Pedrosa om nya RC212V

Nyteknik skrev:
2583647 Rätt kul om finishen bara är halvbra. Det ökar intrycket av handbygge. Å andra sidan kan man tänka sig att en GP-hoj som hamnar på en mässa har sett sina bästa dagar och varit med om en del. Kolla in finishen på det röda här intill. Speciellt för att vara Honda ser det riktigt hemmagjort ut.

Det är dekalfolie direkt på ramen. Den taskiga finishen är svetsfogen som syns igenom.
 
Nyteknik skrev:
2584510 En lite snyggare studiobild. Tyskröv or not - I like!
Oj, tyskröven bekräftad ur ogynnsam vinkel. T o m 1:an framtill är ful. Skulle vara en rätt placerad stars-and-stripes siffra.

Kul med vit siffra på röd bakgrund i alla fall. Hayden B-förare..? :D
 
Så här tyckte Hayden efter gårdagens test av RC212V:

"The new bike feels like it's got a lot more traction - especially under acceleration," confirmed the Kentuckian. "The power delivery feels a lot smoother, and when you first open the throttle you don't need to get the bike picked up as much as you did with the 990. It feels a lot lighter but actually the weight is not much different. The bike definitely feels quite small and has a different feeling that I'll have to get used to. We're already going around the corners faster than the 990cc bike and it's going to require a different style of riding. It does have high corner-entry and corner speed and I'll have to adapt a few things with my style."
 
Låter som HRC träffat rätt vilket inte var oväntat heller. Låter också som att den kan passa Dani riktigt bra. :)
 
sandstream skrev:
2586108 Så här tyckte Hayden efter gårdagens test av RC212V:

"...feels quite small...
"...going around the corners faster...
"...high corner-entry and corner speed...
"...I'll have to adapt a few things with my style...

Man behöver inte vara taliban för att höra att en 800 är mer 500/250 än en 990 och att det finns fog att förvänta sig mycket från de som kommer därifrån nästa år. Ursäkta att jag tjatar, men synd att vi inte får se Biaggi på en 800. Han hade troligen trivts mycket bra.
 
Nyteknik skrev:
2586296 Man behöver inte vara taliban för att höra att en 800 är mer 500/250 än en 990 och att det finns fog att förvänta sig mycket från de som kommer därifrån nästa år. Ursäkta att jag tjatar, men synd att vi inte får se Biaggi på en 800. Han hade troligen trivts mycket bra.
Man tolkar allt som man vill men det är klart att en mindre hoj med mindre motor är mer lik en 250/500. Personligen tror jag att 800 är mer lik 990 än något annat.
Men det är kul att du ställer högre krav på de som kommer från 125/250, då kan vi häckla dig ännu mer nästa år ;)

Neutral skrev:
2586156 Låter som HRC träffat rätt vilket inte var oväntat heller. Låter också som att den kan passa Dani riktigt bra. :)
Japp!
Suzuki-förarna var nästan löjligt nöjda med nya 800-motorn och körde lika snabbt på den som på den med 990-motorn vilket lovar gott så här långt.
(Suzuki bultade fast 800-motorn på 990-chassit)
 
Last edited:
Tyskavröv hit å Tyskavröv dit

Kan inte någon kunnig slänga upp en bild på en -06-07ans R6 bredvid en bild på RC212V så får vi se om det är så brutal skillnad i tyskrövs proportionerna.
 
Tycker det verkar som 800'orna är lättare att svänga, men mer kontrollerbara på gasen. Så knappast mer svårkört nästa år, däremot högre kurvhastigheter :)
Nu skulle de bara få ner vikterna lite på hojarna så bromsningarna och kuvhastigheterna blir ännu värre.
 
oFFkeFF skrev:
2586387 Tycker det verkar som 800'orna är lättare att svänga, men mer kontrollerbara på gasen. Så knappast mer svårkört nästa år, däremot högre kurvhastigheter :)
Nu skulle de bara få ner vikterna lite på hojarna så bromsningarna och kuvhastigheterna blir ännu värre.
RC212V väger ju redan 148 Kg som är minimigränsen, eller försökte du vara så där tvåtaktsrolig?
 
Nyteknik skrev:
2586296 Man behöver inte vara taliban...

Ursäkta att jag tjatar...
Vad du är timid i dag då? :D

sandstream skrev:
2586310 (Suzuki bultade fast 800-motorn på 990-chassit)
Bara för detta test eller? För de ska väl utveckla en "ny" hoj kring 800-motorn? Kawa borde väl kunnat göra något liknande. :mad:
 
Last edited:
Neutral skrev:
Bara för detta test eller? För de ska väl utveckla en "ny" hoj kring 800-motorn? Kawa borde väl kunnat göra något liknande. :mad:
Ett nytt chassi ska vara på gång men det hann inte bli klart så de fick ta vad de hade :hihi
 
sandstream skrev:
2586856 RC212V väger ju redan 148 Kg som är minimigränsen, eller försökte du vara så där tvåtaktsrolig?

Inget försök till att vara rolig, tror även en fyrtaktshoj skulle bli roligare om den vägde mindre, d.v.s det skulle vara kul om de sänkte minimigränsen.
Det är inga dålig viktökningar i största klassen de senaste 20 åren.
Från 115kg fyrcylindrigt till 148kg.
 
oFFkeFF skrev:
2586930 Inget försök till att vara rolig, tror även en fyrtaktshoj skulle bli roligare om den vägde mindre, d.v.s det skulle vara kul om de sänkte minimigränsen.
Det är inga dålig viktökningar i största klassen de senaste 20 åren.
Från 115kg fyrcylindrigt till 148kg.

Jo men då var ju 500cc 2-t med där lite fusk.
Hade varit kul med lite lägre vikt, JA.

Men det är ju annars rätt bra som det är nu ska ju inte klaga för mkt.
Vad väger en fulltankad R1 -06 195kg ? :näsblod
 
sandstream skrev:
2586856 RC212V väger ju redan 148 Kg som är minimigränsen, eller försökte du vara så där tvåtaktsrolig?


Från HRC's presservice kom dom här uppgifterna.

Overall length : 2050mm
Overall width : 645mm
Overall height : 1125mm
Wheelbase : 1440mm
Road clearance : 125mm
Weight (kg) : over 148kg
Engine type: liquid-cooled four-stroke DOHC 4 valve V-4
Displacement : 800cc
Maximum power : N/A
Frame type : twin-tube
Front Wheels (inch) : 16.5
Rear Wheels (inch) : 16.5
Front Suspension : Telescopic fork
Rear Suspension : New Unit Pro-link
Fuel tank capacity : 21 litre


Man har alltså ännu inte kommit ner i minimivikten. Vad den väger skriver dom inte.

Vet att Suzuki hade 151kg på sin 990cc. Iof "bara" 3kg ifrån. :)
 
Axxexs skrev:
2586954 Från HRC's presservice kom dom här uppgifterna.

Overall length : 2050mm
Overall width : 645mm
Overall height : 1125mm
Wheelbase : 1440mm
Road clearance : 125mm
Weight (kg) : over 148kg
Engine type: liquid-cooled four-stroke DOHC 4 valve V-4
Displacement : 800cc
Maximum power : N/A
Frame type : twin-tube
Front Wheels (inch) : 16.5
Rear Wheels (inch) : 16.5
Front Suspension : Telescopic fork
Rear Suspension : New Unit Pro-link
Fuel tank capacity : 21 litre


Man har alltså ännu inte kommit ner i minimivikten. Vad den väger skriver dom inte.

Vet att Suzuki hade 151 ärliga kg på sin 990cc. Iof "bara" 3kg ifrån. :)
Är det vikt körklar men utan bränsle? Eller vad är kriteriet?
 
vad var minimivikterna för twinar och trepipar 2007?
 
sandstream skrev:
2586883 Ett nytt chassi ska vara på gång men det hann inte bli klart så de fick ta vad de hade :hihi
Dra fast motorn med lite spännband så är det bara att köra. :hojbusa

Archive%5CProduct_images%5C34%5CLarge%5C34-2988_l.jpg
 
valmers skrev:
2586957 Är det vikt körklar men utan bränsle? Eller vad är kriteriet?

Är nog den vikten dom ska ha när den vägs. Dvs efter kval/race. Så hojen kan vara lättare om det finns lite soppa kvar. Bara den väger 148kg på vågen när dom kollar den.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top