Pauser längs vägen

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Hur ofta stannar ni när ni är ute och bara kör era motorcyklar?
Jag brukar få träsmak i arslet efter ett par timmar och reser mig upp(!) nån halvminut. Om jag ser nån plats jag tycker ser trevlig ut kan jag stanna och ta en bild innan jag kör vidare. Eftersom jag inte kommer mycket över 40 mil på en tank bensin måste jag fylla på ibland. Då får jag räta lite på benen även om jag inte kliver av.

Mina nuvarande hojar behöver bensin efter 20-25 mil, då blir det en bensträckare, och pisspaus vid behov.
Efter lite sträcka brukar jag få stå upp en stund...

Sedan har jag inte varit ute på så många långresor senaste tiden. Det längsta var Enköping Göteborg förra året och det räknas ju knappt som långtur.

Hur ofta stannar ni när ni är ute och bara kör era motorcyklar?
Jag brukar få träsmak i arslet efter ett par timmar och reser mig upp(!) nån halvminut. Om jag ser nån plats jag tycker ser trevlig ut kan jag stanna och ta en bild innan jag kör vidare. Eftersom jag inte kommer mycket över 40 mil på en tank bensin måste jag fylla på ibland. Då får jag räta lite på benen även om jag inte kliver av.
Precis det jag menade ta upp i min tråd om .. motion för hojåkningen, eller nåt. Men min tråd kan ha skrämt bort folk då jag tar upp metoder som bollspel i pauserna och sånt. Det här är mycket intressant.

Japp, min tråd hette "Fysik för ett bättre hojliv"

Jag är fortfarande bestämd över att ha i alla fall en boll av nåt slag med på resan. Fotboll eller tennisboll, som man kastar eller sparkar mellan varandra. Det ökar pulsen och bibehåller rörligheten för kommande tid på trippen.

Jag brukar annars ta mina pauser där jag kan gå upp på klippor eller andra korkade ställen, bara för att bryta sittandet och få igång lederna lite.

Vi behöver alltså inte älta det där med "boll", menar jag, även om boll är kul. Jag vill bara inflika att CircleK har "köp tre Cola och få en fotboll eller en handduk på köpet". Välj bollen, det är en röd fin cocacola-boll. Här :

IMG_8431.JPG

Biltema har billiga pumpar med rätt munstycke.

En annan bra metod är att ha med sig t ex ett padel-racket och tennisboll, då kan man spela mot en vägg förutsatt att ytorna / marken är någorlunda platt.

En annan form av paus, något som verkligen kräver en annan typ av koncentration, är luftpistol. Men det kanske är lite för känsligt. Lämligast blir en pump-variant typ Crossman, eller nåt fjäderdrivet, och cal 4.5. Ute i naturen kan man ställa upp små stenar, eller pinnar, och skjuta på dom. Naturligtvis ifrån vägen och eventuell civilisation.

Last edited:
När vi kör i Norge kan det bli många timmar i sadeln, jag led också av träsmak av sadeln på min VFR men sedan jag skaffade cykelbyxor med vaddering klarar jag betydligt längre tid i sadeln. Sedan är det aldrig fel att stanna med jämna behov, jag behöver det för hålla skärpan och få i sig lite vätska. Brukar ha en vattenflaska med resorb, så att man inte torkar ut och blir slö.

Jag borde stanna varje timma för att pausa, dricka och sträcka på benen. Men det blir alltför ofta etapper på två timmar. På långfärd har jag flera "trick".

En Airhawk gör stor skillnad. Lite knölig att hantera, det är trots allt en pryl som sitter halvt fast/halvt löst på sadeln. Men när man väl är på plats i sadeln är allt förlåtet... ;)

Farthållare är också prima. På mina nuvarande hojar finns ingen sådan lyx utan jag får nöja med mig s k semestergas (finns bl a på Lelles). Det är inte lika bra, men duger.

Cykelbyxor? Jo, gör viss skillnad.

Stå upp och köra? Jajamensan! Helt ovärderligt när man suttit för länge på sittmusklerna och klämt nervtrådarna i gumpen och lårens baksida. Eller när knäna börjar bli stela. Att då stå upp en kilometer eller två är kalas!

...typ så!

Att stanna för att kroppen är ur led går ju mycket riktigt att lösa genom lite gymnastik på hojen och varierad sittställning, alt ta en avstickare på en kurvigare väg med mer aktiv körning.

Sen finns det ju all anledning att stanna till på fina platser, ta en kaffe och givetvis en mjukglass! Så det där brukar lösa sig.

Vissa gillar att sitta på fårskinn aka foreskin för att klara längre etapper.

Jag brukar stanna när jag blir kissnödig, ibland stanna för att köpa en glass på en mack eller liknande på längre resor, men generellt har jag dåligt med tålamod för att stanna när jag är ute ensam och kör. Är man fler kan man ju stanna och tjöta skit, men ensam blir det ofta att man bara kör tills man är framme, eller tillbaka där man började, beroende på anledningen till att man är ute. ;)

När jag körde ZX7R-98 från Kalmar till tjejen i Karlskrona, brukade jag stanna halvvägs o sträcka ut mina halvt avdomnade ben o ruska liv i armar o händer.

Du har väl inget fel på ryggen då. Finnen😊
Jag kämpar varje dag med ryggont.
Har försökt allt.
Gå lugnt är väl det som funkar bäst
Typ all träning. Simning mm blir den värre av

Om vi åker flera så kör vi aldrig längre än 45-60 minuter.
Sedan av även om det bara är för någon minut.
Ofta en liten kopp snabbkaffe.

Kör jag själv blir det längre sträckor.
Körde hem från Örnsköldsvik på en stint (.
Korkat, men tidigt på morgonen och klent med trafik så då fick det gå på lite...🙃
Tur man har 30l i tanken för det var bara ångor kvar vid hemkomst...

Om vi åker flera så kör vi aldrig längre än 45-60 minuter.
Sedan av även om det bara är för någon minut.
Ofta en liten kopp snabbkaffe.
Jag har en kompis som jag kört med några gånger och han tycker att en timme är max. Sen måste han ha en cigarett.

För mig brukar det ta trekvart innan hjärnan är inställd på att köra mc.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back