Panikångest!!

Kakan skrev:
Själv så sa jag upp mej och pluggade i två terminer
PLUGGA I 2 TERMINER!!!!!!!Det va fan det värsta jag har hört,va det nån sorts maratontävling eller nåt????Inte konstigt att du e lite hjulbent. :rofl :rofl

de som varit riktigt illa ute vet att mediciner ÄR en bra lösning. om man för att undvika panikångest börjar inskränka sitt liv, så tycker jag att mediciner är bättre. solklart.

anja skrev:
de som varit riktigt illa ute vet att mediciner ÄR en bra lösning. om man för att undvika panikångest börjar inskränka sitt liv, så tycker jag att mediciner är en bättre lösning.
En sak jag alltid undrat över om "lyckopiller" är,botar dom problemet eller undviker man det bara för tillfället?Jag menar,det som är det verkliga problemet lär ju återkomma om man lägger av,eller är det meningen att käka dom väldigt länge? mvh//jacke

ktmjacke skrev:
En sak jag alltid undrat över om "lyckopiller" är,botar dom problemet eller undviker man det bara för tillfället?Jag menar,det som är det verkliga problemet lär ju återkomma om man lägger av,eller är det meningen att käka dom väldigt länge? mvh//jacke

meningen är att balansen mellan signalsubstanserna i hjärnan ska återställas medan man tar medicinerna, och balansen ska kvarstå när man slutar med dom.

ktmjacke skrev:
PLUGGA I 2 TERMINER!!!!!!!Det va fan det värsta jag har hört,va det nån sorts maratontävling eller nåt????Inte konstigt att du e lite hjulbent. :rofl :rofl

:tungan jag pluggade uppe i min hem by på komvux, tror jag läste mmmm 4 ämnen på dom två terminerna.....så jag varvade ner och kom in i nya rutiner...
Å inte fan är jag då hjulbentheller gubbtjyv :tungan

Anja har rätt, de fungerar så och de hjälper. Första veckorna mår man värre än innan men sen går det över och blir bättre.
Givetvis är det bättre att klara av det utan medicin, men det är en stor hjälp om man mår riktigt dåligt.

Panikångest är ingen höjdare, försök att komma fram till vad som startar ångesten och hur du kan undvika de situationerna/göra för att må bättre. Ta vänner & flickvän till hjälp.

Har själv haft depression och panikångest, satt hemma och gick inte utanför dörren på 3 månader för ett par år sen. Ingen höjdare kan jag säga, var deprimerad under ca 4 års tid med självskadelse & psykologbesök och jag vet fortfarande inte varför.

Så, se till att ta hjälp och be att få prata med någon, alltid lättare att komma över om man börjar innan det har gått för långt.

Last edited:
anja skrev:
de som varit riktigt illa ute vet att mediciner ÄR en bra lösning. om man för att undvika panikångest börjar inskränka sitt liv, så tycker jag att mediciner är bättre. solklart.
Jag är inte främmande för mediciner om jag känner att det håller på att barka riktigt åt h-lvete, men just nu så känner jag att det räcker gott med att ut och promenera och prata med kompisar o flickvän!

anja skrev:
meningen är att balansen mellan signalsubstanserna i hjärnan ska återställas medan man tar medicinerna, och balansen ska kvarstå när man slutar med dom.

visst kan medicin vara bra när man är riktigt illa där an, har själv äte ångestdämpande medicin och så när jag fik hjälp för min panikångst och ätstörningarna.....men då var jag i ett läge där det var på liv och död....
Men när man är i början av att få så är det bättre att minska stressen i sitt liv...
Det anser jag i alla fall

sportarn skrev:
Jag är inte främmande för mediciner om jag känner att det håller på att barka riktigt åt h-lvete, men just nu så känner jag att det räcker gott med att ut och promenera och prata med kompisar o flickvän!

:tummenupp det är bästa sättet, och jag säger av egen erfarenhet att de fungerar att parta med vänner och familj. Så du gör rätt.
Medicin kan man ta när inte självhjälpen hjälper så att säga.
Lycka till :)

anja skrev:

Piller kan vara en bra lösning initialt på samma sätt som Nutrilett eller andra bantningskurer kan vara bra för någon som vill "kicka igång" sin förändring mot det bättre..

Men samma dag som man äter det första pillret mot panikångest bör man göra radikala förändringar i sitt leverne..

anja skrev:
Ok,tack för svaret.Det låter dock som det är en hjälp för dom som är "lätt" drabbade utan att veta varför.Går man o grubblar så att man mår dåligt över nån speciell pryl så kanske man måste lösa det med psykolog..........eller JÄTTEGODA medeciner. :tungan

sportarn skrev:

låter kanonbra. jag håller tummarna för att det fungerar!

Kakan skrev:
visst kan medicin vara bra när man är riktigt illa där an, har själv äte ångestdämpande medicin och så när jag fik hjälp för min panikångst och ätstörningarna.....men då var jag i ett läge där det var på liv och död....
Men när man är i början av att få så är det bättre att minska stressen i sitt liv...
Det anser jag i alla fall

man ska skilja mellan ångestdämpande mediciner och antidepressiva mediciner (som används mot panikångest också).

Emmi skrev:
Anja har rätt, de fungerar så och de hjälper. Första veckorna mår man värre än innan men sen går det över och blir bättre.
Givetvis är det bättre att klara av det utan medicin, men det är en stor hjälp om man mår riktigt dåligt.

Panikångest är ingen höjdare, försök att komma fram till vad som startar ångesten och hur du kan undvika de situationerna/göra för att må bättre. Ta vänner & flickvän till hjälp.

Har själv haft depression och panikångest, satt hemma och gick inte utanför dörren på 3 månader för ett par år sen. Ingen höjdare kan jag säga, var deprimerad under ca 4 års tid med självskadelse & psykologbesök och jag vet fortfarande inte varför.

Så, se till att ta hjälp och be att få prata med någon, alltid lättare att komma över om man börjar innan det har gått för långt.

bra sagt, barbie!

:)

anja skrev:
man ska skilja mellan ångestdämpande mediciner och antidepressiva mediciner (som används mot panikångest också).

japp men jag åt två sorter en som dämpade min panikångest och en som hjälpte mej att slippa suget av att hetsäta....så viss mediciner hjälper men då SKA man ändra sitt liv och även få mer hjälp än bara piller anser jag....annars finns risk att man går med medicin och inte blir bättre.....har en polare som har äte det i 10 år nu men får inte nå annat än pillren vilket jag tycker är synd.

fax skrev:
Har haft det länge , till slut så drar man sig nästan för at göra vissa saker för att slippa få en panikattack :( skitjobbigt , en anledning till att jag inte gått på SH`s pubkvällar tex :tungan

Trodde jag var ensam om detta ?
Du är absolut inte ensam, jag är själv drabbad och har flera bekanta som också är det.

För 12 år sedan fick jag samma symtom som sportarn beskriver och vart skitskraj. Det hände på ett pendeltåg och nästa gång jag skulle åka kom det igen. Så där höll det på till och från ett par veckor och jag började undvika vissa situationer för att slippa attackerna. Jag klarade att sköta mitt jobb och hade mest obehag i pressade lägen, tex när man ska hålla i ett möte eller liknande. Så mitt liv var mindre kul under 4 år (gick sällan ut och festade utan höll mig mest hemma i trygga miljöer med folk jag kände).

Sen träffade jag min nuvarande fru och hon hjälpte mig att ta kontakt med en läkare som efter 2 minuter visste vad jag beskrev och skrev ut medicin. Nu har det gått snart 8 år och jag knaprar fortfarande min medicin och lever ett hur bra liv som helst. Visst har det hänt att jag fått attacker men de är som en fis i rymden mot riktiga attacker, lite varma svallningar (nej jag är inte i klimakteriet) och sedan går det över på ett par sekunder. Kanske händer 1-2 gånger om året så det är inget man lider av.

Nej, ta dig till en vanlig läkare och prata med dem. Se till att få medicin och även en remiss till en psykolog så du har någon att prata med.

Panikångest och många andra fobier av samma typ beror på att man har för lite seratonin i hjärnan. Det är en signalsubstans som ser till att hjärncellerna kan kommunicera med varandra. Som jag har förstått det ser medicinen till att seratoninet inte bryts ner lika fort.
Under början av 90-talet var jag över till London och rejvade lite med allt vad det innebär och nu i efterhand har jag kunnat läsa om att just ecstacy tros kunna skada seratoninproduktionen. Gissa om jag ångrar mig :3freak

Som sagt, det är inget att skämmas för och ganska vanligt. Som tråden visar känner många någon som har drabbats.

sportarn skrev:

Kröka inte allt för mycket för om du utsatt dig för för mycket stress. Alkohol en dålig lösning eftersom du berövar dig själv så mycket av den viktiga sortens sömn när du sover med alkohol av kroppen... Framförallt REM-sömnen behövs för att "sortera" dagens intryck och den sömnen går man inte in i om man druckit...

Att softa med polare och flickvän tror jag är det överlägset bästa sättet. Försök och pallra dig iväg någonstans med tjejen eller så. Kortresa till London kanske.. bara för att komma bort från krav, måsten och telefonsamtal..

sandstream skrev:
Under början av 90-talet var jag över till London och rejvade lite med allt vad det innebär och nu i efterhand har jag kunnat läsa om att just ecstacy tros kunna skada seratoninproduktionen. Gissa om jag ångrar mig :3freak
korvgubbe skrev:
.....pallra dig iväg någonstans med tjejen eller så. Kortresa till London kanske....

:7peta :rofl
Fint att du valde just London...

Last edited:
En bra medicin är att gå ut i garaget, sätta på en bra skiva och greja med hojen, då försvinner allt annat. Om ni kollar på min sida så ser ni att det finns lite och greja med :tummenupp hojen är inte helt hel.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph