är snarare så som Agile här nere skriver.

Kan bara ta mig själv som ett exempel, på arbetsmarknaden har jag ett värde jag anser mig själv ha rätt till och den grundas i min erfarenhet, min geografiska hemort (marknad) och vad omgivningen som gör ungefär lika tjänar.
Men är det vad jag skulle anse mig själv vara värd om vi tittar på det från vad jag producerar för livsnödvändig produkt... njae, skulle jag väl inte påstå för då hamnar nog barnskötare och sjuksköterskor allra högst på min lista.

EDIT: Sen måste jag ju säga att det är roligt vilken argumentation du använder med tanke på din signatur. :crash

Vad ni tjafsar. Saker värderas på samma sätt som det alltid gjorts, tillgång o efterfrågan!

Enkelt

Last edited:

Det var bland det första han fick frågor kring av Rapport reporter där han skruvade på sig och svarade att folk i hans samhälle skulle kunna få tjäna något mer men att de skulle få högre skatt. Vill man inte ha rika människor plockar man bort företag, företagsledare och folk som satsar för att prestera med sina ideér. Så länge inte hela världen blir kommunistisk är kommer inte Sjöstedts samhälle fungera.

Det är väl ingen hemlighet att alla journalister inom den etablerade median ligger så långt ut på vänsterkanten som möjligt. Kulturmarxister kanske är lämpligare menat.

Då blir frågan: vad är kulturmarxism?
Det är ju fullt möjligt att lejonparten av journalistkåren är åt vänster. Det jag undrar, är hur det syns i journalistiken?

Dock lär dom knappast hamna under spärren så länge 7-klövern inte kan/vill/vågar lyfta en känslig och viktig fråga (enligt mig den viktigaste frågan om man vill diskutera landets framtid, både ekonomisk och socialt).

Det som råder är ju att deras frågor lyfts av de som är rädda att tappa väljare till SD. Sedan finns det en slentrianheilande klick som inte tycker det går fort nog och som hatar invandrare men älskar kebab. Och att läsa på opixlat.
Förhoppningsvis vinner ni inte mer mark nu.

Enkelt

Men finansanalytikern ligger inte på fastigheter och lån i mångmiljonersklassen för att producera sina varor.

Bonden är bättre för ekonomin och tyvärr svår att ersätta då få vill bli bönder och en nyetablering skulle innebära kapitalinsatser på kanske 5-10 mille.

Back