Packboxar - något märke att undvika?

Jag som trodde packbox var rätt. Vad är det för skillnad på packbox och radialtätning?

Packbox är en sån där väska man har bak på hojen att lasta prylar i. :hihi

Och så finns det en gammaldags tätningsmetod som heter packbox, och jag vet inte om den egentligen används längre.

Googlar man packbox på svenska så hittar man bara radialtätningar och MC-väskor vilket väl säger en hel del om svensk praxis, men googla på "stuffing box" så ser du vad en packbox egentligen är.
 
Jag som trodde packbox var rätt. Vad är det för skillnad på packbox och radialtätning?
Ingen fysisk skillnad - bara benämningen, sedan finns det olika utföranden. Men den har alltid? eller oftast en stålförstärkning för att pressas in och därmed sitta fast. Det finns en annan typ av tätning för kolvstänger, där tätningen sitt i cylindern - motsvarar framgaffelns ytterrör - sitter då i ett ursvarvat spår inne i röret. Den typen kallas u-manchett/kolvstångstätning och tätar oftast i hydraulcylindrar - ex. på grävmaskiner - för att skydda mot smuts sitter en "avskrapare" längst ut, denna är i princip en packbox men kan vara lite annorlunda i utförandet
Tillägg - u-manchett kan även monteras på kolvstången; tätningsringen i en bromscylinder är i princip en u-manchett men tvärsnittet har inte (vad jag sett) formen av ett u.
 
Last edited:
som vi andra som inte snobbar runt och mallar oss som tyska ingenjörer

Trevligt ordval, men jag har sedan länge listat ut att du inte vill ha mig på detta forum...?

Angående trådens ämne - alla japanska märken plus SKF (som faktiskt ritas och tillverkas i Italien) är riktigt bra. Lång livslängd, låg friktion och lågt läckage. I jämförelse så är alla andra snarare billigt skräp som väldigt tidigt kommer att falera på någon av dem tre punkterna.

Ingen fysisk skillnad - bara benämningen, sedan finns det olika utföranden.

Att påstå att det inte är någon fysisk skillnad mellan den tätning som gett packboxen sitt namn och en modern radialtätning är nog en ganska slapp tolkning...Den tätning som på riktigt heter packbox dras åt eller packas om med så kallad fläta när den börjar läcka, radialtätningen byts (eller utsätts för bladmåttstricket).
 
Last edited:
Att påstå att det inte är någon fysisk skillnad mellan den tätning som gett packboxen sitt namn och en modern radialtätning är nog en ganska slapp tolkning...Den tätning som på riktigt heter packbox dras åt eller packas om med så kallad fläta när den börjar läcka, radialtätningen byts (eller utsätts för bladmåttstricket).
Du har förvisso helt rätt, den typen av packboxar har (väl?) helt ersatts av de vi numera benämner med samma namn. De som finns kvar i bruk idag sitter i historiska fordon (ånglok, fartyg, kanske tom någon veteranbil/motorcykel och annat). Vad anbelangar teknik på forumet så är kunskap alltid bra att ha, så all info här är välkommen - även från "tyska ingenjörer":)
 
Ingen har sagt Simmer-ring (eller simring) ännu. Undrar ifall det är extremt lokalt eller enbart fel?
 
Ingen har sagt Simmer-ring (eller simring) ännu. Undrar ifall det är extremt lokalt eller enbart fel?
För 60 år sedan var det vanligt att kalla dom det. För dom flesta tillverkades av tyska Simrit.
Edit: Google ger 4 940 000 resultat på ordet packbox, men bara 37 300 resultat på radialtätning.
 
Last edited:
Du har förvisso helt rätt, den typen av packboxar har (väl?) helt ersatts av de vi numera benämner med samma namn. De som finns kvar i bruk idag sitter i historiska fordon (ånglok, fartyg, kanske tom någon veteranbil/motorcykel och annat). Vad anbelangar teknik på forumet så är kunskap alltid bra att ha, så all info här är välkommen - även från "tyska ingenjörer":)

:hihi Bilindustrin är ju full av såna detaljer som har namn efter där det en gång började, stolpar till taket trots att dom inte gjorts av trä på snart ett sekel, kofångare börjar väl numera heta stötfångare.
 
Trevligt ordval, men jag har sedan länge listat ut att du inte vill ha mig på detta forum...?
Jag tycker att du är en stor tillgång på detta forum, en av de största. Du hade förövrigt inte själv sagt något om radialtätning i denna tråd så du ska inte ta det personligt. Det var någon av de andra som lite sarkastiskt (tror jag) nämnde ditt namn.
Men jag skulle faktiskt inte fatta vad som menades om någon prata om radialtätningar med mig utan vidare förklaring, jag hör nog till bönderna och snackar det snacket. Men nu vet jag.
 
Du har förvisso helt rätt, den typen av packboxar har (väl?) helt ersatts av de vi numera benämner med samma namn. De som finns kvar i bruk idag sitter i historiska fordon (ånglok, fartyg, kanske tom någon veteranbil/motorcykel och annat). Vad anbelangar teknik på forumet så är kunskap alltid bra att ha, så all info här är välkommen - även från "tyska ingenjörer":)
Jag har den moderna typen av radialtätningar på min 50-talshoj som ändå på många sätt var omodern redan när den lanserades men har sett propelleraxelgenomföringar som tätas med fett+fläta i båtar byggda på denna sida millennieskiftet så helt överspelad verkar inte packboxen vara.
 
Jag har den moderna typen av radialtätningar på min 50-talshoj som ändå på många sätt var omodern redan när den lanserades men har sett propelleraxelgenomföringar som tätas med fett+fläta i båtar byggda på denna sida millennieskiftet så helt överspelad verkar inte packboxen vara.
Har inte det med att göra att det ska överleva saltvatten och/eller vara lätt och billigt att renovera, pga en ohälsosam miljö?
 
För 60 år sedan var det vanligt att kalla dom det. För dom flesta tillverkades av tyska Simrit.
Edit: Google ger 4 940 000 resultat på ordet packbox, men bara 37 300 resultat på radialtätning.
Kan vara lite trubbigt mått. Om man söker på syfilis får man säkert skitmånga fler träffar än packbox ;)
 
Kan vara lite trubbigt mått. Om man söker på syfilis får man säkert skitmånga fler träffar än packbox ;)
Trä du in ditt gaffelrör genom lite syfilis och berätta om det håller tätt efter ett par års genomdragning.
Själv är jag mer förtjust i en infettad packbox ??
 
Har inte det med att göra att det ska överleva saltvatten och/eller vara lätt och billigt att renovera, pga en ohälsosam miljö?
Jag är ingen expert på området men jag tror att huvudanledningen är att det går att renovera eller iaf reperera snabbt till sjöss utan att behöva montera isär axel mm. Dessutom tror jag att packboxen tenderar att fallera långsamt och det är ju bra när det gäller en tätning som riskerar att sänka båten om den plötsligt börjar läcka mycket.
Det finns ju modernare varianter som numera är betydligt vanligare och säkert bättre på många sätt men på en så viktig plats finns det många som vill använda väl beprövade metoder.
 
Packbox med fläta eller kanske gland hade jag på båten, nu sitter det en Black Jack istället.
Håller tätt och det blir inga yngel i kölsvinet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top