Pauser längs vägen

På Isle of Man som också är en ö så kör dom en jäkla massa varv utan att hamna i vattnet.:fakta:)
Jo, men vi har inte välsignats med en sån cool ringväg, så även om det finns en hel del fina hojvägar, så slutar de flesta snart i havet, och så får man vända om.

Jag bor på Åland, så det blir sällan mer än 40km åt gången.

Det blir så sabla blött sedan.
OT varning. Måste fråga dig som är Ålänning, finns det nåt sätt att ta sig till Nagu från Stockholm (med hoj) utan att det tar lika lång tid som till södra Frankrike?

Jag bor på Åland, så det blir sällan mer än 40km åt gången.

Det blir så sabla blött sedan.
🇦🇽 Åland är fint att köra på. Gjort turer nu i 11 år till er. Man hinner med mycket på bara en dag som här bilden visar, runt 20 mil😀
1000027657.jpg

Om jag inte stannar för tanka, pissa så kan det bli att man stannar för att fota nåt spännande. Då tycker jag det är fint att ta en liten promenad för att få igång cirkulationen.

OT varning. Måste fråga dig som är Ålänning, finns det nåt sätt att ta sig till Nagu från Stockholm (med hoj) utan att det tar lika lång tid som till södra Frankrike?
Nja, du kan åka Skärgårdsvägen på landskapets färjor, men tid tar det.
Troligen snabbast (men tråkigast, om du inte gillar Umpa med finska tanter) att åka Viking till Åbo och sedan ned.

🇦🇽 Åland är fint att köra på. Gjort turer nu i 11 år till er. Man hinner med mycket på bara en dag som här bilden visar, runt 20 mil😀
View attachment 530196

:tummenupp
Fast de roligaste att köra är ju småvägarna i rösa cirklarna;
Screenshot_20260704-132731.png

På Isle of Man som också är en ö så kör dom en jäkla massa varv utan att hamna i vattnet.:fakta:)
Den ön har fri fart på delar av vägnätet, det är det inte på Åland. :7petaDet kan bli dyrt. :fakta
Körde hem över Kökar i år och hade tur att komma till "fasta" Åland en tisdag när det är utflykt. Några kända och nya ansikten körde till Geta för fika. https://lolos.ax/

Jag brukar stanna när det är dags att tanka om det är långtur. Ska jag söderut är det vanligtvis stopp för färjan över Bråviken, oavsett om det är till Sviestad, Hořice, Bamberg eller Wales som är målet. Det är mindre raka vägar som gäller för mig för att trivas. Jag fick träsmak på väg hem från IoM 2007 genom Danmark på motorvägen i regn men det är enda gången hittills. Kunde inte välja själv så när jag ensam sträckkörde från Hoek van Holland till Ängelholm förra året hade jag inga problem.

Idag var det 55 mil utan större stopp. Två tankningar och matuppehåll i Lindesberg.

Hur ofta stannar ni när ni är ute och bara kör era motorcyklar?
Jag brukar få träsmak i arslet efter ett par timmar och reser mig upp(!) nån halvminut. Om jag ser nån plats jag tycker ser trevlig ut kan jag stanna och ta en bild innan jag kör vidare. Eftersom jag inte kommer mycket över 40 mil på en tank bensin måste jag fylla på ibland. Då får jag räta lite på benen även om jag inte kliver av.

Då jag har räckvidd +60 mil om jag håller mig under 90 så måste jag själv tänka. Har varit dålig på pauser genom åren men har med stigande ålder och insikter (inte minst med elbilsladdning på långresor) märkt att jag kör bättre om jag tar en paus - gäller både MC och bil.

Är därför lyhörd för kroppens signaler och uppmanar eventuellt sällskap att hojta till direkt man känner att det kanske vore bra att sträcka på benen/kissa/dricka osv.

I Slovakien blev det pga värmen nödvändigt med en drickapaus i skuggan var 1,5h ungefär, gruppen med de äldre deltagarna pausade varje timme. 33-37 graders värme tar på förmågan.

Igår när jag körde Umeå-Luleå (26 mil, inget man stannar för) så pausade jag i Skellefteå och tog en långfrukost på Gyllene Måsen, bara för att jag kände att det vore skönt med en kopp kaffe och var jag inte lite hungrig också?

Välbehövligt, märkte jag i efterhand.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Då jag har räckvidd +60 mil om jag håller mig under 90 så måste jag själv tänka. Har varit dålig på pauser genom åren men har med stigande ålder och insikter (inte minst med elbilsladdning på långresor) märkt att jag kör bättre om jag tar en paus - gäller både MC och bil.

Är därför lyhörd för kroppens signaler och uppmanar eventuellt sällskap att hojta till direkt man känner att det kanske vore bra att sträcka på benen/kissa/dricka osv.

I Slovakien blev det pga värmen nödvändigt med en drickapaus i skuggan var 1,5h ungefär, gruppen med de äldre deltagarna pausade varje timme. 33-37 graders värme tar på förmågan.

Igår när jag körde Umeå-Luleå (26 mil, inget man stannar för) så pausade jag i Skellefteå och tog en långfrukost på Gyllene Måsen, bara för att jag kände att det vore skönt med en kopp kaffe och var jag inte lite hungrig också?

Välbehövligt, märkte jag i efterhand.

Just dom snabba korta dricka pauserna är väldigt viktigt och lätt att dom blir för sällan.
Jag brukar säga att när man känner sig törstig och seg då är det redan försent.

Jag kör med en camelback påse i tankväskan så brukar fiska upp munstycket och ta några munnar dricka vid korsning och trafikljus.
Sen några resorb framåt eftermiddagen

En tank kör man väl lätt utan att pausa

Men ett litet tips för er som inte är så vana att äta mil är att sträcka på ben och göra andra rörelser som ni annars brukar börja med efter ett tag.
Men gör dessa rörelser INNAN det börjar bli obekvämt.
Väntar ni tills kroppen säger att ni behöver göra dessa så har ni väntat för länge.
Det är lättare förebygga obehag än reparera symptom.

En tank kör man väl lätt utan att pausa

Men ett litet tips för er som inte är så vana att äta mil är att sträcka på ben och göra andra rörelser som ni annars brukar börja med efter ett tag.
Men gör dessa rörelser INNAN det börjar bli obekvämt.
Väntar ni tills kroppen säger att ni behöver göra dessa så har ni väntat för länge.
Det är lättare förebygga obehag än reparera symptom.

Van att äta mil är jag definitivt … men det är den vanan som snarare blir till en fälla många gånger.

Dricka vid varje paus, men pauser måste man ta medvetet har jag märkt, annars matar man bara på.

R1 = dödssmärta i höft och ben efter 28min.
Vespa GTS = 6h sträck på sadeln, sitter bättre än på soffan och i Mazdan.

No BIAS man....

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back