People Aren't Smart Enough for Democracy to Flourish, Scientists Say

Njae... problemet i mina ogon ar val att det inte finns nagra kompetenta kandidater. Polititker som skulle kunna gora ett bra och hederligt jobb for Sverige, sallas bort ganska snabbt

Kom dem på det nu?

De (få) kompetenta och ideologiskt motiverade kandidater vi har, har haft och kommer få, har ju fel färg på slipsen!

Demokrati är ett uselt system, baserat på att medelsvensken är en usel väljare. Det finns inte kompetens i "folkhemmet" att känna igen, förstå och acceptera rationella beslut. Därför kommer politiker in i det längsta att undvika det nödvändiga. Kontentan blir populistisk skitpolitik där viktiga men svåra beslut ständigt skjuts på framtiden istället för att agera proaktivt och "se problemet, lös problemet"!

Pensionsfrågan nu är väl ett enastående exempel för att ta nåt i närtid. Det finns inte en politiker eller ekonom som inte länge varit blödande medveten om det enorma skuldberg i form av framtida pensioner som belastar oss. Men frågan är för helig och "svensk" för att ta i. Så vi har låtit bli. Hade vi höjt pensionsåldern bara 1 år, redan för 10 år sen. Så hade det gett ett kännbart positivt resultat idag och om 10 år.

Njae... problemet i mina ogon ar val att det inte finns nagra kompetenta kandidater. Polititker som skulle kunna gora ett bra och hederligt jobb for Sverige, sallas bort ganska snabbt

Tror snarare att de med rätta kompetensen väljer bort politiken för de vet redan hur tungrott det är. För motsvarande kompensation = lön, förmåner, ledig tid kan de jobba åt ett nästan hur stort företag som helst fast med den stora skillnaden att det faktiskt händer något och att de som granskar deras arbete gör det för att dom är sakkunniga i ämnet och inte för att sälja lösnummer.

Tror snarare att de med rätta kompetensen väljer bort politiken för de vet redan hur tungrott det är. För motsvarande kompensation = lön, förmåner, ledig tid kan de jobba åt ett nästan hur stort företag som helst fast med den stora skillnaden att det faktiskt händer något och att de som granskar deras arbete gör det för att dom är sakkunniga i ämnet och inte för att sälja lösnummer.

ligger sakert mycket i det, men politik ar en korrupt javla foreteelse. Finns ingen som kan styra upp skiten oavsett hur god vilja.

Pensionsfrågan nu är väl ett enastående exempel för att ta nåt i närtid. Det finns inte en politiker eller ekonom som inte länge varit blödande medveten om det enorma skuldberg i form av framtida pensioner som belastar oss. Men frågan är för helig och "svensk" för att ta i. Så vi har låtit bli. Hade vi höjt pensionsåldern bara 1 år, redan för 10 år sen. Så hade det gett ett kännbart positivt resultat idag och om 10 år.

Eller höjt pensionspremierna, men det är ju en helt omöjlig tanke.

Kom dem på det nu?

De (få) kompetenta och ideologiskt motiverade kandidater vi har, har haft och kommer få, har ju fel färg på slipsen!

Demokrati är ett uselt system, baserat på att medelsvensken är en usel väljare. Det finns inte kompetens i "folkhemmet" att känna igen, förstå och acceptera rationella beslut. Därför kommer politiker in i det längsta att undvika det nödvändiga. Kontentan blir populistisk skitpolitik där viktiga men svåra beslut ständigt skjuts på framtiden istället för att agera proaktivt och "se problemet, lös problemet"!

Det svenska systemet är knappast perfekt och en gradvis höjning av pensionsåldern är förmodligen oundviklig, men de svåraste besluten fattades för länge sedan.
http://www.pensionssystemet.se/2009/02/28/vad-ar-pensionsoverenskommelsen/

Pensionsoverenskommelsen och bromsen gör det svenska systemet mindre sårbart än många andra länder. Sverige har en åldrande befolkning, men många länder som t ex Italien och Japan ligger betydligt sämre till.

Undrar om det här inlägget kommer passa bättre i Fan vad jag stör mig-tråden?

Är demokrati ett uselt system? Knappast, och absolut inte om man jämför med andra system. I Sverige är det det absolut bästa alternativet. I länder som t ex Indien är det helt klart ett problem att de stora massorna saknar kunskap men har rösträtt. Realistiska alternativ saknas dock.

Men se er omkring. Vi har frihet att säga, göra och resa obehindrat. Alla går i skola, alla har tillgång till sjukvård och socialsystem. Vi har maximal frihet, maximal trygghet och ni har mage att säga att demokrati är uruselt eller att våra politiker är inkompetenta.
På så sätt kan jag väl delvis ge artikelförfattaren cred, en del väljare är tydligen helt dumma i huvudet. :glömdet

Är demokrati ett uselt system? Knappast, och absolut inte om man jämför med andra system. I Sverige är det det absolut bästa alternativet. I länder som t ex Indien är det helt klart ett problem att de stora massorna saknar kunskap men har rösträtt. Realistiska alternativ saknas dock.

