Pace Car hela tiden. -Förslag till ny bärgning

oscar skrev:
2432951 :va Det där innebär ju, om man nu ska ta det ordagrant, att man inte ens får extra värme i racetempo!
Jag kan inte i alla fall inte "weava" i racetempo. När du tar en kurva i racetempo belastar du ju ytan och stommen i däcket på ett helt annat sätt än när du bara rullar på det. Huvuddelen av värmen i däcket kommer från att den lilla platta kontaktytan bildas hela tiden när däcket roterar. Det är därför däcket blir varmare av lägre tryck, mer kontaktyta - mer deformation - mer värme.

Sorry för OT. Jag tyckte bara det var intressant med tanke på något jag läst tidigare.

oscar skrev:
2433014 Tempot hade ju ingen betydelse enlig citatet?!
Som jag tolkade det så kan du inte köra konbana och få upp temperaturen, oavsett hastighet eller lutning. Friktionen blir aldrig tillräckligt hög för att öka tempen i däcket, så vida man inte räknar högfartskurvor som konkörning :tungan

Hedgehog skrev:
2433028 Som jag tolkade det så kan du inte köra konbana och få upp temperaturen, oavsett hastighet eller lutning. Friktionen blir aldrig tillräckligt hög för att öka tempen i däcket, så vida man inte räknar högfartskurvor som konkörning :tungan

"...no matter how aggressive your lean angle and your speed... "

....det där inkluderar ju även första och sista högfartaren på tex Mantorp i racetempo!

oscar skrev:
2433035 "...no matter how aggressive your lean angle and your speed... "

....det där inkluderar ju även första och sista högfartaren på tex Mantorp i racetempo!

Jag vill se en film med konkörning i racetempo :yoparty

Hedgehog skrev:
2433077 Jag vill se en film med konkörning i racetempo :yoparty

Kom till SM på Falken! Nästan garanterat att någon kör rakt fram efter rakan och ägnar sig åt just konkörning i racetempo! :D

Trevligt race, vi höll oss på hjulen hela tiden. Men jag måste dock säga att det var x-antal som körde om under gul flagg. Sedan var det inte många team som höll sig till reglerna vid tankning. Det spilldes vilt och det var inte många som hade heltäckande klädsel.
Sedan till sist så varför körde inte ambulansen de 100 meterna som behövdes för att hjälpa den killen som gick av på start och mål i slutet på rookie rejset. Jo de hade bedömt att han var okej. Allt vet själv att först känns det kanon men sedan börjar skiten komma.

obruT skrev:
2432969 kan vara inbromsningarna som "fixar" värmen på bana (men vad vet jag:va )

Du har halvt rätt, inbromsningarna och accelerationen är det som genererar mest värme :tummenupp

Otee skrev:
2433103 Sedan till sist så varför körde inte ambulansen de 100 meterna som behövdes för att hjälpa den killen som gick av på start och mål i slutet på rookie rejset. Jo de hade bedömt att han var okej. Allt vet själv att först känns det kanon men sedan börjar skiten komma.

Bra fråga! Han satt inte så bra där han satt och landade han där så skulle man ju kunna tro att någon mer kunde lägga sig där också :rolleyes:

Vilket var fallet i erf:t om jag förstått det hela rätt, var inte kvar så länge...

Otee skrev:
2433103 Trevligt race, vi höll oss på hjulen hela tiden. Men jag måste dock säga att det var x-antal som körde om under gul flagg. Sedan var det inte många team som höll sig till reglerna vid tankning. Det spilldes vilt och det var inte många som hade heltäckande klädsel.
Sedan till sist så varför körde inte ambulansen de 100 meterna som behövdes för att hjälpa den killen som gick av på start och mål i slutet på rookie rejset. Jo de hade bedömt att han var okej. Allt vet själv att först känns det kanon men sedan börjar skiten komma.

Att ambulansen inte körde bort till killen direkt verkar vara ren slapphet, dom hade inte ens behövt köra ut på banan, han satt ju mittemot dem....:tummenner

Påtalade detta till en av flaggisarna, men han sa bara att beslut tagits att det var så lite kvar av racet så att dom bestämt sig för att vänta tills det var slut... (5 varv eller???)

Jag sade då till honom att tänk om det är för sent då... :näsblod ... och att han skulle säga till ambulanspersonalen att köra ut direkt :mad:

Inte flaggisen fel att det blev som det blev, vilket jag också sa till honom.

Skönt att vi alla i CTD höll oss på hjulen :)

Last edited:
Otee skrev:
2433103 Trevligt race, vi höll oss på hjulen hela tiden. Men jag måste dock säga att det var x-antal som körde om under gul flagg
Nästa år ska alla posteringar ha paint ball gevär, dom som kör om på gulflagg kommer att få en färgsplatt på visiret :mad:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT