Packning!!

Spättan

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
spätta
Jag och min pojkvän ska ut i sommar på vår första hoj semester :)
Men funderar över hur man ska packa när man åker två på en hoj. :confused:
Hur har ni därute löst det??
Tacksam för svar :Bugar

Inget vidare muntert svar kanske men för mig, med 3 mc semestrar i ryggen, verkar det komplett omöjligt. Såvida han inte har en goldwing med 8 packväskor och en släpkärra.
Efter att jag hade packat min hoj var det på vippen att jag inte fick plats själv.

Å andra sidan. Allt går att lösa bara man ger sig f*n på det. :tummenupp :banana

Läste någonstans att man ska lägga upp alla prylar på golvet. Ta bort hälften av grejorna. Gå därefter igenom det som blivit kvar och ta bort hälften av detta. Då är det lagom mycket kvar.

En del packar gamla underkläder (tvättade!) och slänger dom efterhand.

När två ska få plats på samma hoj och dessutom ha varsin packning är det ingen lätt ekvation. Lycka till. :tummenupp

Skaffa en tankväska och packväskor, sen får ni med er allt ni behöver och lite till! Kostar en slant iofs, men det kan det ju vara värt! :)
Dock har vi sällan så mycket med oss, det brukar räcka med en stor ryggsäck!

Har själv samma huvudbry.Skall till Skottland en vecka, två på en hoj.Kan bli intressant men allt går med lite våld och .... !
Ett byte får väl räcka och tvättmedel tar ju inte så mycket plats :hihi Får hänga tvätten på tork på spelglarna när man kör eller nåt :tummenupp .
Tankväskan är inhandlad åtminstonde sen får jag väl se hur resten blir. Lycka till!!

Eurocard och tandborste. Underkläder från GeKås som slängs efter användning.

Tips på hur du inte ska göra....

Min första mc semester var som spätta bakpå min pappa. Vi tyckte vi var jättesmarta som hade hittat stora packväskor som satt så att jag inte hade någon tyngd på låren. En sovsäck över "baken" på hojen gjorde att jag kunde ha våran mastodont ryggsäck på så att jag inte hade någon tungd där heller. Jag satt kungligt och vi hade förvandlat en GSX-1100 till värsta Guld Wingen. Men det är här min varning kommer in. För sitter du ett par timmar därbak och inte har något att göra, det blåser lite skönt, du är lagom varm och allt bara är toppen. Men jag satt ju och somnade hela tiden!! Min pappa fick sitta och slå mig hela tiden för jag vet att jag somnade ett par gånger i långa sträckor. Lycka till på semestern och tänk på att ALLT kan köpas efter vägen, det är bara en fråga om pengar.

Mandus skrev:
Min första mc semester var som spätta bakpå min pappa. Vi tyckte vi var jättesmarta som hade hittat stora packväskor som satt så att jag inte hade någon tyngd på låren. En sovsäck över "baken" på hojen gjorde att jag kunde ha våran mastodont ryggsäck på så att jag inte hade någon tungd där heller. Jag satt kungligt och vi hade förvandlat en GSX-1100 till värsta Guld Wingen. Men det är här min varning kommer in. För sitter du ett par timmar därbak och inte har något att göra, det blåser lite skönt, du är lagom varm och allt bara är toppen. Men jag satt ju och somnade hela tiden!! Min pappa fick sitta och slå mig hela tiden för jag vet att jag somnade ett par gånger i långa sträckor. Lycka till på semestern och tänk på att ALLT kan köpas efter vägen, det är bara en fråga om pengar.

Känner igen det där med att somna!! Jag och min far tog en tredagarstripp för nåt år sedan.Jag fick ju sitta bak och hade topväska och sidoväskor som stöd så jag behövde ju inte dirket hålla i mig. Somnade hela tiden, det var lite läskigt när man vaknade till av att man tippade åt sidan. Får nog köpa en sådan sele som finns så man inte ramlar av om man sitter bakpå :hihi

Allså, jag fattar bara inte hur man kan komma på iden med att toura på hoj. Bilar är bekvämare och vill man känna lukterna så veva ner fönstret.
Hoj åker man snabbt och aktivt.
Förrförra sommaren åkte jag och tjejen 100mil på en dag, aldrig i helvete att jag vill göra om det. När man kör så snittar man 180 och ändå är man framme samtidigt med lastbilarna som startade samma tid.
Tankbag och en ryggsäck är det man kan få med sig.

En tjej jag kanner satt bakpå pojkvannens Gpz 900 (back in the day) och sov sig gjennom stora delar av tyskland....

turat med alla möjliga å omöjliga hojar.

I mer än 15 år genom europa, 3-4 veckor, tältpackningar.mm på sporthojar.

packväskor, hårda modellen, en tankväska, å en packrulle för tält sovsäckar och en stor gummimadrass. kul att han är man badar i en sjö, skön att ligga på när det är kallt....
Packa lite, mycket lite, varsin väska, gå igenom kritiskt varandras. Ta hellre med tvättpulver i påsar än för mycket kläder. tunnare handuk än tjockare.
Gympa skor, å ett par mjuka överdrags gummistövlar till dom.
Collage tröja hellre än extra jacka eller annat trams, europa mitt i sommaren....35-40 grader inte ovanligt.
Badshorts, bikini, i par räcker, 3 par underkläder o Tshirts, ett par finare brallor, ett par slit jeans.

Ta med praktiska grejor i små storlekar, ett Trangiakök, T-sprit i plåtflaska.
Varsin tallrik, mugg, bestick, vass kniv å en kombo osthyvel, konservöppnare, mm om ni ska campa och vara borta länge. Håll i stålarna å ni får en lååång skön semester att minnas, ha kul å kosta på er bra mat en gång om dagen.

