Passat tdi hackar

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
R1
Eftersom alla problem tycks kunna lösa sig via sporthoj så provar jag med.
Har en Passat 1,9tdi 1999. Den har börjat hacka lite på jämn gas och gärna låga varv. Den är inte slö eller något sånt. Va tror ni? LMM??

MVH Jonny
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du KCR-box eller nåt liknande? Jag har en 2.5 TDI som börjat hacka på tomgång och riktigt låg fart de senaste månaderna men det slutar när jag slår av KCR-boxen.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Dom nyare har ju lite problem med spridarna.
Gått långt? Sotar? Kanske en renovering utav spridarna är på G.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tätt soppafilter?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nästa fråga är ju hur mycket hackar den? Min gammel volvo hackad lite men den gick fint endå.:)
Är det en 1,9Tdi med 35-45k mil på mätaren så är en viss "hackning" ok. Så länge den inte sotar som fan och sabbar kolvringar. Volvon var på gränsen gällande sotning. En riktig diesel ska sota:yoparty

Spridar renoveringar är inte blodigt dyra, samt att du får en diesel som går som en gud efter. Gissar 12-1500kr/spridare.
 

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
R1
Den har rullat 29tusen. Den hackar för mycket. Konstiga är att det kom igår första gången. Ingen tedens alls innan. Ligger man i tex 70km med farthållaren igång så hackar det ganska ordentligt:( 1200-1500 per spridare för renovering borde bli billigare att köpa befagnade. Jonny
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Sotar inget va jag ser.

Då borde du inte ha spridarproblem.
Gör ett kompprov och se om du har något annat problem. Eftersom det kom plötsligt.
Spridare liksom smyger sig på sakta men säkert. Det går inte att läsa felkoder i den?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Oj oj, det här kan vara klassiska VAG "Pumpeduse" "PD" motorernas mycket välkända "inbyggda egenskaper" som kommer nån gång med viss ålder.
Om det rycker vid acceleration (och har en ful tomgång som du säger), det kan troligen vara:
en eller flera elektroniskt stryrda inspridare enheter ("Pumpeduse"; "injector") kassa; oftast har med den piezoelektroniska justeringsenheten att göra
-kabelsatsen till spridarda har blivit dålig i värmen och heta oljan ("loom", "harness")
-kamaxelns positionsgivare ("position sensor")
-t.om "tandempump" som matar in soppan läcker/dålig (låg mellantryck, syns som svart soppa i tanken iom blandar in motorolja)

Sök på namngiva ord, + problembeskrivning "rough idle" "rough acceleration" etc, och du kommer att hitta "hur många som helst VAG ägare" som har upplevt - och t.om åtgärdad samma.
VAG COM (RossTech SW på datorn + kabel) skulle vara för stor hjälp för att läsa felkoderna, vilka dessvärre inte tydligt kan peka om det t.ex. är en spridare eller kabelsats till alla spridare. Eller nåt annat. I min Audi visade felkoden ettans spridare, "elektroniskt fel" och det var det - inte loom som jag bytte först. Men som ska varje gång bytas då man (av)monterar spridarna enlit instruktionen, det var alltså ingen större förlust.
(om du har spridare av Siemens och inte Bosch, då är/var det t.om större skandal att VAG inte gjorde mass-återkallelse och bytte alla iom de visade orka inte särskild lång och reparationen blev mycket dyr för ägarna. I vissa länder tillämpade VAG bättre policy än i andra. Mera om samma på "nätet..)

-Lycka till med din PD engine!
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Oj oj, det här kan vara klassiska VAG "Pumpeduse" "PD" motorernas mycket välkända "inbyggda egenskaper" som kommer nån gång med viss ålder.
Om det rycker vid acceleration (och har en ful tomgång som du säger), det kan troligen vara:
en eller flera elektroniskt stryrda inspridare enheter ("Pumpeduse"; "injector") kassa; oftast har med den piezoelektroniska justeringsenheten att göra
-kabelsatsen till spridarda har blivit dålig i värmen och heta oljan ("loom", "harness")
-kamaxelns positionsgivare ("position sensor")
-t.om "tandempump" som matar in soppan läcker/dålig (låg mellantryck, syns som svart soppa i tanken iom blandar in motorolja)

Sök på namngiva ord, + problembeskrivning "rough idle" "rough acceleration" etc, och du kommer att hitta "hur många som helst VAG ägare" som har upplevt - och t.om åtgärdad samma.
VAG COM (RossTech SW på datorn + kabel) skulle vara för stor hjälp för att läsa felkoderna, vilka dessvärre inte tydligt kan peka om det t.ex. är en spridare eller kabelsats till alla spridare. Eller nåt annat. I min Audi visade felkoden ettans spridare, "elektroniskt fel" och det var det - inte loom som jag bytte först. Men som ska varje gång bytas då man (av)monterar spridarna enlit instruktionen, det var alltså ingen större förlust.
(om du har spridare av Siemens och inte Bosch, då är/var det t.om större skandal att VAG inte gjorde mass-återkallelse och bytte alla iom de visade orka inte särskild lång och reparationen blev mycket dyr för ägarna. I vissa länder tillämpade VAG bättre policy än i andra. Mera om samma på "nätet..)

-Lycka till med din PD engine!
Injektorerna du tänker på sitter på Passat 3C Skoda Audi Seat TDI 170 hk som kom 2006 o framåt tills commonrail motorerna dök upp 2008. Ang PD injektorerna på BMR motorerna omfattas av en Aktion dvs återkallelse.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Hej DarkDesmoRider, inte nödvändigtvis dessa piezoinjektorer du nämner som sitter i 170 hk motorn. Min 2.0 140 hk BLB har "robusta" Bosch solenoidinjektorer, ändå en paj vid 13000 mil. -sen har *hört talas och förstått* att t.om äldre 1.9 PDs haft problem, samt som tidigare 2.0 modeller, inte bara 170 hk/2.0. Värsta för felsökningen är att många saker uppenbarligen kan resultera samma felkoder, t.ex "misfire cyl-x".
Hur som än, har inte djupare kunskaper än så, bättre att jag avstår nu att "veta mera".
 
Last edited:

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
R1
1,9tid har inte elektrostyrda insprutare...
Oj oj, det här kan vara klassiska VAG "Pumpeduse" "PD" motorernas mycket välkända "inbyggda egenskaper" som kommer nån gång med viss ålder.
Om det rycker vid acceleration (och har en ful tomgång som du säger), det kan troligen vara:
en eller flera elektroniskt stryrda inspridare enheter ("Pumpeduse"; "injector") kassa; oftast har med den piezoelektroniska justeringsenheten att göra
-kabelsatsen till spridarda har blivit dålig i värmen och heta oljan ("loom", "harness")
-kamaxelns positionsgivare ("position sensor")
-t.om "tandempump" som matar in soppan läcker/dålig (låg mellantryck, syns som svart soppa i tanken iom blandar in motorolja)

Sök på namngiva ord, + problembeskrivning "rough idle" "rough acceleration" etc, och du kommer att hitta "hur många som helst VAG ägare" som har upplevt - och t.om åtgärdad samma.
VAG COM (RossTech SW på datorn + kabel) skulle vara för stor hjälp för att läsa felkoderna, vilka dessvärre inte tydligt kan peka om det t.ex. är en spridare eller kabelsats till alla spridare. Eller nåt annat. I min Audi visade felkoden ettans spridare, "elektroniskt fel" och det var det - inte loom som jag bytte först. Men som ska varje gång bytas då man (av)monterar spridarna enlit instruktionen, det var alltså ingen större förlust.
(om du har spridare av Siemens och inte Bosch, då är/var det t.om större skandal att VAG inte gjorde mass-återkallelse och bytte alla iom de visade orka inte särskild lång och reparationen blev mycket dyr för ägarna. I vissa länder tillämpade VAG bättre policy än i andra. Mera om samma på "nätet..)

-Lycka till med din PD engine!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mitt hackande slutade igår med att bilen stannade mitt på vägen igår och var helt död. Efter att ha stått en stund testade jag igen och då startade den efter lite gnuggande. Ev är det sommardiesel i tanken och det var -15 ute så jag åkte till macken och fyllde på med nytt bränsle. Tyckte ryckningarna försvann.

Nu är jag lite orolig att jag ska få problem igen. Har tid för kamremsbyte nästa vecka så jag ska be dom byta bränslefilter samtidigt. Vet inte om det är så mycket mer jag kan göra så det är väl bara att vänta och se där efter?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Börja med att läsa av felkoderna, så har man en chans att gissa närmare. Igensatt bränslefilter eller luftmasse/luftmängds-mätare brukar inte ge ryckningar (har haft just dessa problem på en tidigare Passat TDI), utan pump, spridare m.fl. är mer sannolika.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
"1,9tid har inte elektrostyrda insprutare..."
http://www.myarchive.us/richc/VW_TDI_with_PumpeDuse.pdf
(Men kanske inte i 1999 modell, om du har kollat och sett att en "stång"/tag för "gas" går genom alla PDs, som i gamla Cummins -eller om de på nåt sätt kan styras med mellantryck? -Alltså jag nu antar genom alla mina svar att 1.9 har PDs och inte gammaldags lösa mekaniska spridare + separat inspr. pump; iom de från tidiga 2000 & framåt har..)
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top