Pendla med hoj....vilken?

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Har varit ifrån hojandet några år pga barn, jobb, hus etc, men är nu sugen på ett återfall.
Eftersom jag är lite less på tågpendlingen plus kommande trängselskatter i Gbg, funderar jag på alternativet pendla-med-hoj-till-jobbet.

Har surfat runt på Blocket och fastnat på gamla godingar typ FJ1100/1200, TDM, CBR 1000, tidiga Varadero och ev tidiga XJR1200. Är främst ute efter en driftsäker hoj som man kan serva själv och som inte tuggar i sig alltför mycket soppa och feta bakdäck plus hyfsat billig försäkring.

Det måste väl finnas en och annan här som lägger mycket mil per år och kan dela med sig av erfarenheterna? Några kommentarer om ovan hojar eller några andra tips på hojar (i spannet upp till 35 ksek)?

//F
 
Köpte min TDM 850 för 33 ungefär men med 7000 mil på mätaren. Funkar fint även långa sträckor och drar 0.45 milen i ganska blandad och inte särskilt snål körning.

Rätt knepig i stan dock men går säkert lösa med omdrevning.
 

Tycker dom ligger högt i pris men det ska väl vara superkvalisort, eller?

Köpte min TDM 850 för 33 ungefär men med 7000 mil på mätaren. Funkar fint även långa sträckor och drar 0.45 milen i ganska blandad och inte särskilt snål körning.

Rätt knepig i stan dock men går säkert lösa med omdrevning.

Min första hoj var en TDM850 och det är inget dumt alternativ. 0.45 är ljuv musik när man pratar 18 mil/dag.
 
Tycker du är inne på rätt hojar, själv så matar jag mil även med mina sporthojar..R1 är faktiskt bränslesnål, billigt försäkra och skön pendla lite längre om man har lite fart;)

TDM vet jag en som nyss köpte en mycket fin 03 för 30K, snål som tusan och bekväm.XJR tycker jag är som stor, tung, moped fartvinden kan vara besvärligt..fj 1100 inte lite gammal hoj för dig? CBR 1000 äldre är ju driftsäkra med Honda på tanken;) och sköna att köra m
jukt och smidigt och oftast går det så fint i motorn trots 10 000 mil, vet inte bränsleförbrukningen på dessa 4 sista.

Prova dig fram! RF 900 hade jag ett tag, bekväm, även fz6.a var bekväm, men lite surrigt med mindre motorer kan det bli.

Vfr är ju rena vällingsmaskinerna går fint o mjukt, men gasar man lite så drar de soppa...
 
Honda är det som gäller.
Upprätt körställning för komforten samt hyffsat smal för att kunna klämma sig mellan bilar.

Transalp ifall du inte hänger upp dig på effekt.
Varadero ifall du vill ha lite mera motor.
 
Tycker dom ligger högt i pris men det ska väl vara superkvalisort, eller?

Det finns ju en anledning till att den kallas för "evighetsmaskinen", och så är det lite trevligt med V-tech som känns som mini turbo när den kickar in.

Nja dyrt och dyrt dem har ett startkt andrahandsvärde. Tessta man vet ju aldrig.
 
Tycker du är inne på rätt hojar, själv så matar jag mil även med mina sporthojar..R1 är faktiskt bränslesnål, billigt försäkra och skön pendla lite längre om man har lite fart;)
QUOTE]

Håller med sportis, R1 är en utmärkt pendlarhoj så länge man inte ligger och krypkör i låg fart. Men gör man det ofta bör man ju hellre köpa en moped. :tummenupp
 
tycker du är inne på rätt hojar, själv så matar jag mil även med mina sporthojar..r1 är faktiskt bränslesnål, billigt försäkra och skön pendla lite längre om man har lite fart;)
quote]

håller med sportis, r1 är en utmärkt pendlarhoj så länge man inte ligger och krypkör i låg fart. Men gör man det ofta bör man ju hellre köpa en moped. :tummenupp

Det där låter ju inge vidare genomtänkt ju...
Antigen måste man köra sportigt och då är ju R1 ett utmärkt redskap.
Eller så måste man nedgradera sig till moped ifall man vill köra i stadstrafik.

Då är det väl bättre att skaffa en hoj som går att köra bekvämt med från början.
 
Av de som du har tagit som ex, hade jag valt cbr 1000, stabil och bekväm, snål nja, allt är relativt.
Behöver du inte kraften utan kan köra en mindre hade jag valt en cbr 600 från tidigt -90 tal. Sista modellen av VFR 750 är inte helt fel.
 
Det där låter ju inge vidare genomtänkt ju...
.

Om du tror att man, som du skriver, måste köra sportigt för att man kör R1 så det allt du som har bekymmer med tankeverksamheten.
:krama
Men du har helt rätt i att TS bör skaffa en hoj som är bekväm för honom.
Om TS ska köra mellan Vänersborg och Göteborg kan en R1 fungera alldeles utmärkt. Provkör och välj! Lycka till! :tummenupp
 
varaderon har ju nämnts men den dricker väl lite mer soppa innan -03 när insprut o 6 vxl kom och senare blir ju dyrare.
Vill INTE rekomendera Africa twin då jag inte vill ha mer konkurrens på beganatmarknaden eftersom jag letar en sån själv.
Transalp som nämnts kan ju vara ett alternativ om man inte kräver ett effektmonster. Alla dessa tre är ju dessutom billiga att försäkra.
Sen även Vfr som sagt men då är det ju sport/touring i försäkringsklass men tidiga modeller kanske inte är så dyra.
Alla dessa är sånna jag ägt (förutom transalp) och varit grymt nöjd med, sen har jag haft KTM motard och zx-10r men dom räknar jag som uteslutna.
 
Japp, R1'an är den optimala touringhojen. Om resan är målet och om man undviker motorvägskörning till förmån till mysiga slingervägar. Drar till Norge på min ett par veckor i sommar, bara att boka några kiropraktorer längst resan.
 
Jag tycker att pendlingen med hojen för mig har börjat trilla bort. Bilarna börjar bli så billiga att köra med så jag finner liten förtjänst med att köra hoj.

Har en Polo som drar runt 0,4. Min R6:a tar runt 0,5 (vid pendling). Känns som det inte är värt besväret att krångla med kläder och sådant för att köra med min R6:a.

Har dock köpt mig en Scooter. Den tar runt 0,3 och är kvick som attan mellan bilköerna. Den gör det ev värt att pendla igen. Har dock inte pendlat med Scooter innan så jag vet inte helt vad som väntas.
 
pendlar med b-kingen ... men det blir nog inte billigare än bil , men faaaaan så mycket roligare :banana

funtar dock på att köpa mig en hundratjyvfemma och åka till jobbet på (baktanken är att sonen e nu 13 å ska ha hojkort vid 16 ... så är den lagom inkörd och utprovad :brynad) , nackdelen med det är att dom känns VÄLDIGT små (ca 1,85 å 95 pannor) ... men ska kolla runt lite på motard/offroad 125or som (troligen)inte känns lika aviga å köra (ej kört någon men provsuttit både KTM duke å hondas CB)

//edit ... var tvungen att blocket surfa lite ppå 125 ... fanns ju ett par Varadero 125 som såg stora ut (men kanske inte riktigt vad en 16 åringvill ha dock , men ser ut att vara en rätt ultimat pendlarhojj om man ska komma billigt undan) ... hittade även nått som såg fruktansvärt annorlunda ut http://www.blocket.se/stockholm/Sachs_MADASS_125_40059634.htm?ca=11&w=1 :)
 
Last edited:
Min erfarenhet av äldre Honda CBR1000f är att de är törstiga men driftsäkra.
Jag skulle vilja slå ett slag för BMW R-modellerna från slutet av 90-talet (de med boxermotor och något modernare design)
De är fina pendlarhojar som är Lättmekade, bränslesnåla, billig försäkring, har kardan och är driftsäkra. Lite speciella lösningar men väldigt trevliga att köra. Ofta får man med original sidoväskor som är rymliga och täta....
Finns tre R1100S på blocket runt Göteborg/Älvsborg för omkring 35papp.
 
Last edited:
Fredde M skriver
Är främst ute efter en driftsäker hoj som man kan serva själv och som inte tuggar i sig alltför mycket soppa och feta bakdäck plus hyfsat billig försäkring.
Två cylindrig äldre BMW. Lättservad, ventiljustering bara ta av ventilkåpan på respektive cylinder.
Kardandrift. :tummenupp
Och gärna med en Kaiser(?)kåpa som täcker styret. Skyddar händerna. Som jag hade på 60-talet. Kåpa som skyddar händerna, se exempel i fotot
Hoj tex en BMW R90
http://www.blocket.se/goteborg?q=BMW+R90&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=12&c=0&ca=15&l=0&md=th
R90S
http://www.blocket.se/sodermanland/Bmw_r90s_1976_40651051.htm?ca=15&w=3
En väns BMW R90S har rullat 46000mil. Men har har varit tvungen borra den två gånger. Senast vid 39000mil.
Men har kör på Biltema 5W-50 oljan.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Hade han kört på en fin märkesolja så hade motorn nog inte slitits så snabbt. :rolleyes:
 

Bifogat

  • FairingWithHandProtection.jpg
    FairingWithHandProtection.jpg
    98.4 KB · Visningar: 198
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top