Pendla till jobbet på scooter

Jag hade en Italjet Jupiter 250 (i princip en Yamaha Majesty med annan plast) som pendlarfordon i några år. ca 20 hästar och toppade ca 130 i mätarfart - den var helt ok att åka motorväg med i alla fall runt Stockholm.

Drog litet soppa, fick plats med en matkasse under sadel, perfekt med variomatic i stan, hade en rejäl ruta så man fick skydd mot fartvind och lättare regn..

Bästa pendlarfordon jag har haft men blev förstörd i ett stöldförsök och inlöst och sen blev det aldrig av att köpa en ny. Har lite funderingar på det fortfarande men då skulle jag köpa någon med litet mer motor typ en Honda SH 300, någon Piaggio 350 eller något likande. 20 pållar kändes som litet för litet när farten kom över 100.

Mvh,
Ingvar
 
Vilken av dessa två SH150 hade ni köpt? Lågmilare eller hög vindruta?



570b56fabbf0c84c21b49983c396f20e.jpg
a220de39dd4aa03a0685e5fac2b80ec0.jpg
 
Jag pendlade sommartid under tre år till jobbet, ca 5 km. Men tröttnade till slut på att hålla på med skyddsutrustning, lås och bagage varje morgon och kväll. Ännu mer tröttnade jag på vädret och trafiken. Bilen vinner i längden, bara att sätta sig i och åka iväg oavsett väder och vind. Att pendla med tvåhjuling året om måste vara totalt vidrigt, regn, blåst och snöslask. Det är nog ett litet fåtal hårdingar som pallar med det i längden.
Dessutom tror jag inte att driftsäkerheten på mc är i klass med den på bilar...
 
Jag pendlade sommartid under tre år till jobbet, ca 5 km. Men tröttnade till slut på att hålla på med skyddsutrustning, lås och bagage varje morgon och kväll. Ännu mer tröttnade jag på vädret och trafiken. Bilen vinner i längden, bara att sätta sig i och åka iväg oavsett väder och vind. Att pendla med tvåhjuling året om måste vara totalt vidrigt, regn, blåst och snöslask. Det är nog ett litet fåtal hårdingar som pallar med det i längden.
Dessutom tror jag inte att driftsäkerheten på mc är i klass med den på bilar...
Jag går in på min femte vinter nu. Har varit bilfri lika länge. Aldrig längtat tillbaka. Regn och snö är värst, temperaturen är sällan något problem. En skoteroverall ovanpå arbetskläderna är mysigt och tar max en minut att ta på och av.
 
Inga problem. Bara att skaffa hojen och bra kläder. Jag har kört året runt i fem år. 4km enkelväg kommer du knappt hinna bli nerkyld av. Jag hade satsat på vattentäta kläder snarare än varma kläder på den korta sträckan.

Enda luriga är greppet när det är minusgrader och snö/is. Se om du kan hitta några däck med lite grövre mönster och som är lite mjukare.

Det finns vinterdäck till scooter, både dubbade och dubbfria.

Fast själv skulle jag hellre köra en motard med regndäck på vintern i Helsingborg.
 
Jag pendlade sommartid under tre år till jobbet, ca 5 km. Men tröttnade till slut på att hålla på med skyddsutrustning, lås och bagage varje morgon och kväll. Ännu mer tröttnade jag på vädret och trafiken. Bilen vinner i längden, bara att sätta sig i och åka iväg oavsett väder och vind. Att pendla med tvåhjuling året om måste vara totalt vidrigt, regn, blåst och snöslask. Det är nog ett litet fåtal hårdingar som pallar med det i längden.
Dessutom tror jag inte att driftsäkerheten på mc är i klass med den på bilar...
Jag har inte pendlat med MC på vintern, brukar sluta när det är frost på morgonen. Men regn och lite kyla är inte något problem med ett bra allväderställ och handtagsvärme. Jag har iofs som längst bara pendlat 10 mil enkel väg, och det är ju bara marginellt länge än när kylan börjar krypa in i märgen så det han nog bli jobbigt om det är mycket längre än så.
Vad gäller driftsäkerheten so hänger det nog på vilken tillverkare, men överlag har hojar rätt hög driftsäkerhet. Min Aprilia är den enda som varit gnällig en gång på 10 år av att pendla med MC. Och italienska hojar är ju inte direkt kända för att vara bäst i klassen på driftsäkerhet.
 
Cykel !!!
Om du inte orkar trampa, -köp en elcykel.
Enklare och smidigare än skoter på korta sträckor .
 
Jag går in på min femte vinter nu. Har varit bilfri lika länge. Aldrig längtat tillbaka. Regn och snö är värst, temperaturen är sällan något problem. En skoteroverall ovanpå arbetskläderna är mysigt och tar max en minut att ta på och av.

...Och jag i över 20 år. Men jag hamnade så duktigt rätt från start att det aldrig funnits ens på kartan att någonsin kräla tillbaka till låglivet som bilist. De få tillfällen per vinter då vädret ändå tvingar mig att ta kollektivtrafiken påminns jag bums om att jag fryser något så in i helsike, grotetskt mycket mer i väntan på bussen/tunnelbanan, än den kvart det tar mig till jobbet på hoj...
MC är inte bara guldkant. Det är fan i mig varandets olidliga lätthet. I ett nötskal.
 

Jag hade nog valt 2017, då den har en mindre facelift, LED-belysning och keyless. Även om färgsättningen på 2016 var rätt fin-)
Jag har en röd som har gått mittemellan, pm om du är intresserad..
Är nämligen lite sugen på en 350
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top