Pc5 + Autotune funkar???

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har kollat lite på Pc5. Eftersom jag kanske blir tvungen att byta runt lite på avgassystem och dB killer mm samt att jag inte bestämt mig vad som ska på hojen så skulle en pc5 med autotune passa mig.

Frågan är bara. Hur bra funkar det?

Eftersom alla motorer är individer så bänkar man ju och ställer in en egen map. Man kan ju även ladda ner mappar från olika hemsidor men dom funkar väl bra för vissa och för andra inte av ovanstående anledning. Nu finns ju autotunen att köpa. Som jag förstår det så laddar man in den map som bör ligga nära det man har på hojen. Sen justerar autotunen resten. Men är det inte så att den bara justerar efter luft/bränsle mängden (AFR). AFR är ju inget fixt värde utan varierar ju lite. Blir inte problematiken den samma? Då måste man ju ha tag på rätt AFR kurva till sin hoj. eller???

Nån som testat. Funkade det bra?

Jag föreställer mig att man landar mer rätt med autotune + map från dynojet än bara en map från dynojet.

Precis....

Autotune är bra för att nå efterfrågat AFR. Haken ligger i att man behöver veta vilket som är bästa möjliga AFR. Det hela är dock rätt akademiskt för racing på normalnivå där förinställt AFR duger utmärkt...

Precis....

Autotune är bra för att nå efterfrågat AFR. Haken ligger i att man behöver veta vilket som är bästa möjliga AFR. Det hela är dock rätt akademiskt för racing på normalnivå där förinställt AFR duger utmärkt...

Så autotune bör funka bra då? Jag tänker på att vissa dunkar ju bara i en map å det funkar.

Hur kass/bra går hojen om man antar att AFR var ett fixt värde för alla varvtal säj 13,0 och man hade ställt in 13,5 i autotunen. Hur rätt måste man ligga för att inte missa för mycket mos.

Hur kass/bra går hojen om man antar att AFR var ett fixt värde för alla varvtal säj 13,0 och man hade ställt in 13,5 i autotunen. Hur rätt måste man ligga för att inte missa för mycket mos.

Förhoppningsvis hittar du någon som byggt en bra afr-mapp för en ungefär likadan hoj som din. Då får du vettiga målvärden på alla varvtal/spjälllägen sen bör autotunern fixa resten. Vill man optimera så blir det bänkkörning som vanligt.

Tja Du, man kan väl egentligen säga att Auto-tune i en ideal värld reducerar det manuella jobbet med att läsa av AF från en logg från bredbandslambda och sedan kompensera mappen. Det sköter ju burken liksom själv.

Men som Josef säger är det bra att ha en målmapp, annars justerar Du mappen för 13.0, besöker en bänk, testar på fullgas, ökar soppan 5% (=lägre AF) - testar, minskar soppan 5% (=högre A/F). Jämför sedan kurvorna - vilken mapp gav bäst effekt? Fortsätt justeringen åt det hållet till dess Du tappar effekt igen. Då vet Du var Du vill vara.

Nu verkar det inte ligga någon större vetenskap fördold i detta om man kikar på alla gathojar som mappas - de flesta verkar styra mot AF 13.0 om Du kikar på kurvor från Dynocentren. Min erfarenhet från mina tester på min hoj är att vi talar om 2-3% av effekten som tappas/vinns vid ett AF-spann mellan ca 12.7 - 13.5. Däremot verkar moderna SH inte gärna vilja gå magrare än 14.5 under belastning - då börjar dom gå "ryckigt". Vilket på en gathoj är irriterande, därför är nog största vinsten på en gatmaskin just en jämn motorgång och en jämnare vridmomentkurva.

För Din räserhoj är ju lågvarvsegenskaperna hyfsat ointressanta, frågan är väl mer om de sista 5 pållarna utefter det varvtalsregister Du använder Dig av innebär en skillnad i placering vid målgång? Är det så har Auto-tunefunktionen den fördelen att när Du väl hittar Din målkurva kompenseras variation i lufttemp, fuktighet m.m. automatiskt. Nu finns denna kompensation redan inbyggd i ECU av teknikerna i den uppgående solens land, så några stora variationer pratar vi inte om i praktiken.

Jag har sett noteringar på utländska forum (Motty) att AutoTune ibland funkat sisådär på full trottel. PM:a VR-8, han hade den möjligheten i det ECU han använde på kompressor-Duccen och kanske kan ge sina erfarenheter av funktionen.

Ett alternativ: Kitta hojen, åk till en bänk och kör ett antal repor med AFR-loggning, analysera loggen och bestäm sedan hur mycket kraft, tid och pengar Du ska lägga ned på utrustningen?

Ska Du sedan ändå rappla på med PCIII kan väl en PC-V funka lika bra (OM den nu går att mappa "manuellt")?

Så autotune bör funka bra då? ...

Last edited:
Ett alternativ borde ju kunna vara att utgå får den fördestämda AFR i autotune sedan lägger man en annan map likadant fast tex 0,1-0,2 lägre genom hela registret. På PC5 kan man ju byta mellan 2 mappar då man kör. Ligger man å matar max på sin hemmabana borde man ju känna om den reser mer eller mindre ur favoritkurvan. Å sen testar man sifg fram. Inte helt opimalt men kanske funkar. Kul å testa iaf.

På min fråga om denna funktion behandlades på senaste motospeedkursen ( föreläsare från USA ) så var svaret NEJ

Funktionen var inte heller här nått att hänga i julgranen

Enda läge jag kan tänka mig att detta skulle fungera är 100% trottel

Och högre varvtal ( detta läge svårt att komma åt i bänk) (fartvindspåverkan?)

Autotune har länge förekommit hos såväl dom DYRA som dom billigare systemen

ALLTID samma resultat

Kallstart chokeanrikning , accpumpsanrikning Inkonsekvent gashantering

Fuckar upp lambdareadingen rejält

DÄRIMOT används Halvmanuel autotune där man precis som i Tuninglinken (dynojet) samplar värden i en kontrolerad trottelposition

Och därefter göres ändringen manuellt eller som i linken automatiskt
MÄRK VÄL att inte ALLA samplingar ger korrekt resultat utan även här fuckas värdena upp ( man får köra igen på samma lastläge)

Att låta boxen hejvilt få justera förvisso inom gränsvärden i mjukvaran
blir aldrig bra i slutänden

Naturligtvis så kan man förmodligen skriva en mjukvara som klarar alla dessa parametrar men tvivlar på att vanliga mc nissen klarar detta

Ok, läser man era svar så låter det som att det bästa är att bänka såklart. Det näst bästa är att köra utan autotune.

Jag har en USA honda och skulle vilja slänga in en IRC för att få bort begränsningen som den har vs europa modellerna. Men då bör man även ställa upp soppan på 10.000rpm+ så bå behöver man ju pc ändå.

Mmm, fullt möjligt. Mina erfarenheter är också att man nästan aldrig ligger i registret för "landsvägsåka" när det är körning på bana, därför behöver man oftast inte tjafsa med olika mappar för dessa situationer.

Bifogar för info en måltabell som i a f funkat för mig. Och det är kul att testa, när Du lekt med lite olika målvärden behöver Du inte gissa om det ger något. Då vet Du. :)

EDIT - AnderssonTurbo, då verkar Du ha ungefär samma info som jag läst. Nu är väl egentligen en taskig Autotune inget hinder om användaren själv kan logga sina A/F och justera mappen manuellt? Men går inte detta skulle jag satsa på en utrustning som även fungerar för manuell loggning.

Mina 2p

Ett alternativ borde ju kunna vara att utgå får den fördestämda AFR i autotune sedan lägger man en annan map likadant fast tex 0,1-0,2 lägre genom hela registret. På PC5 kan man ju byta mellan 2 mappar då man kör. Ligger man å matar max på sin hemmabana borde man ju känna om den reser mer eller mindre ur favoritkurvan. Å sen testar man sifg fram. Inte helt opimalt men kanske funkar. Kul å testa iaf.

Bifogat

• Target AF.jpg
    Target AF.jpg
    254.1 KB · Visningar: 262
Last edited:
Motty AFR tuner är en annan variant med samma grundidé.
Den har kanske fler inställningsmöjligheter, för vid acceleration "tillåter" den uppfetning (typ accpump) utifrån hur stor lägesförändring som sker på spjället, samt man väljer själv inom vilka motortempområden den tillåts arbeta (påfetning vid kall motor berörs härmed ej).

Det mesta kan man förvisso styra även utan "specialfunktioner" i TAFR inställningarna. Ex; Lågt/mellanhögt varvtal - stor spjällöppning = acceleration. Små spjällöppningar = konstantfart.

Fördelen, som jag ser det är att den anpassar sig över tiden, inte bara där och då den dagen i bänken. 30timmar körning ger en bra logg att läsa (inbyggd loggning) :D

Körde faktiskt en Aprillia med motty i min bänk, Jag var inte övertygat imponerad

Förvisso så följde den målvärdet från 8500rpm och uppåt men allt annat var förkastligt

Att man sen inte kan göra realtidsändringar direkt i bänken Hmmmm , nåja

Men om man nu vill lägga en hel sommar på att pilla på målvärden och gränsparametrar så joo kanske går det att få till

Annars gör man ju ett bättre jobb i bänken på ett par timmar med en PC3a ( min åsikt)

( relegion sånt här hehe) alla är inte kristna, Inte ja i allfall

Last edited:
Körde faktiskt en Aprillia med motty i min bänk, Jag var inte övertygat imponerad

Förvisso så följde den målvärdet från 8500rpm och uppåt men allt annat var förkastligt

Att man sen inte kan göra realtidsändringar direkt i bänken Hmmmm , nåja

Men om man nu vill lägga en hel sommar på att pilla på målvärden och gränsparametrar så joo kanske går det att få till

Annars gör man ju ett bättre jobb i bänken på ett par timmar med en PC3a ( min åsikt)

Jeg er nå ihvertfall VELDIG imponert av MOTTY AFR og ALT du kan gjøre med en PC III kan du også gjøre med en MOTTY ( utenom timing ). DU kan gå inn og forandre vilken celle som helst. Du kan legge inn et "map" fra en PC III og "låse" den og bare se på AFR. Sen kan du justere manuelt hvis du mener du er bedre enn MOTTY ( noe du kanskje er men ikke 99,9% av den vanlige bruker).

Last edited:

Långt inlägg, ni som känner att ni har kunskapen och orken lägg gärna in era synpunkter. Synpunkter/erfarenheter krävst för utveckling :tummenupp

Ser mig som tämligen oreligös i motorstyrningsläran, är öppen för alla/allas synpunkter, så till det här med bränslejustering;

Det jag jobbat med mest är nu inte ”tävlingstrim” utan snarare gatfunktionalitet.

På hoj har det fått bli Motty, på bilen VEMS.

Många, både förare och journalister uppmärksammar saker som okänslighet vid lastväxling, vibrationer och annat som inte är helt önskvärt på en modernare hoj med bränsleinsprutning.

”Av och på” karaktär på gasen är ett tydligt exempel där första modellen Gsxr750 med insprut är ett klassiskt exempel.

Hur gör man/du i bänken för att justera in de olika lastområdena? Fullgas från XXXX varv och till varvstopp är jag helt med på hur det funkar, men hur gör man med ”resten”? Dellast?

Deceleration? En acceleration med 10-12% spjällöppning på 3:e växeln?

Kör man nån form av ”steady-state” på bänken, där den håller hojen på en given hastighet så man har möjlighet att justera lastpunkterna? Har bänken ”drivning” för att man ska kunna justera beteenden vid lastväxling från motorbroms till lätt motorbroms till jämnfart till låg acceleration? En ”normal” körcykel helt enkelt.

Jag får utgå ifrån alla loggar som mina gatrepor genererar och får helt sonika förutsätta att lambdan inte ljuger.

Man kan tycka att hojars insprut är väl ”enkelt”, då vi många gånger saknar (MAP)/MAF/MAT är ju saker och ting klart mycket säkrare. Att som det är på de flesta hojar, varvtal kontra spjällvinkel med en enklare algoritm för temperatur gör ju att man tvingas lägga mer tid på loggar. Fyllnadsgraden över varvtalsområden med vitt skilda lastområden är ju inget man kan direkt gissa sig till antar jag.

Jag vet hur jag gör, jag loggar mig till sömns. Hur gör ni, med er bänk?

Amen

//Snokis

Sen är ju Bazzaz ett roligare alternativ tycker jag.
Där kan du själv välja vilken A/F autotunen ska ligga på.

Bazazz har bare 1 AFR for HELE registeret.

Motty har en for ALLE celler.

Dvs over 1000 afr muligheter.

tja på er

jag har beställt en pc5 och kn filter och skall bänka min k9 skall bli kul å se vad det gör..

fettsnok:prata för din egen hoj, min har MAP,TPS och MAT iaf ;) (finns det nån hoj som har MAF? BMW?)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul