Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
oscar skrev:2432587Låt säga att man har 20 min SC och två hojar med identisk däcktemp ligger bakom varav en kör rakt fram och en kör den osynliga konbanan. Jag skulle nästan kunna ta gift på att den som svänger har högre däcktemp efter 20 min! Ganska lustigt att proffsen kör konbanan de med om den nu inte ger någon fördel….
oscar skrev:2432587...Jag skulle nästan kunna ta gift på att den som svänger har högre däcktemp efter 20 min...
Du vet väl att vi som jobbar med ambulansverksamhet tycker att det är tryggt med pace car då ni inte slår av när vi jobbar ang dom som klotade i den chikan 9 av tio föll ihop efter att dom tagit sig i säkerhetjorpes skrev:2432263Tycker det var på tok för mycket Pace-Car på Mantorp. En ide kan ju vara att INTE bärga de som gått omkull med det samma. Givetvis så skall säkerhet gå först. Men i 9 fall av 10 så reser ju sig föraren upp o springer bort, o efter 1 minut brukar han själv försöka lyfta upp bajken men inser att han inte orkar. (Typisk i depåböjen på Mantorp nu i söndags)
Min tes är nu: Om man vurpar OCH DET ÄR 100% säkert konstaterat att föraren mår bra, -Ut med en 4-hjuling, dra bort hojen från banan, ställ den ofarligt vid en kant, och fortsätt kör. Givitvis gulflagg och VISA RESPEKT MOT FUNKISAR NÄR ARBETE SKER. Sen kör man ett varv med släpbärgaren efter typ 2 timmar när det samlats på 3-5 hojar.
Om man själv är i situationen att man vurpat: Visst blir man glad om man blir bärgad direkt, men inte heller har man väl anledning att bli sur om det skulle ta en timme. Man är ju så att säga inte längre med om poängplatsstriden.
Är jag ensam som tycker att detta är en bättre ide?
-Gästspelaren i Demoto Racing
Tycker att det på det stora hela är vettiga idéer. Jag vet inte hur mycket SC det var på Mantorp, men på Det längsta sammanhängande SC-avbrottet på Anderstorp var 30 min (?) och på Knutstorp 40 min (?). Det är dels dryga minuter. Kan man korta avbrotten så skulle det bli bättre.jorpes skrev:2432453Nja, tanken var väl att höra lite vad ni andra tänker o tycker, inte ändra o stoja...
jorpes skrev:2432263Tycker det var på tok för mycket Pace-Car på Mantorp. En ide kan ju vara att INTE bärga de som gått omkull med det samma. Givetvis så skall säkerhet gå först. Men i 9 fall av 10 så reser ju sig föraren upp o springer bort, o efter 1 minut brukar han själv försöka lyfta upp bajken men inser att han inte orkar. (Typisk i depåböjen på Mantorp nu i söndags)
Min tes är nu: Om man vurpar OCH DET ÄR 100% säkert konstaterat att föraren mår bra, -Ut med en 4-hjuling, dra bort hojen från banan, ställ den ofarligt vid en kant, och fortsätt kör. Givitvis gulflagg och VISA RESPEKT MOT FUNKISAR NÄR ARBETE SKER. Sen kör man ett varv med släpbärgaren efter typ 2 timmar när det samlats på 3-5 hojar.
Om man själv är i situationen att man vurpat: Visst blir man glad om man blir bärgad direkt, men inte heller har man väl anledning att bli sur om det skulle ta en timme. Man är ju så att säga inte längre med om poängplatsstriden.
Är jag ensam som tycker att detta är en bättre ide?
-Gästspelaren i Demoto Racing
Knepigt... så MotoGP killarna svänger fram o tillbaka ibland bara för att det är kul eller ?Teddy skrev:2432672Att vingla på banan genererar ingen extra värme i däck. Se denna artikel från tidningen Roadracing World om svängande och dess inverkan på däckvärme. Den innehåller även ett test med pratiska övningar och redovisat resultat. Kör rakt fram, det är säkrast.
oscar skrev:2432587Låt säga att man har 20 min SC och två hojar med identisk däcktemp ligger bakom varav en kör rakt fram och en kör den osynliga konbanan. Jag skulle nästan kunna ta gift på att den som svänger har högre däcktemp efter 20 min! Ganska lustigt att proffsen kör konbanan de med om den nu inte ger någon fördel….
Ja det är tragiskt att se hur vissa beter sig när det är ambulanser på banan, därför är det säkrast att PC alltid går ut före ambulansen så att ni kan utföra jobbet utan risker.Björnen skrev:2432738Du vet väl att vi som jobbar med ambulansverksamhet tycker att det är tryggt med pace car då ni inte slår av när vi jobbar ang dom som klotade i den chikan 9 av tio föll ihop efter att dom tagit sig i säkerhet
En termometer är en termometer och en grad är en grad. Det går liksom inte att komma runt. Det är möjligt att det finns helt andra orsaker till varför de vinglar.fezt skrev:2432755Knepigt... så MotoGP killarna svänger fram o tillbaka ibland bara för att det är kul eller ?![]()
Lawner skrev:2432627Kanske skulle bero på att han har kört längre sträcka på samma tid i så fall dvs högre hastighet.
Björnen skrev:2432738Du vet väl att vi som jobbar med ambulansverksamhet tycker att det är tryggt med pace car då ni inte slår av när vi jobbar ang dom som klotade i den chikan 9 av tio föll ihop efter att dom tagit sig i säkerhet
Vad vill du att dom ska göra då, ska ambulansen dra skamkärran eller vad menar du.jorpes skrev:2432803Kul att höra en funkis åsikt. Ni som jobbar har såklart bästa säkerhet.
Men i 9 av 10 fall var det bara hojen som låg 20 meter efter vattenpölen mitt i vägen o det var skamkärran som tog tid.
Från artikeln ovan:oscar skrev:2432785Man kan ju fråga sig var gränsen (i hastighet) går för när de börjar värmas av svängningarna!
Borde det inte kunna vara så att om man gör svängningarna ordentligt istället för att bara vingla lite med hojen så belastas däcken mer och därmed bevarar värmen bättre?
oscar skrev:2432785Att det enbart beror på hastigheten tror jag inte heller! Körde 10 mil med sporthoj på motorväg i somras och medelhastigheten var nog en bra bit över racetempo, men när jag stannade och kände på däcken så var de fesjumna!
Man kan ju fråga sig var gränsen (i hastighet) går för när de börjar värmas av svängningarna!
Borde det inte kunna vara så att om man gör svängningarna ordentligt istället för att bara vingla lite med hojen så belastas däcken mer och därmed bevarar värmen bättre?
Neutral skrev:2432919...no matter how aggressive your lean angle and your speed...
obruT skrev:2432933...bana varma på ett/två varv![]()
oscar skrev:2432951Det där innebär ju, om man nu ska ta det ordagrant, att man inte ens får extra värme i racetempo!
Det kan ju inte stämma med tanke på citatet ovan…![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |