Pajade jag o-ringarna?

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej
Jag ser mig själv som tidvis smart då men inför Midsommar-helgen spolade jag av MCn med högtryck innan jag ställde den för 3 dagars vila, och även om jag undviker att spola hårt på ställen jag vet är ömtåliga så fick det konsekvenser.

Efter en mindre runda på morgonen igår såg jag att kedjan var ospänd som attan, och när jag sen spänt den gör den väldigt obehagliga ljud.

Något knirrar för varje varv som kedjan går, eller mer, verkar det som. Jag säger eller mer för att när jag rullar mcn avstängd så knirrar det till precis som att kedjan rostat alt fått o-ringarna förstörda på ett par (2) länk-grupper.

Jag dränkte kedjan i kedje-olja över natten, men det hjälpte föga och idag ska den (som tur var?) in på 1200 mil-service, men vad tror ni, kan man rädda kedjan, hur då isåfall? Eller är det dags att byta nu? Har gått 1400 mil..

Ska givetvis fråga verkstan men de byter nog väldigt gärna för det tjänar de en slant på,,

MVH
 
Det är lite svårt att säga.
Visst är kedjan lite känslig för om man spolar den med högtryck men lite tål den allt.
Framför allt har jag lite svårt att tro att en tidigare frisk kedja blir förstörd på 3 dagar av att du spolat den med högtrycken och sedan låtit den stå i 3 dagar.

Dvs om dom missljud du har kommer från kedjan så var den med största sannolikhet sliten redan innan men det faktum att du spände den gör att du märker det tydligare samt att högtrycksspolningen kanske bidrar lite om du lyckats trycka in vatten i kedjan.

Visst kan du förstöra kedjan fortare genom att trycka in vatten förbi O-ringarna med högtrycken men det är snarare att du då kan lyckas få in vatten och försämra smörjningen i kedjan så den blir förstörd på några hundra mil istället för att den håller i 2000 mil. Den kommer inte att bli förstörd på 3 dagar av en sådan sak. Inte enligt min erfarenhet i alla fall.

Jag spolar typ aldrig av kedjan numera. Jag kör en kedjeborste och sprayar avfettning tills den ser hyfsad ut. Sen torkar jag av den och smörjer. Och det gör jag på sin höjd någon enstaka gång per år. Och jag har kört ca 3000 mil med den. Kanske har det blivit 5-6 rengöringar av den. Och hur gammal den var när jag köpte hojen vet jag inte. Den kedjan satt på när jag köpte den och hade okänd ålder.
 
Visst är det lite skadligt att blåsa på med högtryck och sedan ställa undan utan att köra varmt, men jag har svårt att se att "en mindre runda på morgonen" var det som tog knäcken på den.
Det är inte så att du har kvar lite gammal olja på den del som du inte kommit åt vid framdrevet och i övrigt blåst kedjan helt ren och därför låter det som att kedjan räknar varv?
 
TS skriver
Något knirrar för varje varv som kedjan går, eller mer, verkar det som
Två skadade delar på kedjan ?
Kedjan är väl inte för hårt spänd ? Du ska ha lite kedjeslack även med hojen nedtryckt

axel främre kedjedrev
axel sving
axel bakre kedjedrev
ligger i rät linje
 
Last edited:
Det är vanligt att en kedja kan tvättas så ren av att köra i regn,saltslask eller efter tvätt att den faktiskt rostar ihop lite med länkarna nästan över natten.

Det är bara att sticka ut och köra nån km så kedjan blir varm och dra på kedjespray.

Man skall aldrig tvätta en kedja , den blir tvättad och avfettad när du kör i regn
så det räcker och blir över...
 
På cross/ enduro får kedjan stå ut med högtryckstvätt efter varje pass. Jag tvivlar på att du lyckats göra någon större skada.
 
Hej, jag tror kedjan (någon eller några O-ringar) var skadad redan innan du tvättade med högtryckstvätten. Men att du märkte det först efter att du spänt kedjan. Min rekommendation är att du byter drivpaket (kedja och drev).
 
Det är vanligt att en kedja kan tvättas så ren av att köra i regn,saltslask eller efter tvätt att den faktiskt rostar ihop lite med länkarna nästan över natten.

Det är bara att sticka ut och köra nån km så kedjan blir varm och dra på kedjespray.

Man skall aldrig tvätta en kedja , den blir tvättad och avfettad när du kör i regn
så det räcker och blir över...

Jo. Det funkar ju för oss som emellanåt kör i regn. Men för dom som aldrig kör om det inte är molnfri himmel så funkar ju inte det.
Men jag håller med dig om att en kedja inte behöver så värst mycket rengöring.
 
Är O-ringarna skadade så tyder det på att någon använt olämpliga medel på kedjan. Det som fungerar är vanlig tjock motorolja (Suzukis rekommendation) och Biltemas Extreme kedjesmörja (egen erfarenhet, inga O-ringsproblem).
Själv kör jag med
https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/vaxelhusolja-ep-sae-90-2000022017
hemma i oljekanna (alternativt begagnad motorolja) och Biltema Extreme 36 5100 på resa

Suzuki Servicemanual till GSX1300R 2008
Lubricate the drive chain with a heavy weight motor oil. Wipe off any excess oil or chain lubricant. Do not use any oil sold commercially as "drive chain oil". Such oil can damage the O-rings.
 
Last edited:
Tack för alla svar, MCn är på service nu, 1200-milare, så snart får vi väl facit då.
Oavsett förstår jag inte hur kedjan är OK spänd på ett visst avstånd (det finns ju avståndsmarkeringar på bak-axeln) men så plötsligt nu så hänger den som attan på samma avstånd (fram- till bak-drev).
(Jag kollar ju kedjan varje månad varje fall, så den inte slackat av.)

Hur går det till utan att kedjan har gått sönder?

Såg inget fel okulärt/visuellt någonstans, och skulle själv chansa på att oljudet jag hör är att ett par länkgrupper har rostat samman, och att kedjan kanske behöver bytas.
Konstigt bara den indränkning av kedje-olja jag gjorde inte hjälpte.
Förhoppningsvis kan verkstan göra en bra bedömning och lägga den i ett bra bad över natten el dyl, så den rosten kan få försvinna och jag slupper byta hårdvaran..
 
Visst är det lite skadligt att blåsa på med högtryck och sedan ställa undan utan att köra varmt, men jag har svårt att se att "en mindre runda på morgonen" var det som tog knäcken på den.
Det är inte så att du har kvar lite gammal olja på den del som du inte kommit åt vid framdrevet och i övrigt blåst kedjan helt ren och därför låter det som att kedjan räknar varv?

Nä men jag lät bli att spola direkt på kedjan så gott jag kunde, rengöringen jag pratar om var generellt över hela cykeln med bara vatten, undvek således axlar och kedjorna osv. Ville bara få bort "det värsta".

Kedjan knirrar tydligt både på fram- och bak-drev och på samma gång om man säger, som om en skada skett på kedjan när den suttit på drevet, tex vatten-ansamling på drevets nederdel?
 
TS skriver

Två skadade delar på kedjan ?
Kedjan är väl inte för hårt spänd ? Du ska ha lite kedjeslack även med hojen nedtryckt

axel främre kedjedrev
axel sving
axel bakre kedjedrev
ligger i rät linje

KAN vara, ska lära mig att hellre ha slack än spänn, för som jag förstår det så blir det än mer spänning vid gupp oftast. Och kombination gupp och gaspådrag måste vara väldigt obra..

- - - Updated - - -

Hej, jag tror kedjan (någon eller några O-ringar) var skadad redan innan du tvättade med högtryckstvätten. Men att du märkte det först efter att du spänt kedjan. Min rekommendation är att du byter drivpaket (kedja och drev).

Usch drev också, efter 1400 mil :( Får hoppas det räcker med kedje-rengöring!
 
kör o smörj bara o se vad som händer, hade en knirrande kedja på min FZ6 ett tag, släppte lös lite och började gå närmare den högre gränsen för kedjeslaket och allt knirrande upphörde, sedan tänkte jag inte mer på det
 
kör o smörj bara o se vad som händer, hade en knirrande kedja på min FZ6 ett tag, släppte lös lite och började gå närmare den högre gränsen för kedjeslaket och allt knirrande upphörde, sedan tänkte jag inte mer på det

Tack, nu är den på service, så de fixar väl den, men till nästa gång då!

Oavsett, så tycker jag DET HÄR MED KEDJE-SLACK ÄR ETT SKOJERI, särskilt när man är ingenjör och försöker vara ordagrann.

Bara kolla på bilden nedan från instruktionsboken. Dels mäter de A vertikalt, inte vinkelrätt mot linjen rakt mellan fram- och bak-drev. Sen säger de 27-29, dvs, plus/minus 1 mm!!! Hur noga är inte det?

Låt säga att jag sen lyckas sätta 28 mm då, så säger ALLA att jag har en sjukt spänd kedja, för om jag trycker upp med fingret lite lagom, och sen släpper ner, och däremellan ska vara bara 28 mm, snackar vi verkligen om en spänd kedja!!

Jag skulle säga att det dubbla (28*2=56 mm) säger folk är en lagom slack, och det är även det jag fått från verkstäder, de få besök jag haft där.

Rent mekaniskt är man ju väldigt stark när man drar isär något som är fäst i två punkter såhär, dvs kedjan i fram- och bak-drev. Så att nå 28 mm är inga problem trots att man har en duktigt spänd kedja.

Jag skulle nästan hävda att om du råkar lägga dig på 25 mm, vilket ju är ganska lätt hänt om man slarvar lite, så kommer kedjan garanterat skadas. Och det är ju inte så bra att det är så lätt hänt och så nära det rekommenderade slacket.

P.s. sen är det otydligt om de menar överkant till överkant på kedjan, eller underkant till överkant, osv :) I am over-thinking this?

kedja mc.JPG
 
Last edited:
Tack, nu är den på service, så de fixar väl den, men till nästa gång då!

Oavsett, så tycker jag DET HÄR MED KEDJE-SLACK ÄR ETT SKOJERI, särskilt när man är ingenjör och försöker vara ordagrann.

Bara kolla på bilden nedan från instruktionsboken. Dels mäter de A vertikalt, inte vinkelrätt mot linjen rakt mellan fram- och bak-drev. Sen säger de 27-29, dvs, plus/minus 1 mm!!! Hur noga är inte det?

Låt säga att jag sen lyckas sätta 28 mm då, så säger ALLA att jag har en sjukt spänd kedja, för om jag trycker upp med fingret lite lagom, och sen släpper ner, och däremellan ska vara bara 28 mm, snackar vi verkligen om en spänd kedja!!

Jag skulle säga att det dubbla (28*2=56 mm) säger folk är en lagom slack, och det är även det jag fått från verkstäder, de få besök jag haft där.

Rent mekaniskt är man ju väldigt stark när man drar isär något som är fäst i två punkter såhär, dvs kedjan i fram- och bak-drev. Så att nå 28 mm är inga problem trots att man har en duktigt spänd kedja.

Jag skulle nästan hävda att om du råkar lägga dig på 25 mm, vilket ju är ganska lätt hänt om man slarvar lite, så kommer kedjan garanterat skadas. Och det är ju inte så bra att det är så lätt hänt och så nära det rekommenderade slacket.

P.s. sen är det otydligt om de menar överkant till överkant på kedjan, eller underkant till överkant, osv :) I am over-thinking this?

View attachment 444026

Står ju minimum 27-29 där kedjan är som mest spänd, du ska trycka ner kedjan och därefter se hur långt upp du kan lyfta den från den position den får när du släppt den och det ska vara minst 27-29mm.

Krångligt förklarat och besvärligt sätt att mäta men ganska klart tycker jag.
 
Tack, nu är den på service, så de fixar väl den, men till nästa gång då!

Oavsett, så tycker jag DET HÄR MED KEDJE-SLACK ÄR ETT SKOJERI, särskilt när man är ingenjör och försöker vara ordagrann.

Bara kolla på bilden nedan från instruktionsboken. Dels mäter de A vertikalt, inte vinkelrätt mot linjen rakt mellan fram- och bak-drev. Sen säger de 27-29, dvs, plus/minus 1 mm!!! Hur noga är inte det?

Låt säga att jag sen lyckas sätta 28 mm då, så säger ALLA att jag har en sjukt spänd kedja, för om jag trycker upp med fingret lite lagom, och sen släpper ner, och däremellan ska vara bara 28 mm, snackar vi verkligen om en spänd kedja!!

Jag skulle säga att det dubbla (28*2=56 mm) säger folk är en lagom slack, och det är även det jag fått från verkstäder, de få besök jag haft där.

Rent mekaniskt är man ju väldigt stark när man drar isär något som är fäst i två punkter såhär, dvs kedjan i fram- och bak-drev. Så att nå 28 mm är inga problem trots att man har en duktigt spänd kedja.

Jag skulle nästan hävda att om du råkar lägga dig på 25 mm, vilket ju är ganska lätt hänt om man slarvar lite, så kommer kedjan garanterat skadas. Och det är ju inte så bra att det är så lätt hänt och så nära det rekommenderade slacket.

P.s. sen är det otydligt om de menar överkant till överkant på kedjan, eller underkant till överkant, osv :) I am over-thinking this?

View attachment 444026

Jag tror du överanalyserar lite.
Det som gäller om man ska göra det enkelt är följande.
Om du har cykeln stående med friläget och låter kedjan hänga fritt så säger din manual att du skall ha 27-29mm slack. Det är förvisso ett djävligt snävt intervall kan jag tycka för det innebär en skillnad i justeringen av kedjespännarna på någon tiondels mm. Men det är nog ingen större fara att ha lite större kedjeslack än så skulle jag också säga. Att ha tightare än så skulle jag dock precis som du också skriver misstänka orsakar en rätt stor risk för skador. I första hand på kedjan eller på lager kring utgående axel till framdrevet.

Så till hur du mäter.
Du ställer hojen med friläge i och trycker upp den nedre delen av kedjan och släpper sedan tillbaka den.
Trycket skall vara tills den börjar ta emot. Dvs du ska inte trycka på så hårt du orkar för att se hur långt du orkar rubba den. Då har du tagit upp all tänkbar elasticitet också vilket inte är tanken. Det ska inte vara mer tryck än du med lätthet klarar av med ett finger även om du är ett litet barn.
Då skall du förflytta kedjan uppåt 27-29 mm uppåt och den skall falla tillbaka lika långt när du släpper trycket.
Dvs du mäter från överkant på kedjan när den hänger fritt till överkant på kedjan när du tryckt den uppåt.
Alternativt underkant på kedjan fritt hängande till underkant på kedjan när du trycker uppåt.

Om du sedan väljer att försöka hålla dig till 27-29 mm eller lägger dig något över är lite upp till dig. Däremot skulle jag personligen inte spänna till mindre kedjeslack än så.
Litegrann handlar det också om hur hojen känns. Ett lite för stort kedjeslack bidrar till att hojen kan upplevas lite ryckig i långsam stadstrafik och kökörning. Så egentligen ska man ha så tight som möjligt utan att det är någon risk att översträcka den. Känner man att det glappar väldigt mycket i kraftöverföringen så kan man testa att spänna en liten aning och sedan köra en liten runda och känna efter. När du har ett väldigt litet glapp i kraftöverföringen samtidigt som du inte får missljud från kedjan så är det bra.

För en för hårt spänd kedja brukar kännas och höras ganska tydligt enligt min uppfattning. Likaså en för slack kedja.
 
Står ju minimum 27-29 där kedjan är som mest spänd, du ska trycka ner kedjan och därefter se hur långt upp du kan lyfta den från den position den får när du släppt den och det ska vara minst 27-29mm.

Krångligt förklarat och besvärligt sätt att mäta men ganska klart tycker jag.

Fast står det verkligen minimum?
Kolla under important-rubriken, där pratar de om "range", dvs intervall!

Ska jag även trycka neråt är 28 mm ÄNNU mer tight =)

Är alla instruktioner såhär diskuter-bara :)
 
Jag tror du överanalyserar lite.
Det som gäller om man ska göra det enkelt är följande.
Om du har cykeln stående med friläget och låter kedjan hänga fritt så säger din manual att du skall ha 27-29mm slack. Det är förvisso ett djävligt snävt intervall kan jag tycka för det innebär en skillnad i justeringen av kedjespännarna på någon tiondels mm. Men det är nog ingen större fara att ha lite större kedjeslack än så skulle jag också säga. Att ha tightare än så skulle jag dock precis som du också skriver misstänka orsakar en rätt stor risk för skador. I första hand på kedjan eller på lager kring utgående axel till framdrevet.

Så till hur du mäter.
Du ställer hojen med friläge i och trycker upp den nedre delen av kedjan och släpper sedan tillbaka den.
Trycket skall vara tills den börjar ta emot. Dvs du ska inte trycka på så hårt du orkar för att se hur långt du orkar rubba den. Då har du tagit upp all tänkbar elasticitet också vilket inte är tanken. Det ska inte vara mer tryck än du med lätthet klarar av med ett finger även om du är ett litet barn.
Då skall du förflytta kedjan uppåt 27-29 mm uppåt och den skall falla tillbaka lika långt när du släpper trycket.
Dvs du mäter från överkant på kedjan när den hänger fritt till överkant på kedjan när du tryckt den uppåt.
Alternativt underkant på kedjan fritt hängande till underkant på kedjan när du trycker uppåt.

Om du sedan väljer att försöka hålla dig till 27-29 mm eller lägger dig något över är lite upp till dig. Däremot skulle jag personligen inte spänna till mindre kedjeslack än så.
Litegrann handlar det också om hur hojen känns. Ett lite för stort kedjeslack bidrar till att hojen kan upplevas lite ryckig i långsam stadstrafik och kökörning. Så egentligen ska man ha så tight som möjligt utan att det är någon risk att översträcka den. Känner man att det glappar väldigt mycket i kraftöverföringen så kan man testa att spänna en liten aning och sedan köra en liten runda och känna efter. När du har ett väldigt litet glapp i kraftöverföringen samtidigt som du inte får missljud från kedjan så är det bra.

För en för hårt spänd kedja brukar kännas och höras ganska tydligt enligt min uppfattning. Likaså en för slack kedja.

Ah jag håller med, stör mig bara på att min instruktion är så dåligt och luddigt skriven då.
Det brukar inte SKADA att vara ordagrann, men det gör det ju i detta fall tydligen..
 
Ah jag håller med, stör mig bara på att min instruktion är så dåligt och luddigt skriven då.
Det brukar inte SKADA att vara ordagrann, men det gör det ju i detta fall tydligen..

Jo. Instruktionsböckerna brukar ju i många fall inte vara några under av tydlighet.
Gissningsvis är det delvis för att tanken är att om du inte har full koll på vad du ska göra så ska du låta en verkstad göra det. I fallet med att vårda kedjan och kolla kedjespänning så blir det ju dock lite fel.

Sen kan det nog ha lite att göra med att översättare kostar pengar och instruktionsböckerna är sällan skrivna på Svenska i Original. Och då kan det nog bli lite brister i tydligheten i den Svenska versionen.
 
Fast står det verkligen minimum?
Kolla under important-rubriken, där pratar de om "range", dvs intervall!

Ska jag även trycka neråt är 28 mm ÄNNU mer tight =)

Är alla instruktioner såhär diskuter-bara :)

Nä, står måste vara och lär vara en översättningsmiss, lär betyda minst det slacket.
Står rulla till det mest spända stället på kedjan, tryck ner och låt fjädra tillbaka därefter lyfter du från viloläget och då måste det gå att lyfta 27-29mm
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top