Pendla med hoj....vilken?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om du tror att man, som du skriver, måste köra sportigt för att man kör R1 så det allt du som har bekymmer med tankeverksamheten.
Jag har ägt en R1:a jag med, så nog vet jag hur den är att köra.
:tungan

Skall du köra bekvämt med en R1:a så är det fighterkonvertering med crosstyre som gäller.
Sporthojar är inte byggda för att vara bekväma, de är byggda för att gå snabbt.

Sen att köra R1:a i stadstrafik är ganska jobbigt.
Fast allt är ju relativt, jämför man med en moped är den ju skitrolig, jämför man med en Ducati Hypermotard så är den astråkig och jobbig.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag skulle absolut välja en TDM!

Bekväm, nästan helt vibrationsfri, går över 200km/h, fin att skjutsa på och säkert en bra semesterhoj.
Har iofs. bara kört den ca 50mil.

På Transalpen sitter man också gudomligt bekvämt, men drog mycket soppa! Hade tillgång till en -00 och körde mina vanliga turer, plus lite grus och den drog ca 0,85l/milen, antagligen beroende på luftmotståndet i lite högre fart.
Har kört ca150mil.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle inte en Honda X11 kunna funka då?

Blackbirdmotorn fast med upprätt körställning.
Blackbirdarna hålller ju lätt till andra sidan 10 000 mil, X11:an borde vara samma sak.
Pulver finns ju så att det räcker och körställningen är riktigt bra.
Vill man ha lite vindskydd så klämmer man dit en liten vindruta av något slag.
OBS!! liten vindruta, inget stort åbäke från Biltema nu.

6175514309.jpg
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En fläskstor scooter måste ju vara ett bra alternativ. Designade för pendling och brukar finnas bra med tillbehör, ifall du behöver större vindruta osv. Vissa har väl värmefläktar och liknande utrustning.

Fundera över hur du kommer använda den annars? Kanske lite sporttouring vid sidan av? En VFR750 skulle jag kika på då. Enklare grusvägssprut? Kanske en africa twin eller super tenere. Söndagskörning med frugan/kidsen bakpå? LIte vad som; åt det hållet du varit inne på; TDM, TRX, osv.

Kan du tänka dig något mindre skulle jag tro att ER6 skulle kunna funka. Lär om inte annat vara smidig i trafiken.



Honda lanserade nyligen en mc som var strikt designad för pendling. Typ en halvbilmotor och enkelt uppbyggd. Men som sagt, den var nyligen lanserad så några 35tkr lär du inte en sådan för.
Här är den; http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____19203.aspx
Sjukt snål liten sak...
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Köp en kul hoj annars är det menlöst att pendla på hoj!:yoparty

Kör du mycket motorväg så köp en kåphoj, literklubba eller mer.
Kör du mest inne i stan så köp en 600 med upprätt körställning och bra manöverförmåga och bromsar.

Skaffa ett goretexställ och ett svalare kit så du klarar dig hela säsongen.
Köp färgglad hoj så slipper du förnedra dig själv med neonvästar och skit.
Skaffa en bra rygga alt tailpack. Tanken ska du ligga på ;)

Akta dig för bilar och ha kul!:hihi
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Pendla mer än 6 mil totalt varje dag = kardan tycker jag.

Därför XJ900 Diversion eller en BMW K75S

Diversion för att den är bra, BMWn för att jag alltid gillat den.

TDM900 skulle jag aldrig välja, kass aerodynamik, kedja, skitjobbig insprutning/transmissionsglapp vid kökörning.
Har kört en hel del TDM900 o tycker den är väldigt överreklamerad. Men inte dålig rakt av.

Själv har jag 4km grus eller 7km asfalt till jobbet :)
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Hade en R1 -03 före 1200 Adventuren så lite koll har jag på den. Visst skulle det fungera att pendla med en sån men det var det här med max 35 papp. Vill inte ha första modellen heller -sitter inte bra på den.

R1100S är trevlig och boxer/kardan är ett plus. Billigaste jag hittade var begärt runt 45.

Vad hojen ska användas till är lätt. Blir nog bara 45:an och ibland småvägarna på andra sidan älven ToR Götet. Kommer inte ha tid med annat de närmsta åren. Billigare är pendla med bil är det nog inte men ska det bli nåt hojåka alls i närtid så blir det nog till/från jobbet. Skulle väl vara att man tjänar lite restid.

Har ingen större erfarenhet av långmilare och det är ju dessa som dyker upp när man söker på objekt under 30 ksek.
Bl a VFR verkar ju ofta rulla 8-10000 mil utan knot, men långt ifrån alla är väl så säkra.
Kanske ska fråga så här istället - vilka modeller ska man undvika med avseende på driftsäkerhet eller typfel?
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
1:a gen av VFR800 (98-02) har börjat trilla ner i pris men servicen är ganska dyr och den saknar kardan, dock driftsäker hoj. Annars kan du kanske kolla på Honda nt 700 eller NTV 659 Révere? Tråkiga hojar men säkert ünderbara för billiga pendlarmil.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Jag fortsätter tjata om VFR. Gamla VFR'er underskattade. En 20+år gammal VFR är tokbillig att försäkra med klassikerförsäkring hos Bilsport & MC eller Svedea. Kontruktionen och designen var före sin tid när den kom så de står sig bra fortfarande. De enda nackdelen jag kan se med dem är de allra tidigaste modellerna som har 16" framhjul och 18" bakhjul vilket gör urvalet av däck lite begränsat men från årsmodell -88 så har de 17" hjul.

Och angående VFR'ens driftsäkerhet så kan den här länken vara av intresse
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=152
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade lätt köpt en BMW F650cs (scarver) för pendling. ABS-bromsar, värmehandtag, drar från 0,25 L/mil, nästan underhållsfri remdrift, bekväm körställning, skottsäker motor, tokbillig försäkring och sjukt smidig i köer.
Enda nackdelen är att den bara har 50 hästar i en iofs väldigt trevlig motor. Utseendet är bara positivt, det är det som gör den så billig i inköp.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Pendla mer än 6 mil totalt varje dag = kardan tycker jag.

Därför XJ900 Diversion eller en BMW K75S

Diversion för att den är bra, BMWn för att jag alltid gillat den.

TDM900 skulle jag aldrig välja, kass aerodynamik, kedja, skitjobbig insprutning/transmissionsglapp vid kökörning.
Har kört en hel del TDM900 o tycker den är väldigt överreklamerad. Men inte dålig rakt av.

Själv har jag 4km grus eller 7km asfalt till jobbet :)

Visst har TDM:en en del nackdelar.
Aerodynamiken har jag upplevt. Det blir stor skillnad om man byter ut rutan. Original så får man mycket turbulens runt hjälmen.
Visst. Kedja kan vara lite opraktiskt vid pendling men det har den gemensamt med dom flesta hojar och det är inte så mycket besvär att någon gång då och då hänga upp den på depåstödet och spraya på lite kedjesmörjning. Eller montera en scottoiler.
Transmissionsglappet kan vara lite jobbigt vid kökörning men det lär man sig faktiskt hantera. Och ser man till att hålla kedjan rätt spänd så är det inte så farligt.
Däremot har den en väldigt trevlig karaktär när man kör. Det går utmärkt att sitta och bara slöglida i lätt momsad hastighetsbegränsning samtidigt som den faktiskt klarar av att pressas ganska hårt efter kurviga vägar. Bromsarna är ganska hyfsade dom med.
Gillar man twinkaraktären så är det en väldigt trevlig hoj. Jag har själv svårt att byta bort den för jag vet inte riktigt vad jag helre skulle vilja ha.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag blev aldrig kompis med insprutningen på farsans TDM900, kan tänka mig att förgasarmodellerna (850) är trevligare.
Förvisso väldigt subjektivt men jag upplevde den som klen i motorn också.
Jämfört med min Tiger 955i så kändes den mest vinglig ryckig o trist men inte rakt av dålig.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Bandit 1200. Pendlar/busar/skjutsar osv med min. Du får en fin för under 30k. Billig att försäkra, drar 0,7 ca. Min lämnar 130rwhp/106Nm efter lite småfix.
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Ok, skall den enbart vara till att pendla med eller är tanken att kunna ha kul på helgen också?
Om bara pendla till och från jobbet = Scooter. Drar mindre än någon hoj. Remdrift och automat gör att du bara kan tuta och köra och det mesta du behöver göra är att tanka.
Finns ett flertal 250 cc som är smidiga i köer och drar ca ca 0.3, och det är väl ingen hoj som ens kommer i närheten av det.
Men som sagt, är du ute efter mer än att pendla men skall vara billig, så skall du titta vad försäkringen kostar.
Vissa hojar kostar en "halv förmögenhet" att ha försäkrade.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Ok, skall den enbart vara till att pendla med eller är tanken att kunna ha kul på helgen också?
Om bara pendla till och från jobbet = Scooter. Drar mindre än någon hoj. Remdrift och automat gör att du bara kan tuta och köra och det mesta du behöver göra är att tanka.
Finns ett flertal 250 cc som är smidiga i köer och drar ca ca 0.3, och det är väl ingen hoj som ens kommer i närheten av det.
Men som sagt, är du ute efter mer än att pendla men skall vara billig, så skall du titta vad försäkringen kostar.
Vissa hojar kostar en "halv förmögenhet" att ha försäkrade.

Min lilla hoj drar 0.3L/mil i 90km/h och 0.45L/min i 120km/h, så den är relatict ekonomisk.
 

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Pendlar med ZX10an varje dag under sommaren 6 mil om dagen sen åker jag till Norrland 60mil enkel ett par gg varje sommar.. Funkar kanon.. Har ju iof stålarsle efter många år som mc-bud.
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Min lilla hoj drar 0.3L/mil i 90km/h och 0.45L/min i 120km/h, så den är relatict ekonomisk.

Jo, men en 250 scooter drar ca 0,3 blandad/stadskörning vilket få om någon hoj gör.
Så rent ekonomiskt och enklast så är scooter mycket bättre än en riktig hoj, och så får man ju inte glömma att en scooter är skitbillig att försäkra.

Men sen kommer det till att en scooter kanske inte är så roligt att köra, och där av frågan om det enbart är till för att pendla. :)
 
Nyheter
Ole Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top