Pc5 + Autotune funkar???

Jag vet hur jag gör, jag loggar mig till sömns. Hur gör ni, med er bänk?

Amen

//Snokis

Jo

Som jag SÅ MÅNGA gånger tidigare beskrivet så behöver man inte lägga så mycke vikt vid det här med olika A/F

Eftersom A/F varierar så KRAFTIGT med bränsletempen så gäller det att hamna i det lite fetare registret 12,7- 13

Naturligtvis kan man hålla på att pilla och magra ur på lätt och dellast
men vinsten är marginell

inte ens bränsleförbrukningen går upp nämvärt om den ligger lite på fetare sidan
DÄRIMOT kan man få hög förbrukning och framförallt ryckig gång vid för mager A/F

Om man nu kikar på en " omappad " motor och då menar jag en standard maskin med monterad PC3 eller 5a ( märk väl att en sådan ÄR REDAN mappad) inom ganska vida ramar

Ett aftermarketsystem utan startmappar , Där kan man snacka om omappat med helt annan tidsåtgång för att få snurr på

Nåja åter till PC3an , Om man nu skulle logga alla lastområden som finns i Pc3ans matris så skulle detta se ut som rena månlandskapet

( månen är väl gropig?:va)

Tricket är ju att släta ut detta lanskap så att A/F hamnar mellan 12,7-13

12,7 på fulllast samt kanske runt 13 på lägre laster

Får man till detta så har man en motor som "nästan" INGEN kan anmärka på , Lambdavisning krävs för att se skillnaden

När man nu kör en sån mappad maskin i varmt väder , biköer mm
så kommer A/F att gå mot magra sidan pga bränslets uppvärmning

I detta läge kommer nu maskinen att fungera klanderfritt utan ryckig gång

Mitt tillvägagångs sätt i min bänk enligt följande

Jag har inte elbroms i min bänk utan har då monterat dubbla hydraul bromsok med ventilerade bromsskivor i stället

Dessa bromsar har visats sig fungera fantastiskt bra för låglast och dellastkörning , Jag kan då meden knapptryckning reglera bromskraften så pass fort att jag kan låsa på en specifik lastcell och där igenom
justera BARA den

Lägsta trottellägena justerar jag med denna funktion

2% - 5% och i bland 10% på låga varv

Därefter loggar jag alla trottelpossitioner 10% -20-40-60 osv

Därefter gör man justeringar manuellt mot grafen i bänkprogrammet
Ibland går man in med bromsen och justerar nån specifik cell som bråkar

Sen kör man avslag och motorbromsar mot rullens motstånd

Här kommer man således åt lastceller som inte motorn själv orkar driva

Här kommer man åt mager gång som leder till avgasknallar som är mycket irriterande

Offta förekommer så kallad "fuelcut" på avslag, Då ställer sig offtast Pc3an på 0% trottel och lägsta varvtal

Då kan man även lägga på bränsle där i stället, Motorn går normalt inte på detta lastområde och påverkas således inte av detta på nått negativt sätt

Observera att man vid PC3 mapning ALDRIG stänger av motorn
utan skickar ändringarna i realtid även om man kanske inte alltid mappar i realtid

System som kräver avstängd motor där en långsam progresbar retar satan ur en är MYCKET svåra att göra samma resultat med

Fasta parametrar är dock helt ok på detta vis ( varvstopp mm)

:tummenupp

Kan motorn ta skada av att gå för magert?? 2takt kan jag förstå är känsligt men 4takt borde väl inte spela nån roll eller? Det är väl bara att man inte kommer framåt så fort som man skulle önska...

Kan motorn ta skada av att gå för magert?? 2takt kan jag förstå är känsligt men 4takt borde väl inte spela nån roll eller? Det är väl bara att man inte kommer framåt så fort som man skulle önska...

MJA....

För snål blandning på höglast under lång tid och förbränningstempen skenar och du kan blåsa en ventil eller få detonationer...

Rent generellt så är det bättre att det går för fett än för magert. Dels ger fet blandning inga motorskador men ffa så tappar man väldigt lite effekt när man ligger fett om optimalt. Magert om optimalt sjunker effekten väldigt snabbt...

Eftersom A/F varierar så KRAFTIGT med bränsletempen så gäller det att hamna i det lite fetare registret 12,7- 13

Jag har heller inte lagt någon större vikt vid olika A/F. Dellast 13-13,5 som mål, stora trottelöppningar 12,7-13.

avslag, motorbroms, tomgång 13,5-14. Fuelcut har jag numera tagit bort, för det blir alldels för mycket "on-off" på rullen...

Nu har jag förvisso haft "nöjet" att bara lira med helt "omappade" motorer.. Dvs, det handlar om ökade borrningar, andra spridare, helt andra insug och diverse annat prestationshöjande.. Grundmappen har varit fullständigt linjär i org. ECU. Den har startat, gått på tomgång samt låglast. That's it.

Jag tror vi gör samma saker, fast på olika vis. :tummenupp
Dvs; du tittar på resultatet vid körning i en viss cell, justerar i realtid. Klart.
Jag tittar på resultatet i en viss cell och tittar i modd-mappen för att se om det gjorts en kompensation. Annars hjälper jag till lite..

Last edited:
Undrar lite nyfiket. Om man byter till ett väldigt öppet system. I mitt fall har jag det ni ser på bilden. Det är i stort sett en liten stupm öppet rör från grenröret och sen en dämpare bakom. Om man jämför det med original som är ganska igentäppt samt har en reglerbar ventil dessutom.....hur mycket mer/mindre soppa brukar man få ställa i %. Dessutom räsigare luftfilter. Går det att svara väldigt generellt eller är det helt omöjligt att säja?

Bifogat

• 2bro.jpg
    2bro.jpg
    42.6 KB · Visningar: 134
BMW s1000RR med PC5 o autotune

Väcker lite liv i tråden igen;

Ska ev montera pc5, helsystem o annat luftfilter på S1000RR.
Nu har jag eventuellt en autotune oxå och undrar om jag har nyttan med den.

Jag kommer bänka hojen. Jag ska köra både bana o gata med den.
Kan jag få till en mapp i bänken och låta autotunen justera varma o kalla dagar tex?

Kan inget om mappning mm, så jag är inte så mottaglig för teknisk detalj info :)

Peter

Kom hit med den i stället och få den mappad i bänk

Du behöver inga olika mappar för olika väder

Autotune kan du glömma det funkar skit

Peter

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...