Pedrosa om nya RC212V

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Following the Grand Prix of Japan at Motegi in September, Dani Pedrosa rode 30 laps on the RC212V prototype as the machine was revealed for the first time in public. Though the test was primarily for initial evaluation purposes, Pedrosa managed a highly respectable lap time of 1m 48.210s. Here he gives his thoughts on the bike he and newly-crowned World Champion Nicky Hayden will ride next year.

What are your first impressions of the RC212V prototype?

It's a little bit difficult to make a good analysis of the bike because I've only had the possibility to ride a few laps. But my first impression is that the bike feels right which is very important when you check the first prototype. We didn't work on the settings - only making some changes to the gearing - but it was clear that the package feels quite similar to the RC211V.

Can you assess the handling characteristics?

Definitely the bike is smaller, so for me it's better because I can control the bike more easily. I could touch my knees with my elbows while sitting on the bike and that's something I cannot do now with the RC211V. This is helpful when you ride a race bike.

What can you say about the power delivery?

The engine character feels a little different to the RC211V, but as I said it was just my first test and development is still going on so this feeling will continue to change. And also I didn't push so much.

Is it easier to ride than the 990cc?

Yes, it seems easier to ride because some things about the bike feel smaller and the rear seat is much shorter which makes the whole bike look more compact. The bike has some characteristics which are a little more like a 250cc but it's still a MotoGP bike. I don't know if it will be faster in the corners because there are many hairpins in Motegi and the corner speed is very low.

Which characteristics do you find better than the 990cc?

For me, the dimensions. I'm not tall and this machine suits my size a little better than the 990cc. Even though the height and the weight are the same as the RC211V, the bike is smaller, more compact and this is good.

www.motorcycledaily.com
 
sandstream skrev:
Detta är lite mer lättläst och för egen del kan jag kommentera det med att Pedrosa nästa år får en hoj som passar honom bättre: nättare och lättare. Man inser att han kommer vara mer konkurrenskraftig nästa år. Vi racingesteter ser redan ljuset i slutet på tunneln. Kan han förbli oskadad innebär det att han är en given kandidat till titeln. Imponerande hur som helst med en 800 cc fyrtaktsprototyp som är så nätt att Pedrosa sitter med armbågarna mot knäna. Borde innebära att den är minde än en 600 cc gathoj.
 
Last edited:
Butter blir nog en seriös kandidat till titeln men innan vi har fått ta del av tiderna från vinterns tester är det svårt att sia om vilka som kommer att ha den största chansen på titeln.
Det finns ju en risk att någon tillverkare kommer att vara överlägsen i början och det vore sanslöst tråkigt (om det nu mot förmodan inte skulle vara Suzuki :D ) och kanske slå sönder spänningen halvvägs in på säsongen.

Hoppas verkligen inte att de skapar ett reglement som i förlängningen gynnar de mindre förarna utan att även tungviktare på 60-70 Kg kan vara med och köra i fortsättningen.
 
Last edited:
sandstream skrev:
2582292...nnan vi har fått ta del av tiderna från vinterns tester är det svårt att sia om vilka som kommer att ha den största chansen på titeln.
Vinterns testtider skildrar sällan vem som kommer vara giftig under säsongen. Checa presterade grymt imponerande tider under försäsongstesterna på Ducati 2005. Likadant var det med Gibernau 2006. Även Suzuki kan verka övertygande när de presenterar varvtider under vintern. Men sedan brukar det se ut som vanligt.
 
Nyteknik skrev:
2583161 Vinterns testtider skildrar sällan vem som kommer vara giftig under säsongen. Checa presterade grymt imponerande tider under försäsongstesterna på Ducati 2005. Likadant var det med Gibernau 2006. Även Suzuki kan verka övertygande när de presenterar varvtider under vintern. Men sedan brukar det se ut som vanligt.
Helt rätt men man borde ändå kunna se lite tendenser för respektive tillverkare.
 
Nyteknik skrev:
2583161 Vinterns testtider skildrar sällan vem som kommer vara giftig under säsongen. Checa presterade grymt imponerande tider under försäsongstesterna på Ducati 2005. Likadant var det med Gibernau 2006. Även Suzuki kan verka övertygande när de presenterar varvtider under vintern. Men sedan brukar det se ut som vanligt.
Angående Sete så kvalade han väl ganska bra i början av säsongen, flera gånger i första startled vill jag minnas. Hans problem verkade inte vara att kunna sätta något enstaka snabbt varv.

Vad är en racingestet :va
 
Nyteknik skrev:
2582126Imponerande hur som helst med en 800 cc fyrtaktsprototyp som är så nätt att Pedrosa sitter med armbågarna mot knäna. Borde innebära att den är minde än en 600 cc gathoj.

Är dom inte redan mindre än en 600:a?
 
Nyteknik skrev:
2583586
Ett släkte av finsmakare.
Det var förhoppningsvis inte du som sa något om att Hayden var självgod.

CBR600 vs RC212V
längd 2010 2050 mm
bredd 685 645 mm
höjd 1105 1125 mm
axelavstånd 1375 1440 mm
markfrigång 135 125 mm
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
2583586 Vet inte. Har aldrig stått bredvid en MotoGP-prototyp, än mindre sett en bredvid en 600.
Ducati hade första Desmosedicin uppe på hojmässan i Älvsjö för några år sedan, tyvärr var den i glasmonter men jag slogs dels av att den inte alls var särskilt liten eller kompakt utan snarare svulstigare än 999 och dessutom att byggkvaliteten var crap. Några år tidigare satt jag på (ingen glasbur här!) Biaggis Yamaha 500:a och den var tiny den, kan inte jämföra rakt av med RS250:n då det är några år mellan men det var helt klart svårt att få plats och mina knän gick inte in i urgröpningarna i tanken t ex. Finishen var även här dock crap. :D
 
FireSalle skrev:
2583636 Siffrorna är Hondas egna, gäller 07:ans CBR 600.
Hittade inte sitthöjd för båda.

Racehojar är så föraranpassade de kan bli, så sitthöjden lär skilja mellan i stort sett alla hondor nästa år.
 
En liten fråga från en okunnig:
Varför har motoGP hojarna så lång hjulbas?
1440 känns ju som chopperhjulbas.
Borde ju bli svårt att svänga med ett sånt stort axelavstånd.

/peppe
 
Neutral skrev:
2583612 Ducati hade första Desmosedicin uppe på hojmässan i Älvsjö för några år sedan, tyvärr var den i glasmonter men jag slogs dels av att den inte alls var särskilt liten eller kompakt utan snarare svulstigare än 999 och dessutom att byggkvaliteten var crap. Några år tidigare satt jag på (ingen glasbur här!) Biaggis Yamaha 500:a och den var tiny den, kan inte jämföra rakt av med RS250:n då det är några år mellan men det var helt klart svårt att få plats och mina knän gick inte in i urgröpningarna i tanken t ex. Finishen var även här dock crap. :D
Rätt kul om finishen bara är halvbra. Det ökar intrycket av handbygge. Å andra sidan kan man tänka sig att en GP-hoj som hamnar på en mässa har sett sina bästa dagar och varit med om en del. Kolla in finishen på det röda här intill. Speciellt för att vara Honda ser det riktigt hemmagjort ut.
 

Bifogat

  • 1-2.JPG
    1-2.JPG
    123.4 KB · Visningar: 249
WindDrifter skrev:
2583645 En liten fråga från en okunnig:
Varför har motoGP hojarna så lång hjulbas?
1440 känns ju som chopperhjulbas.
Borde ju bli svårt att svänga med ett sånt stort axelavstånd.

/peppe

För att göra hojarna mindre benägna att gå på bakhjulet. Sen har de trots sin längd betydligt brutalare gaffelvinklar än gathojar, som gör att de svänger rätt fort iaf.
 
Det syns också tycker jag, svingen på nya Hondan ser verkligen lång ut, bakhjulet hänger långt bak. Om de ville minska slitaget på framhjulet så skulle de nog kunna korta den rejält. :)
 
oFFkeFF skrev:
2583665 För att göra hojarna mindre benägna att gå på bakhjulet. Sen har de trots sin längd betydligt brutalare gaffelvinklar än gathojar, som gör att de svänger rätt fort iaf.

Jag antar också att det är för att få hojarna hyfsat stabila, de ska ju trots allt klara kurvor i över 200 med fullt nedlägg och inbromsningar från 300+ utan att bli alltför instabila.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top