Husets vin är oftast traktens dyrare vin, kolla menyn noga, kan bli en överaskning annars.

Vill ni veta mer, pma gärna så kan ni få lite roliga alternativa resrutter.

Victor skrev:
--- När man kör så snittar man 180 och ändå är man framme samtidigt med lastbilarna som startade samma tid. ---
Det där är fan sant. Hade förträngt allt jobbigt med R-touring. Var det verkligen nödvändigt att förstöra min kommande europasemester på det där sättet?

Å andra sidan klarar jag bara inte av att sitta i bilköer, i synnerhet inte 2-5 mil långa tyska sådana! Det får gå ändå, trots nackdelarna.

brorsan o hans "spätta" åker bort nån vecka i stöten o dom åker en gsxr750 96

tankväska...mjuka sidoväskor bak (stora) en till liten väska bakom ryggen på passageran men mellan väskan o passageran får man även plats med tält el likn.

har med..ett par skor ett extra ombyte ev mer underkläder o ev ett par lite finare kläder.
stormkök tält uppblåsbara underlag 2st, jättesovsäck, touring stolar (små såna där) lite allmäna småskaer som hygienartiklar o annat.

principen är samma som som vid fjällmarsch,
1. ta bort ALLT som inte är ABSOLUT nödvändigt
2. ta bort hälften av vad som finns kvar

resten får ledigt plats i en tankväska och en lagom stor ryggsäck.

och sen:
3. ta tåget om det är mer än 50 mil enkel väg

synd vi inte har "MC-tåg" i Sverige som på kontinenten

Victor skrev:
Allså, jag fattar bara inte hur man kan komma på iden med att toura på hoj. Bilar är bekvämare och vill man känna lukterna så veva ner fönstret.
Hoj åker man snabbt och aktivt.
Förrförra sommaren åkte jag och tjejen 100mil på en dag, aldrig i helvete att jag vill göra om det. När man kör så snittar man 180 och ändå är man framme samtidigt med lastbilarna som startade samma tid.
Tankbag och en ryggsäck är det man kan få med sig.
Ska du toura så ska du inte köra fort :7peta
Snittar du 130 så kommer du före lastbilarna.
Fortkörning på semester går till på följande sätt!
Lasta av allt från hojen på en camping eller hotell, placera ev flickvän
i en solstol med något mouserade att sippa på.
Sedan åker du skälv en slingerväg du kollat ut innan resan.
När du kommer tillbaka så är flickvännen uppvärmd och glad och
så även du :banana

Fjällvandring är en bra grund vid all semesterpackning.

En kompis till mig som skulle fjällvandra skrotade sitt gamla triangia och köpte ett likadant i TITAN, han lättborrade campingbesticken, sågade av skaftet på tanborsten och tog en nästan tom tub tandkräm med sig.

Killen gjorde verkligen allt som gick för att spara vikt, bara för att packa ner en tolvåring (vi snackar sprit här) istället.
Nu kommer det komiska, spriten skulle sparas tills dom var på vändpunkten där dom skulle övernatta innan dom skulle hem, men strax innan skulle en bäck korsas, killen gick givetvis omkull i bäcken, och blöt och arg gick han sista biten till stugan, bara för att upptäcka att flaskan givetvis hade gått sönder i ryggan.

Alla kläder som han givetvis hade packat i plastpåse i ryggan (sedan han hade lindat dom runt den dyrbara flaskan) för att dom inte skulle bli blöta om han trillade i en bäck var genomdränkta av flaskans innehåll, till på köpet hade han skurit hål i det svindyra regnstället med skärvorna från flaskan.

Numera fjällsemestrar han mest i olika hotellbarer...

Ett par tips, ett kreditkort väger inte mer för att det är välfyllt, det finns snygga "zip-pants" som man kan ta loss benen på så har man shorts, skippa triangiat (ett spritkök tar en jävla plats, och ofta blir dom inte använda)om ni ändå har tänkt käka statoilkorv, förvara INTE kreditkortet i botten på den magnetiska tankväskan, kör korta etapper och ha kul istället för att plåga mil!

Inskickat av Victor
Inskickat av Victor
--- När man kör så snittar man 180 och ändå är man framme samtidigt med lastbilarna som startade samma tid.
JAPP!!
VI körde om en och samma jävla svenska skåpbil 7 gånger på en dag på autobahn. Höll på att bli knäpp på den bilen :huvet

Tankväska, packtub bak och mjuka sidoväskor. Du kan möjligtvis ha en mindre ryggsäck också. Glöm camping, bo på motell/hotell så sparar ni in tält, sovsäckar och annat skit som bara förstör semestern ändå. Att köra i regn är nog illa, att slå upp ett tält i spöregn och sedan inte kunna sova för att det smattrar mot tältduken och på morgonen dödstrött packa ihop våta, leriga prylar som är lagom trevliga på kvällen igen...betala lite mer och ha det mycket bättre. :tummenupp

GuW skrev:
bara för att packa ner en tolvåring (vi snackar sprit här) istället.
Tragiskt. Karln borde vetat bättre. Såna ädla drycker förvaras företrädesvis i aluminiumkärl. Alt. små, sega plastplaskor. Jaja. Man lär så länge man lever! :)

Jag brukar ta på mig allt jag skall ha med, från början. Sen när jag börjar lukta illa så tar jag av mig det innersta lagret av kallingar och t-shirt. :)
Då slipper man ha massa väskor som fuckar upp aerodynamiken. :yoparty

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...