Men se er omkring. Vi har frihet att säga, göra och resa obehindrat. Alla går i skola, alla har tillgång till sjukvård och socialsystem. Vi har maximal frihet, maximal trygghet och ni har mage att säga att demokrati är uruselt eller att våra politiker är inkompetenta.
På så sätt kan jag väl delvis ge artikelförfattaren cred, en del väljare är tydligen helt dumma i huvudet. :glömdet

Blablabla...

Om du vaknar lite och ser verkligheten så finns det rätt omfattande teoribildningar och forskning om HUR och VARFÖR på akademisk nivå om demokratins problem.

Nästa väldigt mkt mer påtagliga verklighet är hur hela väst världen skakar och krascher avlöser recessioner som avlöser krascher. Medan Kina ständigt växer sig starkare och starkare.

Kinas framgång beror inte bara på billig arbetskraft och låg miljö-moral. De har haft en politisk stabilitet, en tydlig och konsekvent ekonomisk politik och samtidigt drivit politiken för marknadens skull från A tilll Ö.

Och poängen är att det inte ens är överdrivet svårt. Problemet i ett land som sverige är att politikerna lägger 90% av tiden på att debattera problem, istället för att [sätta mål, läsa på, göra en plan - utföra].

-------------------------------------------------------------------------------------------
Och rent ideologiskt står jag fast. 70% av väljarkåren har ingen som helst aning om vad som påverkar vad hur, har totalt orealistiska önskemål och förväntningar och förstår inte de mest grundläggande principer för hur en stats finanser bör skötas. Det ger utrymme för clowner som Mona Sahlin, extrempartier som SD och VP(K) och stjäl tid och energi från de frågor som är viktiga.

Framförallt (googla: public choice) flyttas fokus från de frågor som verkligen behöver uppmärksamhet till populistfrågor om huruvida vi ska fortsätta subventionera t.ex Sjöfarten eller Saab, som varit förluster för staten sen hur många år som helst. Eller låta pensionsfrågan växa sig till ett jätteproblem för att ingen vågat ta i denna heliga ko förrän Reinfeldt gör det i en tid där världens länder RASAR just pga av det. Trots det får han kritik för uttalandet och tappar röster i mätningarna, för något han borde få pris för - att va den första som vågar ta en fråga som politiker vetat om i 10 år.

Om du vill bemöta det med att kalla andra dumma i huvet, då är du sorglig.

Blablabla...

Om du vaknar lite och ser verkligheten så finns det rätt omfattande teoribildningar och forskning om HUR och VARFÖR på akademisk nivå om demokratins problem.

Nästa väldigt mkt mer påtagliga verklighet är hur hela väst världen skakar och krascher avlöser recessioner som avlöser krascher. Medan Kina ständigt växer sig starkare och starkare.

Kinas framgång beror inte bara på billig arbetskraft och låg miljö-moral. De har haft en politisk stabilitet, en tydlig och konsekvent ekonomisk politik och samtidigt drivit politiken för marknadens skull från A tilll Ö.

Och poängen är att det inte ens är överdrivet svårt. Problemet i ett land som sverige är att politikerna lägger 90% av tiden på att debattera problem, istället för att [sätta mål, läsa på, göra en plan - utföra].

-------------------------------------------------------------------------------------------
Och rent ideologiskt står jag fast. 70% av väljarkåren har ingen som helst aning om vad som påverkar vad hur, har totalt orealistiska önskemål och förväntningar och förstår inte de mest grundläggande principer för hur en stats finanser bör skötas. Det ger utrymme för clowner som Mona Sahlin, extrempartier som SD och VP(K) och stjäl tid och energi från de frågor som är viktiga.

Framförallt (googla: public choice) flyttas fokus från de frågor som verkligen behöver uppmärksamhet till populistfrågor om huruvida vi ska fortsätta subventionera t.ex Sjöfarten eller Saab, som varit förluster för staten sen hur många år som helst. Eller låta pensionsfrågan växa sig till ett jätteproblem för att ingen vågat ta i denna heliga ko förrän Reinfeldt gör det i en tid där världens länder RASAR just pga av det. Trots det får han kritik för uttalandet och tappar röster i mätningarna, för något han borde få pris för - att va den första som vågar ta en fråga som politiker vetat om i 10 år.

Jag hoppas att du snart tar examen. Kom sen tillbaka om tio år när du insett att den akademiska världen med dess problemställningar och dess lösningar (som alla baseras på ceteris paribus, ett tillstånd som inte existerar i verkligheten), inte stämmer med verkligheten.

Och att hylla Kinas "stabilitet" i en diskussion om demokrati... :crash
Du lär snart få en inbjudan att bli hedersmedlem i NordKoreanska Vänföreningen. Jag råder dig att rådfråga en vuxen innan du tackar ja till den.

