Pajade jag o-ringarna?

Man måste kolla spänning i kedjan på flera ställen - snurra runt lite.
På en kedja med lite mil så har den på klenaste ställen slitits mer , kanske en 1/4 av kedjan slackar...när resten är ok spänd.

Det är en kedjeredaktion (:rofl) som orsakar detta.
Om ett litet glapp uppstår så börjar det slitas där mer hela tiden.
Samma som med potthål på grusväg , blir ett och sedan en hel radda:mattias
 
Nu verkar ju nåt vara dåligt på din kedja. Men annars är verkstäder bra på att vilja byta drivpaket. Det ville min med för 800 mil sedan men jag kör vidare och allt ser/låter bra.

Det finns många fina verkstäder där ute, men jag är alltid lite skeptisk. Har också gått från att ha lämnat in allt till att göra allt jag kan hemma. Blir bäst så.

Ja. Det gäller ju ofta att ha lite koll på hur skicket är på hojen när man lämnar in den.
Jag har förvisso faktiskt inte råkat ut för något vid hojservice hittills. Det enda är att dom kommenterade att bromsbeläggen började bli slitna. Inte helt slut men troligen skulle jag inte klara mig till nästa service så dom föreslog byte. Och det visste jag redan innan.

På bilen har diverse verkstäder vid massor av tillfällen sagt att det behövts bytas grejor men jag har kategoriskt nekat. Vanligen har dom hävdat att det varit bromsbelägg som behövts bytas men bildjäkeln säger ju själv till långt innan det är kris med bromsbeläggen.
 
Läser jag instruktionen rätt så ska kedjeskacket kollas i flera steg.
1) Ställ motorcykeln på sidostödet. Kontrollera att N ligger i.
2) Med bara ETT finger tryck ner ner kedjan vid kontrollpunkten ( som ligger mitt emellan kedjedrevsaxlarna, se = på ritningen) och släpp kedjan (release).
3) Med kedjan i sitt så funna viloläge (se steg 2) som utgångspunkt, mät hur mycket kedjan kan lyftas upp.
Troligen också med 1 finger ? Upplyftet ska vara mellan 27 och 29 mm.

Det som skiljer den här instruktionen från vad jag är van vid är att man i steg 3 ska lyfta kedjan från sitt viloläge
(efter att i steg 2 ordnat viloläget)
och mäta hur mycket kedjan går att lyfta från viloläget (med ETT finger ?)

Det jag är van vid är att pressa kedjan uppåt och nedåt och få kedjeslacket till skillnaden mellan två dessa nivåer.
Enkelt hur mycket kedjan kan flyttas sammanlagt.
Uppåt plus Nedåt från viloläget.
"Mitt sätt"

Med "Mitt sätt" borde slacket vara i området 45 till 55 mm. (Något mindre än 2 x (27mm till 29 mm). Gissar jag.

Det värsta med instruktionen är inte 27 - 29 mm.
Det värsta är ETT finger. (För med TVÅ fingar och 27mm är kedjan för tight spänd)
Vems finger ? Och vilket finger? Pek, lång, ring eller lilla vicke vire ?
Och när man lyfter kedjan UPPÅT med ETT finger, gör man det med handens, fingrets ovansida=nageln, eller ska man vända handen upp och ner och lyfta kedjan från viloläget (se steg 2) med fingeravtrycket ?
Med Pek-, lång- ringfingret eller lilla vicke vire ?
 
Last edited:
Läser jag instruktionen rätt så ska kedjeskacket kollas i flera steg.
1) Ställ motorcykeln på sidostödet.
2) Med bara ETT finger tryck ner ner kedjan vid kontrollpunkten ( som ligger mitt emellan kedjedrevsaxlarna, se = på ritningen) och släpp kedjan (release).
3) Med kedjan i sitt så funna viloläge (se steg 2) som utgångspunkt, mät hur mycket kedjan kan lyftas upp.
Troligen också med 1 finger ? Upplyftet ska vara mellan 27 och 29 mm.

Det som skiljer den här instruktionen från vad jag är van vid är att man i steg 3 ska lyfta kedjan från sitt viloläge
(efter att i steg 2 ordnat viloläget)
och mäta hur mycket kedjan går att lyfta från viloläget (med ETT finger ?)

Det jag är van vid är att pressa kedjan uppåt och nedåt och få kedjeslacket till skillnaden mellan två dessa nivåer.
Enkelt hur mycket kedjan kan flyttas sammanlagt.
Uppåt plus Nedåt från viloläget.
"Mitt sätt"

Med "Mitt sätt" borde slacket vara i området 45 till 55 mm. (Något mindre än 2 x (27mm till 29 mm). Gissar jag.

Det värsta med instruktionen är inte 27 - 29 mm.
Det värsta är ETT finger. (För med TVÅ fingar och 27mm är kedjan för tight spänd)
Vems finger ? Och vilket finger? Pek, lång, ring eller lilla vicke vire ?
Och när man lyfter kedjan UPPÅT med ETT finger, gör man det med handens, fingrets ovansida=nageln, eller ska man vända handen upp och ner och lyfta kedjan från viloläget (se steg 2) med fingeravtrycket ?
Med Pek-, lång- ringfingret eller lilla vicke vire ?
Toppen på långfingret är std när det står så i manualen. Sen ska man skicka in en bild på detta och de skickar en guldstjärna som du ska klistra in i serviceboken. :7peta
 
Knepet är nog att läsa instrukionsboken som om man vore en jurist som skall försvara formuleringarna i domstolen för att undvika ersättningskrav. Då kan man peka på formuleringar som gör att man slipper återkalla 30 000 hojar för att undvika garantiärenden. Fast så illa kan det väl inte vara... eller? :D
 
Hade missat att man måste ha N i för att kunna göra kontroll av kedjeslacket ! Men det står inte i instruktionen !

1) Ställ motorcykeln på sidostödet. Kontrollera att N ligger i.

För övrigt gör jag det alltid själv med hojen på bakre depåstöd (oavsett instruktionen om sidostöd).
Och med hojen på bakre depåstöd är det viktigt att depåstödet är längst bak på svingen för ju längre fram depåstödet sitter, dessto mer kan svingen fjädra ut och dessto kortare mellan kedjedrevsaxlarna.
Varpå kedjan blir för tight spänd.
Fördelen med hojen på depåstöd är att det lätt går att snurra på bakhjulet och kontrollera slacket med kedjan i olika lägen.
Slacket kan ju variera längs kedjan.
Och slacket ska justeras med kedjan i det läge när den är tightast.
Annars blir kedjan för hårt spänd.
Vilket brukar resultera i lagerras på utgående växellådsaxel. Kostar att byta det lagret !
Om du inte gör det själv.....då lite billigare om du värderar din egen tid lågt.
 
Last edited:
Tack, nu är den på service, så de fixar väl den, men till nästa gång då! Oavsett, så tycker jag DET HÄR MED KEDJE-SLACK ÄR ETT SKOJERI. Bara kolla på bilden nedan från instruktionsboken. Det otydligt om de menar överkant till överkant på kedjan, eller underkant till överkant, osv :) I am over-thinking this?
View attachment 444026

Efter bytt en kedja idag så kollade jag vad upward travel var på den installerade kedjan när jag ställt in den på mitt sätt. Upward travel,
dvs: hur mycket kedjan ovansida kunde förflyttas från viloläget
alternativt: hur mycket kedjan undersida kunde förflyttas från viloläget
det blev ca 28mm
och mätt på mitt sätt hur mycket kedjan kunde förflyttas uppåt + förflyttas nedåt (vinkelrätt mot svingen, lätt när svingens undersida är undersida på en fyrkantprofil, ja "fyrkantprofilen" är ju ungefär dubbelt så hög som bred) blev det ca 42 mm

Men vad bildens A visar (!?) är inte kedjans förflyttning från viloläget (!??)
Bildens A är ett mått från kedjans undersida till kedjans ovansida (!??)

Eftersom en kedja är ca 14mm hög så blir förflyttningen enligt bilden
(27mm till 29mm, låt oss flytta genomsnittet 28mm) endast
28mm - kedjans höjd 14mm = 14mm

Texten talar om upward travel ca 28mm,
Bilden visar med måttet mellan kedjans ovansida och undersida endast en upward travel av ca 14mm.
För pilarna till måttet A visar på undersida (i viloläget) och ovansida ( upplyft)

Den som får kedjan justerad enligt bilden / gör det själv enligt bilden kommer snabbt få en utsliten kedja.
Och kanske kvaddat lager på utgående växellådsaxel
Och kanske kvaddat lager i bakhjulets ryckutjämnare / utan ryckutjämnare bakhjulslager.....
Tror jag ! Som kör med mycket slackare kedja.....
 
Last edited:
Kolla så att du kan röra kedjan 27-29mm...
 
Last edited:
Efter bytt en kedja idag så kollade jag vad upward travel var på den installerade kedjan när jag ställt in den på mitt sätt. Upward travel,
dvs: hur mycket kedjan ovansida kunde förflyttas från viloläget
alternativt: hur mycket kedjan undersida kunde förflyttas från viloläget
det blev ca 28mm
och mätt på mitt sätt hur mycket kedjan kunde förflyttas uppåt + förflyttas nedåt (vinkelrätt mot svingen, lätt när svingens undersida är undersida på en fyrkantprofil, ja "fyrkantprofilen" är ju ungefär dubbelt så hög som bred) blev det ca 42 mm

Men vad bildens A visar (!?) är inte kedjans förflyttning från viloläget (!??)
Bildens A är ett mått från kedjans undersida till kedjans ovansida (!??)

Eftersom en kedja är ca 14mm hög så blir förflyttningen enligt bilden
(27mm till 29mm, låt oss flytta genomsnittet 28mm) endast
28mm - kedjans höjd 14mm = 14mm

Texten talar om upward travel ca 28mm,
Bilden visar med måttet mellan kedjans ovansida och undersida endast en upward travel av ca 14mm.
För pilarna till måttet A visar på undersida (i viloläget) och ovansida ( upplyft)

Den som får kedjan justerad enligt bilden / gör det själv enligt bilden kommer snabbt få en utsliten kedja.
Och kanske kvaddat lager på utgående växellådsaxel
Och kanske kvaddat lager i bakhjulets ryckutjämnare / utan ryckutjämnare bakhjulslager.....
Tror jag ! Som kör med mycket slackare kedja.....

Exakt det jag menar med flummiga instruktioner!
Det ska betala sig att läsa noga, inte tvärtom..
 
Exakt det jag menar med flummiga instruktioner!
Det ska betala sig att läsa noga, inte tvärtom..

Exakt ! Det ska löna sig läsa manualen.
Men glöm inte att det kan vara fel i manualen !
Som här i Ducatis manual !

Kollar Suzukis GSX1300R servicemanual angående oljefilterbyte.
För jag har funderat över det förr i samband med oljefilterbyte.
Oljefiltret ska dras med 20Nm.

På ett oljefilter jag har här (ej Suzuki original MC-oljefilter)
så står det att
Oljefiltret ska dras med 8 - 12 Nm

Vad jag drar med själv ? Ca 10 Nm dvs hälften av vad det står i Suzukis Servicemanual.
Gör jag fel ?
 
Last edited:
Ska man mäta med ögonmått eller skjutmått? :tungan

Beror väl på den önskade noggrannheten. För Ducati 27 till 29mm behövs väl minst mm-linjal.

För Suzuki GSX1300R där Servicemanualen anger 20 - 30mm kedjespel. Så torde det räcka med tumstock (tum=25mm) :)
Kruxet är att med A = 20 - 30mm följer med en otydlig Bild där A anges mellan övre lägets undersida på kedjan och nedre lägets ovansida av kedjan.
Dvs en förflyttning av kedjan på 34 - 44 mm.
Eller är A-pilarna mellan mitten på länkarna ?
Dvs en förflyttning av kedjan på 20 - 30 mm ?

I Handboken (för ägaren) börjar kontroll, justering av kedja med
1. Ställ motorcykeln på sidostödet.

I Servicemanualen med
1. With the transmission in neutral, support the motorcycle using a jack and turn the rear wheel slowly by hand.
Slacket är samma i Handbok och i Servicemanual 20 - 30 mm .
Med Suzukis tolerance på kedjespänning så spelar det ingen roll om hojen står på sidostödet eller på bakre depåstöd (jag tolkar jack som depåstöd ?)
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top