P-boxar gaffel Yamaha Yz -84

Driddler

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2025
Hoj
Yamaha yz125 -84, yz250 -83, yz400 -79
Har en yamaha yz125 1984. Renoverade framgaffaln. Men när jag skulle sätta in packboxarna så gick de att trycka ner lätt med fingrarna. Har dubbelkollat. Ska var 54mm ytterdiameter på packboxarna, trots det känns det glappt? Ganska säker på att det är rätt gaffel. Kan ju bara montera dessa på ett sätt så något handhavande fel bör det ej vara?
Någon som har någon ide?

Har en yamaha yz125 1984. Renoverade framgaffaln. Men när jag skulle sätta in packboxarna så gick de att trycka ner lätt med fingrarna. Har dubbelkollat. Ska var 54mm ytterdiameter på packboxarna, trots det känns det glappt? Ganska säker på att det är rätt gaffel. Kan ju bara montera dessa på ett sätt så något handhavande fel bör det ej vara?
Någon som har någon ide?
Beror helt på. Faller de typ i eller måste du pressa ner dem och ta i hårt?

Sitter de tillräckligt hårt att de tätar mot ytterbenet så hålls de väl förövrigt fast av en låsring.

Är det rätt gaffel på hojen då? På en så gammal hoj kan ju någon ha hunnit byta gaffel.
Och är du säker på årsmodell på hojen? Många säljare av gamla crosshojar har en tendens att lägga till några år på årsmodellerna.

Gaffelätningar brukar behöva lite kraft för att få på plats.

Är det rätt gaffel på hojen då? På en så gammal hoj kan ju någon ha hunnit byta gaffel.
Och är du säker på årsmodell på hojen? Många säljare av gamla crosshojar har en tendens att lägga till några år på årsmodellerna.

Gaffelätningar brukar behöva lite kraft för att få på plats.
Men det vänder där omkring -83 eller hur 😀 Förra vintern renoverade jag 2 st YZ80 -83 och skulle aldrig försöka flytta fram dem några år. En -93 däremot kanske någon skulle. Eller -03.

Jag hade en Kawasaki Z1000j -81 som var ombyggd ( långt innan jag hade den ) till -83. Jag tyckte det var lite löjligt men dåvarande ägaren kanske var ascool där och då i början av åttiotalet

Men det vänder där omkring -83 eller hur 😀 Förra vintern renoverade jag 2 st YZ80 -83 och skulle aldrig försöka flytta fram dem några år. En -93 däremot kanske någon skulle. Eller -03.

Jag hade en Kawasaki Z1000j -81 som var ombyggd ( långt innan jag hade den ) till -83. Jag tyckte det var lite löjligt men dåvarande ägaren kanske var ascool där och då i början av åttiotalet

Jag menade att han som sålde den till dig kanske sa fel årsmodell eller någon ägare ännu längre tillbaka.
Idag göra man sig väl bara en björntjänst ifall man försöker sälja en 84a som når nyare.

Jag vet inte vilka år det är olika gaffel på yz 84a. Den bör ju bara ha ställbar kompression i alla fall.

Jag menade att han som sålde den till dig kanske sa fel årsmodell eller någon ägare ännu längre tillbaka.
Idag göra man sig väl bara en björntjänst ifall man försöker sälja en 84a som når nyare.

Jag vet inte vilka år det är olika gaffel på yz 84a. Den bör ju bara ha ställbar kompression i alla fall.
Ja jag menade i min tur att trådstartarens 40 år gamla hojs tidigare ägare kanske saknade incitament att flytta fram årtalet några snäpp.

Kan du ha en gaffel eller hel hoj från 1986?

43x54mm verkar bara passa 84-85

1986-1995 blir dom 43x55mm

Du kan kolla årsmodell via ramnumret här

Last edited:
Ja jag menade i min tur att trådstartarens 40 år gamla hojs tidigare ägare kanske saknade incitament att flytta fram årtalet några snäpp.

Jag tolkade på nåt sätt ditt inlägg som att det var din tråd... :näsblod
Ja, idag saknas det incitament men någon som ägde den på 90-talet eller nåt sånt kan ju ha gjort den justeringen och sen har det fått följa med hojen.

Jag tolkade på nåt sätt ditt inlägg som att det var din tråd... :näsblod
Ja, idag saknas det incitament men någon som ägde den på 90-talet eller nåt sånt kan ju ha gjort den justeringen och sen har det fått följa med hojen.
Min tråd:notme U crazy. Tänkte bara det var länge sen trådstartarens 40 år gamla hoj benefittade from årsmodelllögner.. fast som du skriver kan lögnerna följt med genom decennierna

Tack så väldigt mycket för alla svar. Trodde intresset för en gammal cross inte var speciellt stort :)
Jag har kollat chassinummret på ramen. Den stämmer med -84. Men som någon nämnde, kan ju vara så att gaffelbenen är bytta.
Börjar luta åt att Two stroke man har rätt. Är nyare ben och 43x55-11 boxarna är de jag ska ha.
Någon frågade även hur löst de sitter. Så pass löst att de aldrig kan täta i ytterkant. Dum som jag var slängde jag de gamla innan jag fick de nya.
Hursomhelst, jag får åka till Mecmove och köpa 2 lösa packboxar. Orkar inte betala 500kr till för en hel sats.

Föressten, köpte jag en till gammal Yamaha utan motor. Men vet ej vilken årsmodell det kan vara. Men nogonstans mellan -78 och -80 tror jag. Vet ej heller storlek. Kan slänga upp en bild och se vad ni tror. Jag fick för mej att det i grunden är en 400 -79.

Är i alla fall fel sadel 😀🥁
Skickar även en bild på problemgaffeln.
Såg nu att mitt packboxkit inte har samma art.nr som Two stroke la upp men de är 54x55?

Bifogat

• Resized_Screenshot_20250418-123637_Tradera.jpeg
    Resized_Screenshot_20250418-123637_Tradera.jpeg
    687.5 KB · Visningar: 11
  • Resized_Screenshot_20250410-183558_Tradera.jpeg
    Resized_Screenshot_20250410-183558_Tradera.jpeg
    679.3 KB · Visningar: 10
  • IMG_4329.jpeg
    IMG_4329.jpeg
    2 MB · Visningar: 8
  • IMG_4328.jpeg
    IMG_4328.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 6
  • IMG_4327.jpeg
    IMG_4327.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 6
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back