Packboxar - något märke att undvika?

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Jag upptäckte just att min ena packbox har -ursäkta ordvitsen- packat ihop.
På Motoaction har de fyra olika alternativ:
  • All balls: 179 kr
  • Athena: 249 kr
  • Tecnium: 180 kr
  • Ariete: 169 kr
Någon som har erfarenhet av dessa märken? Något som är bättre? Sämre?
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag upptäckte just att min ena packbox har -ursäkta ordvitsen- packat ihop.
På Motoaction har de fyra olika alternativ:
  • All balls: 179 kr
  • Athena: 249 kr
  • Tecnium: 180 kr
  • Ariete: 169 kr
Någon som har erfarenhet av dessa märken? Något som är bättre? Sämre?
Athena är ett känt märke i Packningsvärlden övriga känner jag inte till.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Min 650 V-strom ska få nya packboxar på måndag av fabrikat SKF. Dom kostar 460kr styck. Jag hoppas att dom är bra med tanke på priset.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Min 650 V-strom ska få nya packboxar på måndag av fabrikat SKF. Dom kostar 460kr styck. Jag hoppas att dom är bra med tanke på priset.
Köpte Athena till min V-Strom från Louis. de förrförra säsongen. Tokläckte vid provbelastning efter montage redan innan benen hamnat på hojen igen. Rätt artikelnr, men måste varit felpaketerat. Bytte till svindyra från Din MC. Håller tätt än.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Prova att rensa med en plastbit eller ett bladmått. Brukar vara nåt skräp som fastnart som gör att det läcker.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Prova att rensa med en plastbit eller ett bladmått. Brukar vara nåt skräp som fastnart som gör att det läcker.
?
Jag har fixat många läckande packboxar med hjälp av en bit från locket av ett smörpaket. Klippte till den så det blev som en krok, trycker in under packningen och drar ett varv eller två.
Sen får man torka av gaffelbenen och gunga fjädringen och upprepa några gånger tills man får bort oljan som följt med ut ?
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
?
Jag har fixat många läckande packboxar med hjälp av en bit från locket av ett smörpaket. Klippte till den så det blev som en krok, trycker in under packningen och drar ett varv eller två.
Sen får man torka av gaffelbenen och gunga fjädringen och upprepa några gånger tills man får bort oljan som följt med ut ?
Det låter helt klart värt att prova! Tack för tipset!
 

Raderad medlem 61114

Guest
Sök på sealmate så får du en aning om hur du ska klippa til. Glöm inte peta undan dammkåpan som sitter mot packboxen innan du börjar gräva :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har använt Athena sen urminnes tider. Dock så ser jag att dom är rätt dyra....finns för under 200 spänn om du söker

Kinaskit är ju ett ord som används ofta, med det rätta ibland. Dock, många har tillverkning av sina produkter där och kvalite är ett krav. Likväl som vår stolthet SKF har väl knappast tillverkning i Sverige mer.

Jag själv har haft en kinamonterad 50cc moped som jag varit i både alperna och Nordkap med. En äkta kinamoppe skulle jag inte ens lita på att ta mig 4 mil från Boden till Luleå med :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Personligen kör jag med ARI från sweits(switserland) anses vara av samma kvalité som öhlins finaste men billigare, har aldrig haft ett länkage någonsin på någon hoj med dessa pboxar från ARI.

Finns enkelt på EBay
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Jag gjorde som @pimpelgas och @4Life föreslog, jag klippte till en liten krok av ett bregottlock och drog runt och det verkar tamejtusan ha gjort susen! Trots idogt ryckande fram och tillbaka så är gaffelbenet torrt. Tusen tack för alla tips, kanske lika bra att köpa ett par Athena eller Ari-packboxar att ha på hyllan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra där Felix ? Och innan forumets dämparguru Alatalo loggar in och får en smärre stroke när han ser ordvalet - för ordningens skull heter det inte ”packbox” utan gaffeltätning ? Grattis till Dig, och nu kan dessutom Hr Alatalo scrolla vidare då ordningen är återställd.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bra där Felix ? Och innan forumets dämparguru Alatalo loggar in och får en smärre stroke när han ser ordvalet - för ordningens skull heter det inte ”packbox” utan gaffeltätning ? Grattis till Dig, och nu kan dessutom Hr Alatalo scrolla vidare då ordningen är återställd.
Istället kommer han berätta att det heter radialtätning
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har en annan tråd om detta men finns det några eftermarknadstätningar som har dammskydd?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Istället kommer han berätta att det heter radialtätning
Fast då förstår ju få vad som menas så packbox är det korrekta som vi andra som inte snobbar runt och mallar oss som tyska ingenjörer. Det är nog inte någon bra idé att gå in till din lokala motorcykelverkstad och be dem byta radialtätningarna. I alla fall om du vill bli behandlad med någon slags respekt.
Stefa är annars ett annat ord som de äldre mer erfarna gärna använder om packboxar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har en annan tråd om detta men finns det några eftermarknadstätningar som har dammskydd?

Jag tror det finns från samtliga. Jag brukar ha hemma All Balls och SKF till de vanligaste crossgafflarna, och dessa är i paket med både dammskydd och radialtätning.
All balls säljer även tätningar/dammskydd separat med det har inte min grossist hemma.

Jag följer tråden nyfiket särskilt för att jag vill höra vad folk säger om de billigare tätningarna. Jag vill helt enkelt ha SKF plus ett budgetalternativ på hyllan. Därför är jag ju liksom nyfiken på om All Balls är rätt budgetval.

Jag har egentligen bara fått klagomål från två kunder på All Balls, det ena var en kund med luftgaffel som började läcka efter ca 15 timmar. I mina ögon inte särskilt konstigt då jag tycker 20-25h är normalt redan på en gaffel med fjäder och luftgafflarna håller sämre. Därför rekommenderar jag SKF till luftgafflarna.
Sedan en kompis som påpekade att dessa All Balls började läcka snabbt på hans WP luftgaffel.
Ingen annan har klagat men det betyder ju inte nödvändigtvis att dessa är de enda missnöjda kunderna.

Fast då förstår ju få vad som menas så packbox är det korrekta som vi andra som inte snobbar runt och mallar oss som tyska ingenjörer. Det är nog inte någon bra idé att gå in till din lokala motorcykelverkstad och be dem byta radialtätningarna. I alla fall om du vill bli behandlad med någon slags respekt.
Stefa är annars ett annat ord som de äldre mer erfarna gärna använder om packboxar.

Jag håller med man bör tala med bönder på bönders vis men jag brukar säga gaffeltätningar det förstår alla.
Då slipper jag använda den ingenjörsmässigt verkligt felaktiga benämningen packbox som jag har lite svårt att ta i min mun även om jag förstår exakt vad en kund menar när han säger packbox.
Och jag slipper använda ordet radialtätning som nästan bara ingenjörer i maskinelement förstår och får övriga kunder att se ut som fågelholar, samtidigt som dom antagligen undrar vad jag är för en udda filur.
Om dom inte redan visste att jag var en udda filur.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror det finns från samtliga. Jag brukar ha hemma All Balls och SKF till de vanligaste crossgafflarna, och dessa är i paket med både dammskydd och radialtätning.
All balls säljer även tätningar/dammskydd separat med det har inte min grossist hemma.

Jag följer tråden nyfiket särskilt för att jag vill höra vad folk säger om de billigare tätningarna. Jag vill helt enkelt ha SKF plus ett budgetalternativ på hyllan. Därför är jag ju liksom nyfiken på om All Balls är rätt budgetval.

Jag har egentligen bara fått klagomål från två kunder på All Balls, det ena var en kund med luftgaffel som började läcka efter ca 15 timmar. I mina ögon inte särskilt konstigt då jag tycker 20-25h är normalt redan på en gaffel med fjäder och luftgafflarna håller sämre. Därför rekommenderar jag SKF till luftgafflarna.
Sedan en kompis som påpekade att dessa All Balls började läcka snabbt på hans WP luftgaffel.
Ingen annan har klagat men det betyder ju inte nödvändigtvis att dessa är de enda missnöjda kunderna.



Jag håller med man bör tala med bönder på bönders vis men jag brukar säga gaffeltätningar det förstår alla.
Då slipper jag använda den ingenjörsmässigt verkligt felaktiga benämningen packbox som jag har lite svårt att ta i min mun även om jag förstår exakt vad en kund menar när han säger packbox.
Och jag slipper använda ordet radialtätning som nästan bara ingenjörer i maskinelement förstår och får övriga kunder att se ut som fågelholar, samtidigt som dom antagligen undrar vad jag är för en udda filur.
Om dom inte redan visste att jag var en udda filur.
Jag som trodde packbox var rätt. Vad är det för skillnad på packbox och radialtätning?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top