SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag bor på Åland, så det blir sällan mer än 40km åt gången.
Det blir så sabla blött sedan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
På Isle of Man som också är en ö så kör dom en jäkla massa varv utan att hamna i vattnet.Jag bor på Åland, så det blir sällan mer än 40km åt gången.

Jo, men vi har inte välsignats med en sån cool ringväg, så även om det finns en hel del fina hojvägar, så slutar de flesta snart i havet, och så får man vända om.På Isle of Man som också är en ö så kör dom en jäkla massa varv utan att hamna i vattnet.![]()
OT varning. Måste fråga dig som är Ålänning, finns det nåt sätt att ta sig till Nagu från Stockholm (med hoj) utan att det tar lika lång tid som till södra Frankrike?Jag bor på Åland, så det blir sällan mer än 40km åt gången.
Nja, du kan åka Skärgårdsvägen på landskapets färjor, men tid tar det.OT varning. Måste fråga dig som är Ålänning, finns det nåt sätt att ta sig till Nagu från Stockholm (med hoj) utan att det tar lika lång tid som till södra Frankrike?
Åland är fint att köra på. Gjort turer nu i 11 år till er. Man hinner med mycket på bara en dag som här bilden visar, runt 20 mil
View attachment 530196

Den ön har fri fart på delar av vägnätet, det är det inte på Åland.På Isle of Man som också är en ö så kör dom en jäkla massa varv utan att hamna i vattnet.![]()
Det kan bli dyrt. 
Hur ofta stannar ni när ni är ute och bara kör era motorcyklar?
Jag brukar få träsmak i arslet efter ett par timmar och reser mig upp(!) nån halvminut. Om jag ser nån plats jag tycker ser trevlig ut kan jag stanna och ta en bild innan jag kör vidare. Eftersom jag inte kommer mycket över 40 mil på en tank bensin måste jag fylla på ibland. Då får jag räta lite på benen även om jag inte kliver av.
Just dom snabba korta dricka pauserna är väldigt viktigt och lätt att dom blir för sällan.Då jag har räckvidd +60 mil om jag håller mig under 90 så måste jag själv tänka. Har varit dålig på pauser genom åren men har med stigande ålder och insikter (inte minst med elbilsladdning på långresor) märkt att jag kör bättre om jag tar en paus - gäller både MC och bil.
Är därför lyhörd för kroppens signaler och uppmanar eventuellt sällskap att hojta till direkt man känner att det kanske vore bra att sträcka på benen/kissa/dricka osv.
I Slovakien blev det pga värmen nödvändigt med en drickapaus i skuggan var 1,5h ungefär, gruppen med de äldre deltagarna pausade varje timme. 33-37 graders värme tar på förmågan.
Igår när jag körde Umeå-Luleå (26 mil, inget man stannar för) så pausade jag i Skellefteå och tog en långfrukost på Gyllene Måsen, bara för att jag kände att det vore skönt med en kopp kaffe och var jag inte lite hungrig också?
Välbehövligt, märkte jag i efterhand.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
En tank kör man väl lätt utan att pausa
Men ett litet tips för er som inte är så vana att äta mil är att sträcka på ben och göra andra rörelser som ni annars brukar börja med efter ett tag.
Men gör dessa rörelser INNAN det börjar bli obekvämt.
Väntar ni tills kroppen säger att ni behöver göra dessa så har ni väntat för länge.
Det är lättare förebygga obehag än reparera symptom.
… men det är den vanan som snarare blir till en fälla många gånger. Hinner du få i högsta växeln?Ungefär 45min sen paus ca 10-15min med lite dricka och ny snus. Då håller man sig pigg och fräsch även långa dagar![]()
R1 = dödssmärta i höft och ben efter 28min.
Vespa GTS = 6h sträck på sadeln, sitter bättre än på soffan och i Mazdan.
No BIAS man....
Hur stor är tanken på vespan?R1 = dödssmärta i höft och ben efter 28min.
Vespa GTS = 6h sträck på sadeln, sitter bättre än på soffan och i Mazdan.
No BIAS man....
Tack Kratoz och Mr WolandOm vi åker flera så kör vi aldrig längre än 45-60 minuter.
Sedan av även om det bara är för någon minut.
Ofta en liten kopp snabbkaffe.
Kör jag själv blir det längre sträckor.
Körde hem från Örnsköldsvik på en stint (.
Korkat, men tidigt på morgonen och klent med trafik så då fick det gå på lite...
Tur man har 30l i tanken för det var bara ångor kvar vid hemkomst...
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!