Andersson turbo
Turbotok
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag vet hur jag gör, jag loggar mig till sömns. Hur gör ni, med er bänk?
Amen
//Snokis
Jo
Som jag SÅ MÅNGA gånger tidigare beskrivet så behöver man inte lägga så mycke vikt vid det här med olika A/F
Eftersom A/F varierar så KRAFTIGT med bränsletempen så gäller det att hamna i det lite fetare registret 12,7- 13
Naturligtvis kan man hålla på att pilla och magra ur på lätt och dellast
men vinsten är marginell
inte ens bränsleförbrukningen går upp nämvärt om den ligger lite på fetare sidan
DÄRIMOT kan man få hög förbrukning och framförallt ryckig gång vid för mager A/F
Om man nu kikar på en " omappad " motor och då menar jag en standard maskin med monterad PC3 eller 5a ( märk väl att en sådan ÄR REDAN mappad) inom ganska vida ramar
Ett aftermarketsystem utan startmappar , Där kan man snacka om omappat med helt annan tidsåtgång för att få snurr på
Nåja åter till PC3an , Om man nu skulle logga alla lastområden som finns i Pc3ans matris så skulle detta se ut som rena månlandskapet
( månen är väl gropig?

Tricket är ju att släta ut detta lanskap så att A/F hamnar mellan 12,7-13
12,7 på fulllast samt kanske runt 13 på lägre laster
Får man till detta så har man en motor som "nästan" INGEN kan anmärka på , Lambdavisning krävs för att se skillnaden
När man nu kör en sån mappad maskin i varmt väder , biköer mm
så kommer A/F att gå mot magra sidan pga bränslets uppvärmning
I detta läge kommer nu maskinen att fungera klanderfritt utan ryckig gång
Mitt tillvägagångs sätt i min bänk enligt följande
Jag har inte elbroms i min bänk utan har då monterat dubbla hydraul bromsok med ventilerade bromsskivor i stället
Dessa bromsar har visats sig fungera fantastiskt bra för låglast och dellastkörning , Jag kan då meden knapptryckning reglera bromskraften så pass fort att jag kan låsa på en specifik lastcell och där igenom
justera BARA den
Lägsta trottellägena justerar jag med denna funktion
2% - 5% och i bland 10% på låga varv
Därefter loggar jag alla trottelpossitioner 10% -20-40-60 osv
Därefter gör man justeringar manuellt mot grafen i bänkprogrammet
Ibland går man in med bromsen och justerar nån specifik cell som bråkar
Sen kör man avslag och motorbromsar mot rullens motstånd
Här kommer man således åt lastceller som inte motorn själv orkar driva
Här kommer man åt mager gång som leder till avgasknallar som är mycket irriterande
Offta förekommer så kallad "fuelcut" på avslag, Då ställer sig offtast Pc3an på 0% trottel och lägsta varvtal
Då kan man även lägga på bränsle där i stället, Motorn går normalt inte på detta lastområde och påverkas således inte av detta på nått negativt sätt
Observera att man vid PC3 mapning ALDRIG stänger av motorn
utan skickar ändringarna i realtid även om man kanske inte alltid mappar i realtid
System som kräver avstängd motor där en långsam progresbar retar satan ur en är MYCKET svåra att göra samma resultat med
Fasta parametrar är dock helt ok på detta vis ( varvstopp mm)