Pendla till jobbet på scooter

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag hade en Italjet Jupiter 250 (i princip en Yamaha Majesty med annan plast) som pendlarfordon i några år. ca 20 hästar och toppade ca 130 i mätarfart - den var helt ok att åka motorväg med i alla fall runt Stockholm.

Drog litet soppa, fick plats med en matkasse under sadel, perfekt med variomatic i stan, hade en rejäl ruta så man fick skydd mot fartvind och lättare regn..

Bästa pendlarfordon jag har haft men blev förstörd i ett stöldförsök och inlöst och sen blev det aldrig av att köpa en ny. Har lite funderingar på det fortfarande men då skulle jag köpa någon med litet mer motor typ en Honda SH 300, någon Piaggio 350 eller något likande. 20 pållar kändes som litet för litet när farten kom över 100.

Mvh,
Ingvar
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Vilken av dessa två SH150 hade ni köpt? Lågmilare eller hög vindruta?



570b56fabbf0c84c21b49983c396f20e.jpg
a220de39dd4aa03a0685e5fac2b80ec0.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag pendlade sommartid under tre år till jobbet, ca 5 km. Men tröttnade till slut på att hålla på med skyddsutrustning, lås och bagage varje morgon och kväll. Ännu mer tröttnade jag på vädret och trafiken. Bilen vinner i längden, bara att sätta sig i och åka iväg oavsett väder och vind. Att pendla med tvåhjuling året om måste vara totalt vidrigt, regn, blåst och snöslask. Det är nog ett litet fåtal hårdingar som pallar med det i längden.
Dessutom tror jag inte att driftsäkerheten på mc är i klass med den på bilar...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag pendlade sommartid under tre år till jobbet, ca 5 km. Men tröttnade till slut på att hålla på med skyddsutrustning, lås och bagage varje morgon och kväll. Ännu mer tröttnade jag på vädret och trafiken. Bilen vinner i längden, bara att sätta sig i och åka iväg oavsett väder och vind. Att pendla med tvåhjuling året om måste vara totalt vidrigt, regn, blåst och snöslask. Det är nog ett litet fåtal hårdingar som pallar med det i längden.
Dessutom tror jag inte att driftsäkerheten på mc är i klass med den på bilar...
Jag går in på min femte vinter nu. Har varit bilfri lika länge. Aldrig längtat tillbaka. Regn och snö är värst, temperaturen är sällan något problem. En skoteroverall ovanpå arbetskläderna är mysigt och tar max en minut att ta på och av.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inga problem. Bara att skaffa hojen och bra kläder. Jag har kört året runt i fem år. 4km enkelväg kommer du knappt hinna bli nerkyld av. Jag hade satsat på vattentäta kläder snarare än varma kläder på den korta sträckan.

Enda luriga är greppet när det är minusgrader och snö/is. Se om du kan hitta några däck med lite grövre mönster och som är lite mjukare.

Det finns vinterdäck till scooter, både dubbade och dubbfria.

Fast själv skulle jag hellre köra en motard med regndäck på vintern i Helsingborg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag pendlade sommartid under tre år till jobbet, ca 5 km. Men tröttnade till slut på att hålla på med skyddsutrustning, lås och bagage varje morgon och kväll. Ännu mer tröttnade jag på vädret och trafiken. Bilen vinner i längden, bara att sätta sig i och åka iväg oavsett väder och vind. Att pendla med tvåhjuling året om måste vara totalt vidrigt, regn, blåst och snöslask. Det är nog ett litet fåtal hårdingar som pallar med det i längden.
Dessutom tror jag inte att driftsäkerheten på mc är i klass med den på bilar...
Jag har inte pendlat med MC på vintern, brukar sluta när det är frost på morgonen. Men regn och lite kyla är inte något problem med ett bra allväderställ och handtagsvärme. Jag har iofs som längst bara pendlat 10 mil enkel väg, och det är ju bara marginellt länge än när kylan börjar krypa in i märgen så det han nog bli jobbigt om det är mycket längre än så.
Vad gäller driftsäkerheten so hänger det nog på vilken tillverkare, men överlag har hojar rätt hög driftsäkerhet. Min Aprilia är den enda som varit gnällig en gång på 10 år av att pendla med MC. Och italienska hojar är ju inte direkt kända för att vara bäst i klassen på driftsäkerhet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Cykel !!!
Om du inte orkar trampa, -köp en elcykel.
Enklare och smidigare än skoter på korta sträckor .
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag går in på min femte vinter nu. Har varit bilfri lika länge. Aldrig längtat tillbaka. Regn och snö är värst, temperaturen är sällan något problem. En skoteroverall ovanpå arbetskläderna är mysigt och tar max en minut att ta på och av.

...Och jag i över 20 år. Men jag hamnade så duktigt rätt från start att det aldrig funnits ens på kartan att någonsin kräla tillbaka till låglivet som bilist. De få tillfällen per vinter då vädret ändå tvingar mig att ta kollektivtrafiken påminns jag bums om att jag fryser något så in i helsike, grotetskt mycket mer i väntan på bussen/tunnelbanan, än den kvart det tar mig till jobbet på hoj...
MC är inte bara guldkant. Det är fan i mig varandets olidliga lätthet. I ett nötskal.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer

Jag hade nog valt 2017, då den har en mindre facelift, LED-belysning och keyless. Även om färgsättningen på 2016 var rätt fin-)
Jag har en röd som har gått mittemellan, pm om du är intresserad..
Är nämligen lite sugen på en 350
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top