PANIK. CBR600rr 08a går illa efter klotning. Video finns

mojja83

Guest
http://www.youtube.com/watch?v=SuFn_PMsiuo&feature=plcp

Hej!!
Som en del av er redan vet så har jag en cbr600rr årsmodell 08.

För att göra en lång historia kort så drar jag allt lite snabbt.
Hojen gick klockrent fram tills den klotades ganska rejält den tumlade bla runt 3 var i sanfållan innan det tog stopp.

Hojen reparedes av proffs och lämnades mig åter förra veckan.
Då jag får tillbaka hojen förra veckan lyser FI lampan men hojen går skapligt jag använder hojen 1 bandag i lugn grupp under bike veckan och under denna dag går den hyffsat men spikar ibland och tvekar på gasen Fi lampan är tänd under hela dagen.
Idag ska jag lasta hojen för att köra på Smc´s körning på gelleråsen 2,3,4,5 augusti.
Jag startar cykeln och den går ungefär 1 0 sek och heldör sen.

Nu börjar felsökning 20 startförsök och inget händer.
Börjar plocka isär kåpor tank och kontrollera bränsleanslutningar och allt verkar vara ok förutom att jag hittar en lös slang som ej är ansluten och jag inte kan se vart den ska gå. Vi testar återigen starta hojen och nu hoppar den igång men går inte på alla 4.
Vi testar med lite startgas i luftfiltret och hojen går precis som den ska.
Nu börjar vi misstänka att det inte går soppa hela vägen fram och plockar isär tanken helt och tömmer den på all bensin kollar så att det inte ligger något skit i tanken och återmonterare den.
Nu hoppar hojen igång igen men går inte på alla 4 och självdör på tomgång.
Nu hinner jag inte felsöka mer idag och har körning imorgon med smc vad fan sak jag göra?

Har pratat med firman som gjorde iordning hojen efter klotningen och dom kommer åt mitt håll på onsdag men vad kan jag göra fram till dess okej om morgondagen går åt skogen på Åsen men vill inte att alla 4 dagar blir förverkade.
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
är det alltid samma cylinder/cylindrar som inte går? kollat att tändhattarna så att de sitter riktigt på?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vilka avgasrör blir varma vid toppen när du vevar igång den?
Spotta på dem eller blöt fingret och kolla. (om du inte har en IR picka förståss men gissar att du inte har det.)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Slangen ser ut att kunna passa mellan ventilkåpa och luftburk i alla fall. Kolla kolla.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jo dessa är kollade..

Kan inte tänka mig att du behöver montera av kylaren. Däremot tanken och luftburken! Hade jag varit dig så hade jag tankat hem service manualen. Sen så borde det finnas något sätt att läsa av felkoderna, iaf så har suzuki att man ska bygla en kontakt under sadeln för att få fram felkoden när fi lampan lyser. Testa att googla på cbr 600 08 fi light osv . Lycka till

http://www.cbrxx.com/honda-cbr-xx-resource-center/10115-checking-for-fi-faults.html
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan inte tänka mig att du behöver montera av kylaren. Däremot tanken och luftburken! Hade jag varit dig så hade jag tankat hem service manualen. Sen så borde det finnas något sätt att läsa av felkoderna, iaf så har suzuki att man ska bygla en kontakt under sadeln för att få fram felkoden när fi lampan lyser. Testa att googla på cbr 600 08 fi light osv . Lycka till

Honda har antal blink på lampan....
Kan ta fram felkoden om TS räknar.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Hur gör man detta? Vrid på tändningen o.s.v

Kolla länken jag skickade :) Men precis som kamikaze skriver så får du räkna hur många gånger lampan blinkar för att få fram felkoden. I service manualen så borde det stå vilken felkod det är.
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Kan detta orsaka dessa problem?

Jag vet faktiskt inte. Den drar ju dock tjuvluft utan den. Dock har jag svårt att tro att FI systemet känner av det och larmar. Det tyder mer på någon sensor eller liknande. Det sitter en sensor under luftburken. Det kan inte vara så att eftersom slangen inte sitter i att man missat sensorn också?
 
Last edited:

mojja83

Guest
Tror det inte. Den borde vara heldöd då. Men enkelt att kolla, går soppapumpen när tändningen slås på så är det inte tilt sensorn.

Soppa pumpen får när den slås på och låter hojen verkar ibland gå bra på höga varv men på låga bråkar den och självdör. Håller på att ladda upp en ny video så det syns bättre..

Jag tror jag fått det till två blink på FI lampan men kommer video strax
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Börja med att montera slangen iaf.
Känns ju lite muppigt att ha lösa prylar på hojen och undra varför den går knepigt.


Felkod
2
Engine runs normally
Faulty MAP sensor / vacuum hose
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Map sensorn är den jag nämnde innan som sitter under luftburken. Har du kollat den? Där sitter även en vakuum slang som är tunnare och flexiblare än den tidigare nämnda slangen.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top