Jag hoppas att du snart tar examen. Kom sen tillbaka om tio år när du insett att den akademiska världen med dess problemställningar och dess lösningar (som alla baseras på ceteris paribus, ett tillstånd som inte existerar i verkligheten), inte stämmer med verkligheten.

Så du menar att Public Choice är ett akademisk hittepå? Att politiker inte alls är rädda för att ta frågor som allmänheten har känslomässiga, men orealistiska åsikter om? Att lobbyism inte alls påverkar politiken i en riktning som gynnar de som skriker högst?

Vad menar du egentligen?

Och att hylla Kinas "stabilitet" i en diskussion om demokrati... :crash
Du lär snart få en inbjudan att bli hedersmedlem i NordKoreanska Vänföreningen. Jag råder dig att rådfråga en vuxen innan du tackar ja till den.

"I en diskussion om demokrati"? Nej!

Men i en diskussion om ekonomi, vilket är vad politik in the end of the day handlar om. Hade du känt mig ens det minsta hade du vetat att jag stått så långt till höger på liberalskalan (ideologiskt) att jag nästan går varvet runt och krockar med kommunisterna. Det spelar emellertid ingen roll. Facit är att kapitalismen och demokratin under många år visat på organisatorista fördelar, men att problemen hopar sig vartefter vi blir alltmer integrerade och att de kommunistiska staterna har klara fördelar.

Och ärligt talat spelar det liksom ingen roll hur fluffigt och bra det är med demokrati, när Kina kliver in och talar om för våra demokratiska politiker vad de ska göra. Är det då inte bättre att stå starka?

Sen är problemet att för många politiker kan alldeles för lite. Många av de problem som skjuts under mattan är sånt som "politiken" skulle kunna lösa utan att behöva lämna det åt väljarna. Pensionsfrågan t.ex skulle inte skapa några politiska klyftor om ALLA partier stod för att det var något som MÅSTE göras. Nu ställer sig oppositionen på tvären och skriker "KOMMUNISM" eller "BORGARBRACKOR"!! beroende på vilken sida som lägger fram förslagen. Trots att alla förmodligen vet mkt väl att det är något som MÅSTE göras, allt för att vinna röster.

Demokrati är en fin tanke, men valdeltagandet är för högt, och det politiska spelet alldeles för flummigt för att det ska vara annat än ett misslyckande.

Last edited:

PANG! Mitt i prick! Precis vad politikerna vill du skall tycka. :rofl

Frihet och frihet..

Vi är ett par snäpp friare än risfältsarbetaren i Kina men mycket mer än så är det inte.

Sen, apropå "trygghet" hävdar jag bestämt att de/den enda/e Sverige är riktigt bra för är de som är svaga och odugliga.

Det är ju naturligtvis jättebra om vi vill odla oduglingar... Annars är det inte fullt så bra.

Hela den här tråden visar varför jag är den enda i det här landet som borde få rösta.

att 1. ta del av dina förvirrade svammlerier och 2. att du överhuvudtaget (får) uttrycka dina svammlerier, är just tack vara demokratin.

det finns inget perfekt system. det 'mest' perfekta (ännu så länge) är just demokratin. gör om och gör rätt.

Last edited:
Blablabla...

Visst, du belyser de stora problemen med demokrati, men det finns minst lika stora problem med kommunism/diktatur också... även i Kina.
Du tar fram Kina som ett förgångsland, ett land var regler och människosyn skapar sådär missär för väldigt många att det är helt ofattbart. Visst, deras ekonomi är stark och likaså ledarskapet, men det betyder inte att människorna i landet har det bra, det är snarare tvärtom.

Demokratins största problem är såklart att det är för många som får vara med och bestämma... men samtidigt så är kommunismens största problem att det är för få som får vara med och bestämma.

Du tar fram Kina som ett förgångsland...

Nej inte alls, jag belyser den uppenbara förlusten (kostnaden) med demokrati som den fungerar idag.

Again, jag är med säkerhet mest liberal i tråden, om inte på SH. Det betuder inte att demokrati är bra, eller att vi med näbbar o klor ska försvara ett uppenbart bristfälligt system!

...'såklart'...enligt vem/vilka? och varför då? behagar du utveckla?

Med fler som vår vara med och bestämma desto fler är det som tycker det är skit (eftersom det är MYCKET sällan som det är en övervägande majoritet på ena sidan).

Grejen är den att det finns inte ett medelvärde, utan hur man än gör så blir det en stor grupp människor som kommer vara missnöjda med hur det blir... antingen har man kommunism med en styrande som skiter i vad andra tycker och då får man en potentiellt större grupp som är missnöjda... eller så blir det demokrati och då har du upp till hälften som är missnöjda.

Eller som man säger... "Kommunism hade varit perfekt om det inte vore för människan"... detsamma kan nog sägas om demokrati.
Men jag väljer demokrati alla dagar i veckan, hellre är jag med och kan påverka (hur lite det än må vara) än att uteslutas helt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman