Påverkar däckstorlek accelerationen?

Xxmittog

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke 1290 R
Har ni upplevt att mindre däck har gjort att er mc accelererar snabbare/bättre?

Jag har haft ett par 200/55 och körde sedan med ett par 190/50. Jag upplevde att motorcykeln blev rappare med dom mindre däcken.

Stämmer detta blir det stor skillnad eller inbillar jag mig denna skillnad?
 
Nån skillnad blir det, men knappast stor. Räkna på hur mycket skillnaden i omkrets gör på utväxlingen...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Vet inte hur stor skillnad det är i vikt mellan däcken. O kan inget hur man räknar på dessa saker. Men ett väldigt bra exempel i videon:
 
Last edited:
Vet inte hur stor skillnad det är i vikt. O kan inget hur man räknar på dessa saker. Men ett väldigt bra exempel i videon:antar att det är samma vikt på hjulen, bara skillnad vart vikten är placerad.
 
Självklart blir det bättre acceleration utav flera olika anledningar.
200/55 = 110mm i höjd (55% av bredded) samt 190/50 = 95mm i höjd. det skiljer med andra ord 1.5 cm i höjd, det gör att diametern på det totala däcket borde bli omkring 3cm skillnad (beroende på däcktryck blablabla). sedan har du ju som nämt tidigare vikten.
Vanlig däck storlek är ju 17 tum (17*~2.51 = 42.67).
200/55 = 64.67 cm diameter
190/50 = 61.67 cm diameter
skillnaden är ca 4.7%. Det motsvarar tillexempel att ändra bakdrevet ifrån 52 till 54 =) det borde ju kännas som typ antingen gå ner 1 kugg fram eller 2 kanske 3 kuggar upp där bak, det beror på vad du har för storlek bak eftersom 1 kugg upp eller ner inte är ett konstat värde utan det handlar om % skillnader ifrån före och efter ändringen.

så ja! däckstorlek påverkar acceleration eftersom det påverkar däckets omkrets :tummenupp
 
Last edited:
Svårt val :) den ser ju så brutal ut med 200/55 Blir lixom pricken över i. Men man kanske kan kompensera denna förlust med ett större drev?

Men det är ju också så att man bör köra med originalstorleken eftersom motorn är inställd efter detta.
Kan det påverka motorcykeln negativt att köra med större däck?
 
Det att du känner att hojen e brutalare med bredare bakhjul är samma känsla en volvo raggare får nar dom sätter på en led ramp som är 20cm bredare an bilen.

En liten person i en stor bremer eller Mercedes känner också detta när dom stänger dörren.

Dom kompenserar för något som dom skäms över.
Raggaren e skitig o fattig luktar ofta diesel o då utstrålar led rampen en känsla av att raggarn e en vinnare pga att han kan blända gud o fan själv i sin skitiga volvo 740 diesel.

Den lille gubben i den stora bremern eller Mercedes kompenserar för att han har en rälig käring eller ett mindre manligt organ, detta finns undersökningar som bekräftar regeln.

I ditt fall, tja det vet du bäst själv men troligen vill du egentligen ha en annan hoj med mera pulver:tummenupp
 

De är bara kolla hur "ful hojen" me smalhjul kör skiter ur motarderna samt sporthojarna me feting hjul...:D
 
Det att du känner att hojen e brutalare med bredare bakhjul är samma känsla en volvo raggare får nar dom sätter på en led ramp som är 20cm bredare an bilen.

En liten person i en stor bremer eller Mercedes känner också detta när dom stänger dörren.

Dom kompenserar för något som dom skäms över.
Raggaren e skitig o fattig luktar ofta diesel o då utstrålar led rampen en känsla av att raggarn e en vinnare pga att han kan blända gud o fan själv i sin skitiga volvo 740 diesel.

Den lille gubben i den stora bremern eller Mercedes kompenserar för att han har en rälig käring eller ett mindre manligt organ, detta finns undersökningar som bekräftar regeln.

I ditt fall, tja det vet du bäst själv men troligen vill du egentligen ha en annan hoj med mera pulver:tummenupp

Ofan så jag har en ful sambo och litet könsorgan....
Intressant.
Ja könsorganet kan man ju i praktiken mäta.
Om sambon är snygg eller ful är ju subjektivt.
Känner inte att min Merca kompenserar för något av det nämnda.

Dvs bullshit att alla som kör Merca gör det för att kompensera för något!
 
Ofan så jag har en ful sambo och litet könsorgan....
Intressant.
Ja könsorganet kan man ju i praktiken mäta.
Om sambon är snygg eller ful är ju subjektivt.
Känner inte att min Merca kompenserar för något av det nämnda.

Dvs bullshit att alla som kör Merca gör det för att kompensera för något!

Spannet på Merca är ganska stort.. Från gammal 220D till AMG..Frågan är väl varför man köper en..
 
Last edited:
Spannet på Mera är ganska stort.. Från gammal 220D till AMG..Frågan är väl varför man köper en..

Kan svaret vara så enkelt som att man tyckte den bilen passade bäst efter den spec man hade?
Att raljera om att mercaägare har liten snopp osv är ju bara trams!
 
Kan svaret vara så enkelt som att man tyckte den bilen passade bäst efter den spec man hade?
Att raljera om att mercaägare har liten snopp osv är ju bara trams!

Den sista raden i din kommentar kan du stryka för den har ingen relevans i de jag svarade på...
 
Självklart blir det bättre acceleration utav flera olika anledningar.
200/55 = 110mm i höjd (55% av bredded) samt 190/50 = 95mm i höjd. det skiljer med andra ord 1.5 cm i höjd, det gör att diametern på det totala däcket borde bli omkring 3cm skillnad (beroende på däcktryck blablabla). sedan har du ju som nämt tidigare vikten.
Vanlig däck storlek är ju 17 tum (17*~2.51 = 42.67).
200/55 = 64.67 cm diameter
190/50 = 61.67 cm diameter
skillnaden är ca 4.7%. Det motsvarar tillexempel att ändra bakdrevet ifrån 52 till 54 =) det borde ju kännas som typ antingen gå ner 1 kugg fram eller 2 kanske 3 kuggar upp där bak, det beror på vad du har för storlek bak eftersom 1 kugg upp eller ner inte är ett konstat värde utan det handlar om % skillnader ifrån före och efter ändringen.

så ja! däckstorlek påverkar acceleration eftersom det påverkar däckets omkrets :tummenupp

Ytterligare en detalj är att när du kommer smygande på ettans växel i X km/h så har du högre varvtal på motor än med det större däcket och där levererar motorn mer effekt.

Fram tills man börjar närma sig varvstoppet.
 
Ofan så jag har en ful sambo och litet könsorgan....
Intressant.
Ja könsorganet kan man ju i praktiken mäta.
Om sambon är snygg eller ful är ju subjektivt.
Känner inte att min Merca kompenserar för något av det nämnda.

Dvs bullshit att alla som kör Merca gör det för att kompensera för något!


:D:D:D:D ironiskt att just en Mercedes ägare kände sig lite kränkt:D:D:D:D

Nä jag påstår inte att din sambo e ful det är ju subjektivt som du sa. Men äger du en mb220 d är risken nig större att hon kan vara rälig, skulle hon vara modell o du har en 220d är risken stor att du är välhängd.

Skulle du äga en AMG E63 finn chans att hon e modell o 20-30 år yngre o allt är frid och fröjd..:tummenupp
 
I princip är det rätt som det sägs här, men det förutsätter att utväxlingen inte var optimal med det större däcket.
 
Med lägre utväxling kommer MOTORN att accelerera snabbare, men kommer hojen att accelerera snabbare?
Svaret på den frågan är inte lika enkelt.
 
Ytterligare en detalj är att när du kommer smygande på ettans växel i X km/h så har du högre varvtal på motor än med det större däcket och där levererar motorn mer effekt.

Fram tills man börjar närma sig varvstoppet.

Ja precis, ffa på 1an tror jag nog skillnaden från att dra på ifrån en någolunda låg hastighet blir mest påtaglig, man når ju den mer givande delen utav effektkurvan snabbare
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top