Pedrosa om nya RC212V

valmers skrev:
2586957 Är det vikt körklar men utan bränsle? Eller vad är kriteriet?

Utan tank ska det vägas. Var väl nåt problem i början med rc211v'n eftersom den inte gick att lyfta ur först utan att typ montera ner hela hojen.
 
gthyni skrev:
2586965 vad var minimivikterna för twinar och trepipar 2007?

138kg. Man hade 10kg mellan varje viktklass innan där 4 och 5cyl var i samma. Nya viktklasserna skiljer det 7,5kg för varje extra cylinder från 2st upp till 6st.
 
oFFkeFF skrev:
2587002 Utan tank ska det vägas. Var väl nåt problem i början med rc211v'n eftersom den inte gick att lyfta ur först utan att typ montera ner hela hojen.
Då borde RC212V väga cirka 170 kg fulltankad och körklar. Vad väger en GSX-R750 med samma vägningskriterie tro?
 
oFFkeFF skrev:
2587002 Utan tank ska det vägas. Var väl nåt problem i början med rc211v'n eftersom den inte gick att lyfta ur först utan att typ montera ner hela hojen.


Det var några år sen man hade så. :) Nu ska dom vägas så som dom körts. Med alla vätskor, kameror och tank på och allt annat man har när man kör. 148kg när den vägs av kontrollanten efter kval/race eller ev innan hela helgen om dom kör koll på hojarna.
 
valmers skrev:
2587007 Då borde RC212V väga cirka 170 kg fulltankad och körklar. Vad väger en GSX-R750 med samma vägningskriterie tro?

Snarare runt 165kg, tanken väger förmodligen inte mer än ~1.5kg, soppan runt 15kg. Ingen mjölk man släpar runt på i tanken ;)

En standard gsxr? tanken väger som ett as där, så den skulle tjäna mer på att vägas utan tank, men gissningsvis är en ärlig fulltankad vikt runt 200kg.

Axxexs skrev:
2587015 Det var några år sen man hade så. :) Nu ska dom vägas så som dom körts. Med alla vätskor, kameror och tank på och allt annat man har när man kör. 148kg när den vägs av kontrollanten efter kval/race eller ev innan hela helgen om dom kör koll på hojarna.

Det var väl iaf så 2002? För det var väl då man inte ville släppa den genom besiktningen på första racet?
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
2587017 Snarare runt 165kg, tanken väger förmodligen inte mer än ~1.5kg, soppan runt 15kg. Ingen mjölk man släpar runt på i tanken ;)

En standard gsxr? tanken väger som ett as där, så den skulle tjäna mer på att vägas utan tank, men gissningsvis är en ärlig fulltankad vikt runt 200kg.
21 liter bränsle väger 15 kg? Nja.

En gammal CBR929RR väger ju precis under 200 kg fulltankad, så en -07 GSX-R750 borde väga låt säga 195 kg?
 
Axxexs skrev:
2587006 138kg. Man hade 10kg mellan varje viktklass innan där 4 och 5cyl var i samma. Nya viktklasserna skiljer det 7,5kg för varje extra cylinder från 2st upp till 6st.
I så fall borde väl två- och trecylindriga väga 133 kg resp. 140,5 kg.
 
valmers skrev:
2587023 21 liter bränsle väger 15 kg? Nja.
..

ca 15,75kg då? ;)

oFFkeFF skrev:
..
Det var väl iaf så 2002? För det var väl då man inte ville släppa den genom besiktningen på första racet?

Kommer inte ihåg när man ändrade det i MotoGP. I EM vägde man utan tank till 2004 har jag för mig.
 
Last edited:
Neutral skrev:
2587037 Pumpsoppa har en densitet på ungefär 0,7 men racesoppa lite mer p g a högre energiinnehåll, uppemot nästan 0,8.

0,720 - 0,780kg/L ska bränslet väga som man tävlar med. (vid nån viss temperatur 15C?)

Tyngsta soppan, eller vad man kan kalla det när man gör densitetsmätning, som jag sett var AG. Men den låg lite under max-gränsen 0,780.
 
Last edited:
valmers skrev:
2587023 21 liter bränsle väger 15 kg? Nja.

En gammal CBR929RR väger ju precis under 200 kg fulltankad, så en -07 GSX-R750 borde väga låt säga 195 kg?

På en riktig våg? Gathojar har ju alltid varit en stor lögn att få riktiga viktsiffror på. Tror iofs Bike brukar väga dem fulltankade numer?
 
Hadde en Gsx-r 600 SS -03 som vägde 162 kg utan soppa men i övrig race klar. blyad sving axel för att klara mini vikt i SS. Ej jag som körde den -03 jag köpte den -04.
 
oFFkeFF skrev:
2587087 På en riktig våg? Gathojar har ju alltid varit en stor lögn att få riktiga viktsiffror på. Tror iofs Bike brukar väga dem fulltankade numer?
Stämmer.
05 vägde de lättaste literhojarna precis under 200 Kg fulltankade. ZX10-R var lättast med ca 198 har jag för mig och GSX-R låg på 199 nånting.
En GSX-R750 -06 väger 3 kg mindre enligt fabriken så fulltankad bör vikten bli drygt 195 Kg.
Axxexs skrev:
Man har alltså ännu inte kommit ner i minimivikten. Vad den väger skriver dom inte.
Det var från de inlägget jag tog de 148 Kg, mindes dock inte att det stod "over".
Neutral skrev:
2586992 Dra fast motorn med lite spännband så är det bara att köra.
Precis! Du får ringa till Kawasaki och erbjuda dina tjänster :D
 
sandstream skrev:
2587190
Det var från de inlägget jag tog de 148 Kg, mindes dock inte att det stod "over".
"Over" kan betyda 148,1kg, skulle inte tro att de ligger särskilt högt över minivikten.
 
Neutral skrev:
2583612 Ducati hade första Desmosedicin uppe på hojmässan i Älvsjö för några år sedan, tyvärr var den i glasmonter men jag slogs dels av att den inte alls var särskilt liten eller kompakt utan snarare svulstigare än 999 och dessutom att byggkvaliteten var crap.

Jag har stått bredvid (och tagit på :) ) en av hojarna som Capirossi körde säsongen -05. Det exemplaret stod i Ducatis museum och hade bara vart med i ett race, minns inte vilket. I alla fall så var hojen inte direkt liten. Den kändes större än en nyare 600 sporthoj på alla håll tyckte jag, men möjligen gör de bulliga kåporna att hojen ser bredare och större ut än vad den egentligen är.

Ett besök i fabriken i Bologna rekomenderas. En gratis guidad tur i fabrik och museum, med en massa nya och gamla race-hojar. :tummenupp
 

Bifogat

  • bld.jpg
    bld.jpg
    11.8 KB · Visningar: 118
Last edited:
PacMan skrev:
Ett besök i fabriken i Bologna rekomenderas. En gratis guidad tur i fabrik och museum, med en massa nya och gamla race-hojar. :tummenupp
Varning bör dock utfärdas till naiva Ducati-ägare som tror att deras hojar görs för hand, bit för bit, av skickliga hantverkare :D
 
Nyteknik skrev:
2582126 Detta är lite mer lättläst och för egen del kan jag kommentera det med att Pedrosa nästa år får en hoj som passar honom bättre: nättare och lättare. Man inser att han kommer vara mer konkurrenskraftig nästa år. Vi racingesteter ser redan ljuset i slutet på tunneln. Kan han förbli oskadad innebär det att han är en given kandidat till titeln.
Som självutnämnd racingestet som du gärna vill kalla dig, så borde du oxå veta att oskadade motogp toppförare under en hel serie inte existerar. Allt från de små o stora benbrotten till allvarligare invärtesskador o allvarligare hjärnskakningar...
 
#space skrev:
2587476 Som självutnämnd racingestet som du gärna vill kalla dig, så borde du oxå veta att oskadade motogp toppförare under en hel serie inte existerar. Allt från de små o stora benbrotten till allvarligare invärtesskador o allvarligare hjärnskakningar...
Kul att du erkänner att Hayden inte är en toppförare.
 
Neutral skrev:
2587490 Kul att du erkänner att Hayden inte är en toppförare.
Nicky skadade axel/skuldra efter Danis överaskande manöver på Estoril..Men konstaterade veckan efter att det var ok o att det inte påverkar honom till Valencia osv osv..
 
#space skrev:
2587476...oskadade motogp toppförare under en hel serie inte existerar.
Hayden är ett bland flera exempel på förare som inte skadats så att det påverkar deras förmåga att köra. Just Hayden har ju aldrig skadat sig så att det har hämmat hans förmåga att köra. Barros och Roberts är två andra exempel på förare som vurpar väldigt sällan. Öht har bytet till fyrtakt gjort att färre förare är skadade under säsongen. Vad efter att ha sett Pedrosa 2006 är det som talar för att han inte skulle kunna vara skadefri 2007?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top