Packboxar - något märke att undvika?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag som trodde packbox var rätt. Vad är det för skillnad på packbox och radialtätning?

Packbox är en sån där väska man har bak på hojen att lasta prylar i. :hihi

Och så finns det en gammaldags tätningsmetod som heter packbox, och jag vet inte om den egentligen används längre.

Googlar man packbox på svenska så hittar man bara radialtätningar och MC-väskor vilket väl säger en hel del om svensk praxis, men googla på "stuffing box" så ser du vad en packbox egentligen är.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag som trodde packbox var rätt. Vad är det för skillnad på packbox och radialtätning?
Ingen fysisk skillnad - bara benämningen, sedan finns det olika utföranden. Men den har alltid? eller oftast en stålförstärkning för att pressas in och därmed sitta fast. Det finns en annan typ av tätning för kolvstänger, där tätningen sitt i cylindern - motsvarar framgaffelns ytterrör - sitter då i ett ursvarvat spår inne i röret. Den typen kallas u-manchett/kolvstångstätning och tätar oftast i hydraulcylindrar - ex. på grävmaskiner - för att skydda mot smuts sitter en "avskrapare" längst ut, denna är i princip en packbox men kan vara lite annorlunda i utförandet
Tillägg - u-manchett kan även monteras på kolvstången; tätningsringen i en bromscylinder är i princip en u-manchett men tvärsnittet har inte (vad jag sett) formen av ett u.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
som vi andra som inte snobbar runt och mallar oss som tyska ingenjörer

Trevligt ordval, men jag har sedan länge listat ut att du inte vill ha mig på detta forum...?

Angående trådens ämne - alla japanska märken plus SKF (som faktiskt ritas och tillverkas i Italien) är riktigt bra. Lång livslängd, låg friktion och lågt läckage. I jämförelse så är alla andra snarare billigt skräp som väldigt tidigt kommer att falera på någon av dem tre punkterna.

Ingen fysisk skillnad - bara benämningen, sedan finns det olika utföranden.

Att påstå att det inte är någon fysisk skillnad mellan den tätning som gett packboxen sitt namn och en modern radialtätning är nog en ganska slapp tolkning...Den tätning som på riktigt heter packbox dras åt eller packas om med så kallad fläta när den börjar läcka, radialtätningen byts (eller utsätts för bladmåttstricket).
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Att påstå att det inte är någon fysisk skillnad mellan den tätning som gett packboxen sitt namn och en modern radialtätning är nog en ganska slapp tolkning...Den tätning som på riktigt heter packbox dras åt eller packas om med så kallad fläta när den börjar läcka, radialtätningen byts (eller utsätts för bladmåttstricket).
Du har förvisso helt rätt, den typen av packboxar har (väl?) helt ersatts av de vi numera benämner med samma namn. De som finns kvar i bruk idag sitter i historiska fordon (ånglok, fartyg, kanske tom någon veteranbil/motorcykel och annat). Vad anbelangar teknik på forumet så är kunskap alltid bra att ha, så all info här är välkommen - även från "tyska ingenjörer":)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ingen har sagt Simmer-ring (eller simring) ännu. Undrar ifall det är extremt lokalt eller enbart fel?
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Det är det Tyska ordet för packbox/radialtätning/gaffeltätning.

Kan f.ö tillägga att mina erfarenheter av All Balls varit goda.
Däremot Slinky Guide (från Wemoto i UK) verkar inte bra...2 av 3 par jag bytt har börjat läcka kort efter bytet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ingen har sagt Simmer-ring (eller simring) ännu. Undrar ifall det är extremt lokalt eller enbart fel?
För 60 år sedan var det vanligt att kalla dom det. För dom flesta tillverkades av tyska Simrit.
Edit: Google ger 4 940 000 resultat på ordet packbox, men bara 37 300 resultat på radialtätning.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har förvisso helt rätt, den typen av packboxar har (väl?) helt ersatts av de vi numera benämner med samma namn. De som finns kvar i bruk idag sitter i historiska fordon (ånglok, fartyg, kanske tom någon veteranbil/motorcykel och annat). Vad anbelangar teknik på forumet så är kunskap alltid bra att ha, så all info här är välkommen - även från "tyska ingenjörer":)

:hihi Bilindustrin är ju full av såna detaljer som har namn efter där det en gång började, stolpar till taket trots att dom inte gjorts av trä på snart ett sekel, kofångare börjar väl numera heta stötfångare.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Trevligt ordval, men jag har sedan länge listat ut att du inte vill ha mig på detta forum...?
Jag tycker att du är en stor tillgång på detta forum, en av de största. Du hade förövrigt inte själv sagt något om radialtätning i denna tråd så du ska inte ta det personligt. Det var någon av de andra som lite sarkastiskt (tror jag) nämnde ditt namn.
Men jag skulle faktiskt inte fatta vad som menades om någon prata om radialtätningar med mig utan vidare förklaring, jag hör nog till bönderna och snackar det snacket. Men nu vet jag.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du har förvisso helt rätt, den typen av packboxar har (väl?) helt ersatts av de vi numera benämner med samma namn. De som finns kvar i bruk idag sitter i historiska fordon (ånglok, fartyg, kanske tom någon veteranbil/motorcykel och annat). Vad anbelangar teknik på forumet så är kunskap alltid bra att ha, så all info här är välkommen - även från "tyska ingenjörer":)
Jag har den moderna typen av radialtätningar på min 50-talshoj som ändå på många sätt var omodern redan när den lanserades men har sett propelleraxelgenomföringar som tätas med fett+fläta i båtar byggda på denna sida millennieskiftet så helt överspelad verkar inte packboxen vara.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har den moderna typen av radialtätningar på min 50-talshoj som ändå på många sätt var omodern redan när den lanserades men har sett propelleraxelgenomföringar som tätas med fett+fläta i båtar byggda på denna sida millennieskiftet så helt överspelad verkar inte packboxen vara.
Har inte det med att göra att det ska överleva saltvatten och/eller vara lätt och billigt att renovera, pga en ohälsosam miljö?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
För 60 år sedan var det vanligt att kalla dom det. För dom flesta tillverkades av tyska Simrit.
Edit: Google ger 4 940 000 resultat på ordet packbox, men bara 37 300 resultat på radialtätning.
Kan vara lite trubbigt mått. Om man söker på syfilis får man säkert skitmånga fler träffar än packbox ;)
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Kan vara lite trubbigt mått. Om man söker på syfilis får man säkert skitmånga fler träffar än packbox ;)
Trä du in ditt gaffelrör genom lite syfilis och berätta om det håller tätt efter ett par års genomdragning.
Själv är jag mer förtjust i en infettad packbox ??
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har inte det med att göra att det ska överleva saltvatten och/eller vara lätt och billigt att renovera, pga en ohälsosam miljö?
Jag är ingen expert på området men jag tror att huvudanledningen är att det går att renovera eller iaf reperera snabbt till sjöss utan att behöva montera isär axel mm. Dessutom tror jag att packboxen tenderar att fallera långsamt och det är ju bra när det gäller en tätning som riskerar att sänka båten om den plötsligt börjar läcka mycket.
Det finns ju modernare varianter som numera är betydligt vanligare och säkert bättre på många sätt men på en så viktig plats finns det många som vill använda väl beprövade metoder.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Packbox med fläta eller kanske gland hade jag på båten, nu sitter det en Black Jack istället.
Håller tätt och det blir inga yngel i kölsvinet.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top