Pace Car hela tiden. -Förslag till ny bärgning

oscar skrev:
2432587 Låt säga att man har 20 min SC och två hojar med identisk däcktemp ligger bakom varav en kör rakt fram och en kör den osynliga konbanan. Jag skulle nästan kunna ta gift på att den som svänger har högre däcktemp efter 20 min! Ganska lustigt att proffsen kör konbanan de med om den nu inte ger någon fördel….

Kanske skulle bero på att han har kört längre sträcka på samma tid i så fall dvs högre hastighet.

Att vingla på banan genererar ingen extra värme i däck. Se denna artikel från tidningen Roadracing World om svängande och dess inverkan på däckvärme. Den innehåller även ett test med pratiska övningar och redovisat resultat. Kör rakt fram, det är säkrast.

Last edited:
Svar till jorpes

jorpes skrev:
2432263 Tycker det var på tok för mycket Pace-Car på Mantorp. En ide kan ju vara att INTE bärga de som gått omkull med det samma. Givetvis så skall säkerhet gå först. Men i 9 fall av 10 så reser ju sig föraren upp o springer bort, o efter 1 minut brukar han själv försöka lyfta upp bajken men inser att han inte orkar. (Typisk i depåböjen på Mantorp nu i söndags)

Min tes är nu: Om man vurpar OCH DET ÄR 100% säkert konstaterat att föraren mår bra, -Ut med en 4-hjuling, dra bort hojen från banan, ställ den ofarligt vid en kant, och fortsätt kör. Givitvis gulflagg och VISA RESPEKT MOT FUNKISAR NÄR ARBETE SKER. Sen kör man ett varv med släpbärgaren efter typ 2 timmar när det samlats på 3-5 hojar.

Om man själv är i situationen att man vurpat: Visst blir man glad om man blir bärgad direkt, men inte heller har man väl anledning att bli sur om det skulle ta en timme. Man är ju så att säga inte längre med om poängplatsstriden.

Är jag ensam som tycker att detta är en bättre ide?

-Gästspelaren i Demoto Racing
Du vet väl att vi som jobbar med ambulansverksamhet tycker att det är tryggt med pace car då ni inte slår av när vi jobbar ang dom som klotade i den chikan 9 av tio föll ihop efter att dom tagit sig i säkerhet

jorpes skrev:
2432453 Nja, tanken var väl att höra lite vad ni andra tänker o tycker, inte ändra o stoja...
Tycker att det på det stora hela är vettiga idéer. Jag vet inte hur mycket SC det var på Mantorp, men på Det längsta sammanhängande SC-avbrottet på Anderstorp var 30 min (?) och på Knutstorp 40 min (?). Det är dels dryga minuter. Kan man korta avbrotten så skulle det bli bättre.

jorpes skrev:
2432263 Tycker det var på tok för mycket Pace-Car på Mantorp. En ide kan ju vara att INTE bärga de som gått omkull med det samma. Givetvis så skall säkerhet gå först. Men i 9 fall av 10 så reser ju sig föraren upp o springer bort, o efter 1 minut brukar han själv försöka lyfta upp bajken men inser att han inte orkar. (Typisk i depåböjen på Mantorp nu i söndags)

Min tes är nu: Om man vurpar OCH DET ÄR 100% säkert konstaterat att föraren mår bra, -Ut med en 4-hjuling, dra bort hojen från banan, ställ den ofarligt vid en kant, och fortsätt kör. Givitvis gulflagg och VISA RESPEKT MOT FUNKISAR NÄR ARBETE SKER. Sen kör man ett varv med släpbärgaren efter typ 2 timmar när det samlats på 3-5 hojar.

Om man själv är i situationen att man vurpat: Visst blir man glad om man blir bärgad direkt, men inte heller har man väl anledning att bli sur om det skulle ta en timme. Man är ju så att säga inte längre med om poängplatsstriden.

Är jag ensam som tycker att detta är en bättre ide?

-Gästspelaren i Demoto Racing

Det var otroligt mycket pc i Mantorp men sen var det också sanslöst många vurpor. Så här brukar det inte vara och jag tror inte att det är ett problem framöver.
Själv uppskattar jag en snabb hämtning av skamkärran när man inte får tillbaka hojen på egen hand. Vi har vurpat, åkt skamkärra och kört upp oss på poängplats. Jag skulle INTE uppskatta att få hojen släpad bort av en 4-hjuling.

/N

Teddy skrev:
2432672 Att vingla på banan genererar ingen extra värme i däck. Se denna artikel från tidningen Roadracing World om svängande och dess inverkan på däckvärme. Den innehåller även ett test med pratiska övningar och redovisat resultat. Kör rakt fram, det är säkrast.
Knepigt... så MotoGP killarna svänger fram o tillbaka ibland bara för att det är kul eller ? :va

oscar skrev:
2432587 Låt säga att man har 20 min SC och två hojar med identisk däcktemp ligger bakom varav en kör rakt fram och en kör den osynliga konbanan. Jag skulle nästan kunna ta gift på att den som svänger har högre däcktemp efter 20 min! Ganska lustigt att proffsen kör konbanan de med om den nu inte ger någon fördel….

Det var som sagt PB's test.
Jag kör också konbanan (om jag orkar).

något som störde mej va att det va SC på rookie kvalet jag fick knappt två fria varv hade vart bra med vanliga gulflag

edit: självklart så får man slå av där det är gulflagg

Last edited:
Björnen skrev:
2432738 Du vet väl att vi som jobbar med ambulansverksamhet tycker att det är tryggt med pace car då ni inte slår av när vi jobbar ang dom som klotade i den chikan 9 av tio föll ihop efter att dom tagit sig i säkerhet
Ja det är tragiskt att se hur vissa beter sig när det är ambulanser på banan, därför är det säkrast att PC alltid går ut före ambulansen så att ni kan utföra jobbet utan risker.

Endurance For Fun håller på att bli Endurance Som Fan :mad:

fezt skrev:
2432755 Knepigt... så MotoGP killarna svänger fram o tillbaka ibland bara för att det är kul eller ? :va
En termometer är en termometer och en grad är en grad. Det går liksom inte att komma runt. Det är möjligt att det finns helt andra orsaker till varför de vinglar.

Lawner skrev:
2432627 Kanske skulle bero på att han har kört längre sträcka på samma tid i så fall dvs högre hastighet.

Att det enbart beror på hastigheten tror jag inte heller! Körde 10 mil med sporthoj på motorväg i somras och medelhastigheten var nog en bra bit över racetempo, men när jag stannade och kände på däcken så var de fesjumna!

Man kan ju fråga sig var gränsen (i hastighet) går för när de börjar värmas av svängningarna!
Borde det inte kunna vara så att om man gör svängningarna ordentligt istället för att bara vingla lite med hojen så belastas däcken mer och därmed bevarar värmen bättre?

Björnen skrev:
2432738 Du vet väl att vi som jobbar med ambulansverksamhet tycker att det är tryggt med pace car då ni inte slår av när vi jobbar ang dom som klotade i den chikan 9 av tio föll ihop efter att dom tagit sig i säkerhet

Kul att höra en funkis åsikt. Ni som jobbar har såklart bästa säkerhet.

Men i 9 av 10 fall var det bara hojen som låg 20 meter efter vattenpölen mitt i vägen o det var skamkärran som tog tid.

Edit. Det finns såklart mildare medoter att släpa bort hojen till ett säkert ställe än efter en 4-hjuling. Leda den eller putta. En gissning är att det tar 1 minut att leda en hoj till dragracingdepån, jämfört med 9 minuter att
1.- Köra ut med skamkärran
2. Lasta med ramp
3. köra runt banan
4. köra PC ännu ett varv för att skamkärrna inte helt var inne när PC passerade infarten

jorpes skrev:
2432803 Kul att höra en funkis åsikt. Ni som jobbar har såklart bästa säkerhet.

Men i 9 av 10 fall var det bara hojen som låg 20 meter efter vattenpölen mitt i vägen o det var skamkärran som tog tid.
Vad vill du att dom ska göra då, ska ambulansen dra skamkärran eller vad menar du.

tre gubber med sopborstar, borsta åt andra hållet/tömma pölen på lite vatten så, vippsss problemet borta..

som sagt, extremt ovanligt mkt SC, detta va ett undantag och inget att hänga upp sig på.

Last edited:
oscar skrev:
2432785 Man kan ju fråga sig var gränsen (i hastighet) går för när de börjar värmas av svängningarna!
Borde det inte kunna vara så att om man gör svängningarna ordentligt istället för att bara vingla lite med hojen så belastas däcken mer och därmed bevarar värmen bättre?
Från artikeln ovan:

"But weaving, no matter how aggressive your lean angle and your speed or how long the distance covered, does not build any additional heat in a tire!"

Något jag som talanglös har lärt mig i min jakt på fördelar utanför talang då är att inte lita blint på att snabbt folk vet varför de är snabba. Att MotoGP-förarna gör en sak betyder inte att det alltid är bra att göra själv. Inte blir man snabbare av att dra i höger fotpinne och rätta till skinnstället i skrevet. Att de vinglar kan bero på att de är ovetande om denna lilla sak trots deras gudabenådade talang (alla förarna är väl inte tekniska genier, finns ju exempel på förare som varit förvånansvärt omedvetna om det tekniska) eller så är det en form av psykkrig mot motståndarna, i F1 har det ju varit en del kollisioner efter SC när de bromsat/gasat/svängt plötsligt för att bryta rytmen för bakomvarande. Helt osannolikt är det ju inte att toppförarna inom MC också använder sig av tricks. :)

oscar skrev:
2432785 Att det enbart beror på hastigheten tror jag inte heller! Körde 10 mil med sporthoj på motorväg i somras och medelhastigheten var nog en bra bit över racetempo, men när jag stannade och kände på däcken så var de fesjumna!

Man kan ju fråga sig var gränsen (i hastighet) går för när de börjar värmas av svängningarna!

jag "hadde" en IR-termometer...(elfa 76-669-02)

blev förvånad vi landsvägs åkning...(kalla däck)((även vid host seriösttempo))

bana varma på ett/två varv:D

Neutral skrev:
2432919 ...no matter how aggressive your lean angle and your speed...

:va Det där innebär ju, om man nu ska ta det ordagrant, att man inte ens får extra värme i racetempo!

obruT skrev:
2432933 ...bana varma på ett/två varv:D

Det kan ju inte stämma med tanke på citatet ovan…:va

Last edited:
oscar skrev:
2432951 :va Det där innebär ju, om man nu ska ta det ordagrant, att man inte ens får extra värme i racetempo!

Det kan ju inte stämma med tanke på citatet ovan…:va

kan vara inbromsningarna som "fixar" värmen på bana (men vad vet jag:va )

(jag är förespråkare för "konbana")

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...