Pendla till jobbet på scooter

RN

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nu vet jag inte riktigt vad som är jobbigt med scooter men jag har pendlat både med mc och cykel året runt (inte mc på vintern) och det är lite motigt med regn ibland. På mc så behöver man ha tillräckligt bra kläder för att inte bli blöt, när jag cyklar spelar det inte någon roll hur jag beter mig, jag måste duscha när jag kommer fram och då är det inte blötheten utan att man inte är kall som är det viktiga.
När det är under 10 så är bra handskar eller handtagsvärme (eller båda) bra, händer och fötter är det jag fryser snabbast om.
Hur nära jobbet kan du parkera? Det är inte så skoj att gå långt om man inte tänker köra i jeans och sneakers.

Det är ju en rätt öppen fråga och jag är inte säker på att mina svar är relevanta men kanske en början.

/R
 

TMax500

Float like a butterfly, sting like a bee
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 2008, Triumph Tiger Sport 1050 2017, Moto Guzzi Bellagio 2014, Vespa 300 GTS 2020
Generellt så funkar det, ja. Inte lika bekvämt som bil men oftast (nästan alltid) skönt med en liten mc-tur på morgonen innan jobbet. Även om det bara är en transportsträcka på tråkig väg så har det ett visst värde för själen. :) Har kört scooter som fordon för pendling och diverse småskutt i massa år. Men flera faktorer spelar in...
- Hur långt?
- Vilken typ av vägar? Motorväg? Mindre vägar?
- Hela året? (ser att du bor i Skåne, så det är nästan realistiskt att köra hela året)
- Tänker du köra fullkittad (All Gear At All Times) eller fuska med "kontorskläder"? (det gör jag ibland. eller mixar mc-kläder och "fusk")
- Vilken typ av scooter har du spanat in? (t ex: en Innova som är naken eller stor scooter med stoooor vindruta?)
 
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Det funkar absolut, jag har varierat mellan hoj och scooter under den här säsongen. Nu kör jag hoj igen men tidigare i sommar så hade jag en yamaha x-max 300(?) med vindruta ett par veckor. Det var den perioden när det regnade för jäkla mkt här i sthlm och det gick väldigt bra, stor vindruta som skyddar både mot stänk från bilar och lite från regnet. Körde i hoj-jeans och jacka.
 

RallyJärnet

Medlem
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
I mitt fall handlar det om ett avstånd på 8 km (t/r) och sträckan består mestadels av 40 och 70 vägar. Oftast byter jag till arbetskläder innan jag börjar jobba, men har ibland vanliga kontorskläder, t.ex när jag deltar i aktiviteter efter jobbet. Hjälm, handskar och ryggskydd (inlägg i jackan) borde räcka som skyddsutrustning. Jag bor i Skåne och överväger att skaffa en scooter istället för att köpa andrabil. Har tittat på en Honda NSC 110 Vision. Väger 105 kg, kommer den orka dra mitt feta arsle?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
I mitt fall handlar det om ett avstånd på 8 km (t/r) och sträckan består mestadels av 40 och 70 vägar. Oftast byter jag till arbetskläder innan jag börjar jobba, men har ibland vanliga kontorskläder, t.ex när jag deltar i aktiviteter efter jobbet. Hjälm, handskar och ryggskydd (inlägg i jackan) borde räcka som skyddsutrustning. Jag bor i Skåne och överväger att skaffa en scooter istället för att köpa andrabil. Har tittat på en Honda NSC 110 Vision. Väger 105 kg, kommer den orka dra mitt feta arsle?
Inga problem. Bara att skaffa hojen och bra kläder. Jag har kört året runt i fem år. 4km enkelväg kommer du knappt hinna bli nerkyld av. Jag hade satsat på vattentäta kläder snarare än varma kläder på den korta sträckan.

Enda luriga är greppet när det är minusgrader och snö/is. Se om du kan hitta några däck med lite grövre mönster och som är lite mjukare.
 

TMax500

Float like a butterfly, sting like a bee
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 2008, Triumph Tiger Sport 1050 2017, Moto Guzzi Bellagio 2014, Vespa 300 GTS 2020
För så korta sträckor och så låga hastigheter torde Honda Vision duga gott för att köra A till B. Jag hade kanske adderat en rejäl vindruta för att hålla regnet från mig, samt ett par regnbyxor.

Även om benen verkar hyggligt skyddade för vind och väta bakom kåporna på Hondan så kommer regnvattnet att rinna ned från jackan i riktning mot byxorna. Dessutom kommer antagligen sadeln att vara våt ett antal dagar om året.

Med en redig vindruta + hygglig fart framåt kan du förhoppningsvis härda ut de flesta regnväder utan att bli mer än fuktig. Värre om du måste stanna vid rödljus, eller stå i kö. Då blir du våt! :(

Min förra scooter, före den Vespa jag har nu, hade en riktigt biffig vindruta. Om jag hade fart framåt blev jag endast våt på axlar och jackärmar. Resten var skyddat av ruta och kåpor. Så länge som jag inte behövde stanna för rödljus... ;)

EDIT: En annan sak om hög ruta. I mörker och nederbörd är det inte lika kul. Man kan behöva se över rutan istället för genom. Mörker + våt ruta med pärlande vattendroppar + vått visir med pärlande vattendroppar + ljuset från mötande trafik = riktigt dålig sikt! En faktor att ta med i kalkylen.
 
Last edited:

Mjölnaren75

Sporthojsnörd
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Fungerar det i praktiken eller blir det jobbigt i längden?
Fungerar?? Det är det bästa fordon som finns. Bästa jag gjort att skaffa pendlarskooter. Bra till träning o handla mat osv också. Jag hade nog i alla fall tagit en 150-250 cc 250 så slipper du pressa den på 70+ vägar. Jag uppgraderade nyss till Yamaha xmax 250. Funkar även bra på ’motorväg. Kymco o Sym är bra budgetmärke annars är ju Honda o Yamaha kanon men lite mer pengar.
 

erikn

Sporthojsnörd
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Innan jag skaffade mc-kort blev det lite olaglig körning, hade en Baotian 50 cc (eller kanske större) som toppade närmare 70 km/h. Körde rätt mycket till jobbet med den, blev 30 km enkel resa. Rätt mycket 70-väg, därför var det skönt att kunna hänga med i tempot men man var ju olaglig då.
Men till slut blev det träligt att inte kunna köra på motorväg, att alltid behöva köra runt. Så då blev det mc-kort. Och att man skulle åka på olovlig körning om man blev stoppad av polisen.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Skaffade en Vespa 300 som jag kuskat runt lite på i år. Smidig sak som trivs bäst runt 70-100Km/h ungefär.
Men har bara kört asfalt. Tror inte jag skulle vilja kuska omkring i snömodden med de små hjulen. Tror det är 12tummare på den. Den kan känna av djupa spår i vägen och man känner att den drar åt sidan då på ett helt annat vis än "storhojen".
Vesporna verkar lite rostbenägna så skall man köra året runt är det nog en god idé att ta något med rörram och plastkåpor. Vespan är ju av plåt med den tillkommande featuren att det kan börja rosta lite här och där..

Grymt smidig sak dock!!
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CRF1000DCT -18, Honda SH150i -18
Köpte själv en Honda SH150i i våras med avsikt att åka till jobbet Riktigt trevlig liten hoj med 16" hjul, så lite stabilare än vanliga scootrar. Funkar klockrent på grus också. Toppar 120 på mätaren, så E4 har jag bara gett mig ut på när det varit relativt tomt på andra bilar.
Har blivit lite bekväm på senare år, så när det regnat har jag tagit bilen.
Annars är Scooter perfekt för jobbpendling: 0,22 l/mil och parkerar i cykelställ (alla tror det är en moped iallafall).
Faktum är att jag nog nästan lagt mer mil med scootern än med storhojen. Fastnat lite för Slow Touring på små grusvägar och cykelvägar, vanligen klädd i kläder helt olämpliga för hojåka :)
 

TMax500

Float like a butterfly, sting like a bee
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 2008, Triumph Tiger Sport 1050 2017, Moto Guzzi Bellagio 2014, Vespa 300 GTS 2020
Ha-ha...! Det låter som att herrarna börjat bli lite gamla? ;) (Inte illa ment, det gäller mig med...)

Ni pekar på något som jag också upplevt. Friden i att cruisa runt i sakta mak och bara se sig om. Uppleva trakter och stadsdelar man inte besökt förut.

Rätt så trivsamt, som omväxling till att varva hårt på en kurvig landsväg (vilket fortfarande är kuligast!).

Jag ägde en tid en Piaggio X9 180 cc. Den var inte på något sätt snabbast vid rödljusen, men var stor, bekväm, tyst, hade jättestor vindruta med lä bakom. Och ett beskedligt temperament som gjorde att man gärna susande fram i 80 knyck och hann titta på blommorna i vägkanten. Fridfullt. Den användes för att åka till och från jobbet. Och mer än en gång tänkte jag "jaha, nu fattar jag varför glidarhojarna finns, lugnt och fint, ingen brådska, ingen hets att varva och köra om, jag har gott om tid att bara rulla och filsosofera inne i hjälmen".

Piaggon vinterkittad med extragrejor från Tucano Urbano för att hålla värmen bättre:

1633162220446.png
 

moment22

Medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Får också slå ett slag för skootern!
Jag kör i princip varje dag, till och från jobbet. Har iofs bara 8km enkel väg, med 50/70 hastighet.

Har en SH150, med ful toppbox som rekommenderas, suveränt när man handlar på lunchen eller i samband med träning. Det går också fint att ha en matkasse mellan benen när man kör.
Hyggligt acc och kul och stadig att köra då den har 16-tumshjul.

Skooten är favoritfordonet, som används till jobb och träning, även då jag har möjlighet till bil.
Har fördelen med att kunna köra in i ett p-hus på jobbet och en plats att hänga av mig mc-kläder som kan torka vid regn.

Klarar mig med en mc-goretex-jacka och har alltid ett par regnbyxor under sadeln.
Bra när sadel är blöt, samt att det rinner vatten från jackan som Tmax skriver.

De dagar som det är kraftigt tokregn morgon och eftermiddag är faktiskt ganska sällsynta sett på årsbasis.
(Bor på västkusten) Men när det händer är det inte kul att köra ,men klarar mig hyfsat med tanke på avståndet. Lätt regn förekommer såklart oftare men är sällan problem.

På sommaren har jag öppen hjälm och visir, och när det är kallare vanlig mc-hjälm.

Undviker minusgrader och halka, då det får bli bil eller buss.

Andra fördelar är att man slipper trängselavgifter de gånger jag åker till Göteborg, enkelt att utforska staden och närmiljö om man vill. Motorväg går fint några mil.
Är det motvind/regn får man surfa bakom ett högt lastbilssläp, de brukar hålla 90/100km/h.

Andra hojjar är bara meckiga att köra när trafiken går trögt, skooter är då bäst alla dagar i veckan
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CRF1000DCT -18, Honda SH150i -18
Ytterligare en fördel är att de flesta tror man kör en moped, så istället för vajerräckesvägen kan man åka på den intilliggande cykelvägen i 35km/h utan att någon reagerar eller blir arg. Skulle inte fungera lika bra med Africa Twin:en...
 

TMax500

Float like a butterfly, sting like a bee
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 2008, Triumph Tiger Sport 1050 2017, Moto Guzzi Bellagio 2014, Vespa 300 GTS 2020
Ytterligare en fördel är att de flesta tror man kör en moped, så istället för vajerräckesvägen kan man åka på den intilliggande cykelvägen i 35km/h utan att någon reagerar eller blir arg. Skulle inte fungera lika bra med Africa Twin:en...
Ha-ha...
Fast du är inte fel ute. Hade en granne som körde sina två barn till dagis på en Yamaha Beluga 125.
- Men om polisen ser er och stoppar er, ni får ju inte vara tre på scootern? frågade jag.
- Inga problem, svarade hon, jag kör på cykelbanan, där finns inga poliser! :)

Bra grej, tänkte jag. Så några år senare körde vi barnen till dagis på scooter också. Fast på små villagator där man sällan eller aldrig skådar en polisbil. Den största (från 4-5 år) baktill och den lille (från 2 år) halvståendes mellan knäna. Iförda cykelhjälmar. Inte 100 % legalt, men väldigt praktiskt.

Vi satte därmed standarden på dagis så att de andra föräldrarna fick problem - för nu ville alla ungar åka scooter till dagis! :)
 
Nyheter
Ducatis nya elektriska era

Ducati inleder sin elektris...

Nya Honda NT1100

Honda har presenterat nya N...

Projekt, cross till enduro, del 4, race-premiär!

Kolla noga, detta är sista ...

MotoGP-kalendern för 2022 – med race i Finland

Den preliminära MotoGP-kale...

I skuggan av legendarer

Acke Rising och Nisse Hedlu...

Nya gummin från Bridgestone!

Bridgestone har presenterat...

MC i bussfil eller inte?

Tidigare under månaden stäl...

ExploreBike: Uppladdning inför Gotland Grand National

Uppladdningen inför Gotland...

Ducati 2022 – del 2 – Nya Scramblers!

Land of Joy, Ducatis slogan...

KTM vinner VM i FIM Rally, för tredje gången på raken, med Matthias Walkner!

KTM:s österrikiska förare M...

Top